rés a présen

"A játék ősi ösztön"

Jászberényi Gábor színész

  • rés a présen
  • 2012. október 20.

Színház

rés a présen:Hol kezdted a pályádat? Gyerekkori terv volt, vagy útközbeni baleset? Jászberényi Gábor: Sopronban. Rockgitáros akartam lenni. Akkoriban nagyon nagy szám volt a Nirvana. Egy ismerősöm hallotta, hogy ha az ember játszik a színházban, akkor igazolják a hiányzásait a suliban.

Elképesztően izgalmas volt, hogy egy csomó felnőtt olyan dolgokról beszélt, amik engem érdekelnek. Ez addig nem nagyon fordult elő. Aztán minden világossá vált. Tudtam, hogy színházzal akarok foglalkozni, de nem tudtam, hogyan.Az ezt követő években főként kőszínházakban játszottam (Székesfehérvár, Kassa), aztán egy kicsit elegem lett a színház intézményes formájából, és szabadúszó lettem. Fontos a szabadság.

rap: Mik az eddigi kedvenc alakításaid?

JG: Mindegyiket szerettem, amelyikben mertem elég bátor lenni.Érdekes, hogy ezek az előadások főként független produkciók voltak (Hauff: A kőszív, Lorca: Öt év múlva, Tallér Edina: Egy perccel tovább, Moore: Biff evangéliuma). Amikor otthagytam a kassai színházat, a barátaimmal megalapítottunk egy független csapatot, a Spidronműhelyt, amivel a Merlinben működtünk. Ez nagyon inspiratív időszak volt, azt hiszem, az igazi pályám innen indult el.

rap: Gyerekeknek is játszol, sőt oktatsz is fiatalokat. Mennyiben más ez, mint a "felnőttszínház"?

JG: Nagyon inspirálnak a kölykök. A felnőttek hajlamosak túlbonyolítani a dolgokat, pedig valójában egy csomó minden az életben mérhetetlenül egyszerű.A gyerekelőadásokban pont az a jó, hogy konkrétan mérhetők a nézői reakciók. Egy gyerek rögtön reagál. Neked pedig muszáj ezerrel koncentrálnod, különben lebuksz. A jó színház alapfeltétele szerintem a játék. Ötödik éve tanítok egy alapítványnál (Karaván Művészeti Alapítvány), ahol roma és nem roma fiatalok közösen foglalkoznak színházzal.Azt tapasztalom, hogy a képzelet, a fantázia, a játék olyan ősi ösztön, ami kivétel nélkül minden emberben megtalálható. Néhány barátommal (Balogh Rodrigóval, Illés Mártonnal) közösen létrehoztunk egy projektet, a Szemétálmokat, aminek az alapkoncepciója az, hogy vigyük ki a művészetoktatást az utcára, keressünk meg fiatalokat, inspiráljuk őket, kínáljunk nekik perspektívát. A projekt szervesen kapcsolódik a fővárosi lomtalanításokhoz, az ebből élő családokhoz és gyerekeikhez.

rap: Milyen darabokban lehet téged jelenleg látni?

JG: Nyolc repertoáron lévő előadásom van, négy különböző társulatnál (Maladype, Spirit, Karaván, Studio13, RS9), plusz két előadás a Maladypénél, amikkel idén fesztiválozunk. Nemsokára elkezdem próbálni Balázs Zolival Goethe Egmont című darabját a Maladype Színházzal, novemberi bemutatóval. Aztán, ha minden jól megy, utazom Békéscsabára egy hónapra Árni Ibsen Mennyország című darabját próbálni, és ahogy ott végeztem, irány Dunaújváros, ahol Király Attila rendezésében a Kabaré című előadás Konferansziéja leszek - miközben játszom a futó előadásokat.

rap:Mik a közeljövő tervei?

JG: A Maladypével szorosabbra fűzöm a szálaimat, sokat tanulok tőlük, nagyon inspirálnak.

rap: Mi más adhatna még inspirációt?

JG: Olyan jó lenne, ha azok a projektek, amiket támogatok - Szemétálmok, Karaván, Maladype, Spirit -, még több emberhez eljutnának. Ha nem kellene szélmalomharcot folytatniuk az életben maradásért.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.