Színház

A király tapsa

Bulgakov: Képmutatók cselszövése

  • Csáki Judit
  • 2012. október 20.

Színház

Ha a színház és a hatalom viszonya oly közvetlen, hogy Moliére színházának (na, jó, királyi színházának) léte a Napkirály kénye-kedvétől függ, az akkor is baj, ha a Napkirály történetesen kedveli Moliére-t és művészetét. Ha Bulgakov "napkirálya", Sztálin vág mogorva képet, akkor fuccs a Mester és Margaritának és Bulgakovnak is.

Nem lehet, hogy Bulgakov Moliére-je - Álszentek összeesküvése és Képmutatók cselszövése címen is játsszák, a Vádli (a Fügével és a Szkénével közös) előadásában éppen ez utóbbival - ne a színház és hatalom viszonyáról szóljon, mert hiszen erről szól.

A színház pedig ebben az esetben a művészetet, a szabad gondolkodást és a kreativitást jelenti. És noha ebből a szempontból lassan itt az ideje a kiáltvány típusú és ablaküveg transzparenciájú előadásoknak, mégis - legalábbis a színház és a néző felől - jobb, ha árnyaltabb a kép.

Itt van mindjárt a nyitójelenet: hátulról nézzük Moliére-t és társulatát, amint magának a királynak performálnak, akinek rezzenéstelen arcát viszont szemből látjuk, hiszen egy emelvényen ül. És az előadásvégi visszafojtott lélegzet, amellyel maga a szerző és vezető színész a függöny résén kikukucskálva lesi az uralkodót, míg a többiek dermedten állnak körülötte, elmondja nekünk, hogy a taps, amire várnak, maga az élet, elmaradása a vég, a halál. Ilyen egyszerű. (Mutatis mutandis: a Tháliában rendezett vidéki színházi fesztivál egynémely előadásán megjelenésével közölte ugyanezt egy vagy két jelenkori uralkodó, és ebből kristálytiszta preferenciákat láthatnak az egynémely színházak vezetői, meg a nem egynémelyeké is. Az uralkodó ugyanis nem színházba jár, hanem megjelenik ott, és ezzel ítélkezik.)

A két tenyér végül lassan összecsattan: az ítélet élet. Igazi reálpolitikus ez a Nagy Lajos francia király, legalábbis Bulgakov darabjában és Nagypál Gábor alakításában: komótos, lassú beszéde és mozgása gyors gondolkodást takar, a személyes reflexek, valamint a hatalmi érdekek és kötelességek szüntelen belső pásztázását. Mert neki tetszik ez a művészetében zabolázhatatlan, viselkedésében nagyon is zabolázható Moliére, az ő Tartuffe-jével, Mizantrópjával és Don Juanjával együtt. De ha mind az egyházi, mind a katonai hatalommal együtt kell működnie - márpedig muszáj -, akkor a tetszésének határokat kell szabnia. Nagypál Gábor finom játékkal - intenzív testbeszéddel és eleven intonációval - mutatja azt a virtuóz helyezkedést, amellyel a király maga is megpróbál lavírozni a külső parancsok és belső indíttatások közt, meg azt is, amikor ez a lavírozás a végponthoz érkezett. Ezt is fogjuk látni a való világban hamarosan.

Szikszai Rémusz rendezésében intenzív színházi budoárhangulat uralkodik: sztendereken lóg több évtized jelmeztára, ezek a falak és a rések, ezek bélelik ki az amúgy lepukkant öltözőt, amely egyben valószínűleg az igazgatói "iroda" is, Moliére birodalma. Egy színtársulat hétköznapinak mondható, apróbb-nagyobb veszekedésekkel és klasszikus színházi epizódokkal tarkított élete halványul el a megmaradásért folytatott küzdelemben. Középen Moliére áll, akit éppen az apró gesztusokból, a földhözragadt vágyakból, örökös taktikázásból és emberi gyarlóságból fogalmaz monumentális figurává Fodor Tamás. Profi "képmutató" maga is, aki sem a hízelgésben, sem a megalkuvásban nem ismer határt - micsoda pompás jelenet a királynál vacsorázó, a minden falat után elnyújtott ahh és ohh színjátékot abszolváló szerző, aki alacsony sámliról kapaszkodik a feje fölé érő "asztalhoz"; és azért is pompás ez a jelenet, mert a király is látja és az utolsó cseppig kiélvezi ennek sokszoros abszurditását. De mégis van egy fal, egy áthatolhatatlan határ: ez pedig az írás, a művészet maga, ahol nem és nem tud, mert nem és nem lehet megalkudni. A Tartuffe marad, ahogy van.

Pedig tombol a személyes boldogtalanság is: Moliére-nek döntenie kell a fiatal és rámenős Armande Béjart mellett, ezért el kell válnia élete társától, társulata nagy színésznőjétől, Madeleine Béjart-tól. Ez utóbbi szerepet a nyár eleji bemutatón Kerekes Éva játszotta; az ő Madeleine-je gyorsan magába temette élete legnagyobb és összetett tragédiáját (hogy szerelmétől és a színháztól is el kell válnia), akárcsak élete nagy titkát, hogy a húgának mondott Armande a lánya, és valószínűleg Moliére-é is. Játékossággal takarta a kataklizmát, csak a második részben festetlenül, megtörten fölbukkanó asszony mutatta a lejátszódott tragédiát. A mostani bemutató Madeleine-je - Kerekes Éva betegsége miatt - Takács Katalin (aki tíz évvel ezelőtt az Új Színház előadásában játszotta ezt a szerepet); ő viszont már a Moliére-rel megküzdött szakítási jelenetben mutatja a sötét jövőt; hangja mélyre vált, tartása megroggyan, neki vége van. Megrendítő pillanat.

A Vádlinak viszont jövője van - színházilag legalábbis. Nemcsak a finom, érzékeny előadás-csinálás mutat erre, hanem a színészválasztás gondossága is. A szereplők lassan bevonnak bennünket a színházi létbe, előttünk váltogatják szerepeiket, így lesz Tóth József színházi szolgájából a király bölcs-bolond vargája; Király Attila színész-krónikásából D'Orsigni márki; Tamási Zoltán színészből érsek; Némedi Árpád már három szerep közt cikázik, akárcsak Bercsényi Péter - és hát minden figura pontos és frappáns és egyéni. Ahogy Kovács Krisztián ifjú és tehetséges színésze és vacak csábítója is ellenállhatatlan - csak Sárközi-Nagy Ilona nem találja Armande szerepét.

És a halott, vörös színházi függönybe burkolt, végérvényesen bukott Moliére-t a fütyülő-tüntető tömeg dacára elöl, köztünk viszik ki a színházból - mert a színház mindig győz, jó lenne tudni ezt.

Vádli-Füge-Szkéné, szeptember 15.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”