Színház

A Kék Angyal, avagy Egy zsarnok vége

  • - kg -
  • 2014. március 13.

Színház

Korruptság minden hivatalnoki szinten? Nosza, vegyük elő Gogolt! Fasizálódás a kisemberektől felfelé? Játsszunk Ödön von Horváthot! Adaptáljunk Falladát! Olvassunk Canettit! Vagy forduljunk bizalommal Heinrich Mannhoz - a Ronda tanár úrból, noha előbb íródott, mint hogy rögtön betilthatták volna, utólagos hozzátoldásokkal és a híres filmváltozat (A Kék Angyal - Dietrichhel, Janningsszel) felől közelítve könnyen kinyerhető az önfeledten és egyre jobban habzó szájjal fasizálódó társadalom képe.

Aki az elején csak kicsit romlott, a végére nagyon az lesz - ezért a csekélyke tanulságért igazán nem érdemes ilyen hidegben kimozdulni otthonról. Ellenben Gothár Péter Gothár Pétert idéző díszletei miatt érdemes az Örkénybe lerándulni - a rendező saját keze alá dolgozott díszlettervezőként, és a Kék Angyal lokál színpadra nyíló hátsó fertályával filmszerűen nyomasztó, fény-árnyékkal játszó helyszínt teremtett. A katonásan jól szervezett társulati munkáért is érdemes; egy önmagában kissé kopottas darabot az erős csapatmunka emel a középszer fölé. Szokás sorolni, akikre büszkék vagyunk, jöjjenek hát a jól teljesítők: úgy körülbelül mindenki jól nyomja saját kis epizódjában a romlott-romlottabb-legromlottabb fokozást. Főleg Gálffi László gőgös keserűsége és Szandtner Anna szabálytalan lolasága, Znamenák István svájcibicska-szerű sokoldalúsága és Takács Nóra Diána szórakoztatóan harsány brünhildasága teszi elviselhetővé a várakozást a Bécsi erdő következő feldolgozásáig.

Örkény Színház, január 31.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.