Színház

A Kék Angyal, avagy Egy zsarnok vége

  • - kg -
  • 2014. március 13.

Színház

Korruptság minden hivatalnoki szinten? Nosza, vegyük elő Gogolt! Fasizálódás a kisemberektől felfelé? Játsszunk Ödön von Horváthot! Adaptáljunk Falladát! Olvassunk Canettit! Vagy forduljunk bizalommal Heinrich Mannhoz - a Ronda tanár úrból, noha előbb íródott, mint hogy rögtön betilthatták volna, utólagos hozzátoldásokkal és a híres filmváltozat (A Kék Angyal - Dietrichhel, Janningsszel) felől közelítve könnyen kinyerhető az önfeledten és egyre jobban habzó szájjal fasizálódó társadalom képe.

Aki az elején csak kicsit romlott, a végére nagyon az lesz - ezért a csekélyke tanulságért igazán nem érdemes ilyen hidegben kimozdulni otthonról. Ellenben Gothár Péter Gothár Pétert idéző díszletei miatt érdemes az Örkénybe lerándulni - a rendező saját keze alá dolgozott díszlettervezőként, és a Kék Angyal lokál színpadra nyíló hátsó fertályával filmszerűen nyomasztó, fény-árnyékkal játszó helyszínt teremtett. A katonásan jól szervezett társulati munkáért is érdemes; egy önmagában kissé kopottas darabot az erős csapatmunka emel a középszer fölé. Szokás sorolni, akikre büszkék vagyunk, jöjjenek hát a jól teljesítők: úgy körülbelül mindenki jól nyomja saját kis epizódjában a romlott-romlottabb-legromlottabb fokozást. Főleg Gálffi László gőgös keserűsége és Szandtner Anna szabálytalan lolasága, Znamenák István svájcibicska-szerű sokoldalúsága és Takács Nóra Diána szórakoztatóan harsány brünhildasága teszi elviselhetővé a várakozást a Bécsi erdő következő feldolgozásáig.

Örkény Színház, január 31.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”