Színház

Vékony jégen, mezítláb

Elfriede Jelinek: Téli utazás

  • Ady Mária
  • 2014. március 13.

Színház

Névtelen emberek néznek ránk kérlelőn a Vígszínház Házi Színpadáról. Keresik a másikat, akiben megmosva arcukat valakik lehetnének. De maradnak idegenek, önmaguk számára is. Sem egymással, sem velünk nem beszélnek, holott ömlik belőlük a szó. Mintha a hang eltakarhatná a bennük növekvő csendet és magányt.

Elfriede Jelinek drámája nem önti szavakba Schubert Téli utazás című dalciklusának borongó melódiáit, és nem fejti meg Wilhelm Müller költői sorait sem. Ennek a fordítottjával kísérletezik: a szavak értelmét a nyelv zeneiségében próbálja feloldani. Így válik a hol filozofikusan emelkedett, hol hétköznapi mondatokból építkező dráma nekiveselkedések, körülírások, zenei futamok sorozatává - képzeletben rótt körökké a Téli utazás kintornásának fáradhatatlan keze alatt. De ez a szerkezetileg tükrözött kiúttalanság nemcsak az egzisztenciális szorongás örök verklisének, de színésznek és nézőnek is komoly kihívás. Nehéz bárhol lehorgonyozni. Nincsenek drámai szituációk, nem jönnek létre kapcsolódások, minden hideg, távoli, színtelen, téli. A rendezés nagy kérdése, hogyan képes egyszerre megjeleníteni és oldani ezt a ridegséget.

Az idő Zsótér Sándor színpadán nem egyszerűen körkörös, de kimerevített, történés nélküli - plüssből van a falióra. De ez a plüssidő valahogy barátságos is: narancssárga bumfordiságával a gyerekkort idézi, fej alatt párnává, fejen kalappá változik. Ahogy otthonosságot csempész az otthontalanságba Ambrus Mária melegbarna faház díszlete és a Benedek Mari tervezte tűzpiros estélyin ügyetlenkedő kötött kardigán és sapka is. Minden ilyen kétarcú: a változás lehetőségét elnyelő puha időtlenség, a magas sarkú cipőkben mereven megmászott fenyőlétrák, a torz elnagyoltságában egyszerre kedves és félelmetes műhóember, a lángok hívogató táncát utánzó plasztiktűz, de a színészi játék is. Venczel Vera alig intonált mondatai, Bach Kata rezzenéstelen, mélabús arca és Szabó Erika hűvössége szemben Fehér Balázs Benő energikus, lelkesült megszólalásaival és Börcsök Enikő meleg tónusú hangjával, eleven, játékos, sugárzó jelenlétével. Közeledés és távolodás között egyensúlyoznak maguk a dalciklusból válogatott versekkel felvezetett jelenetek is a szófolyamok gondolatiságának elvontsága és a színpadi koreográfia szerint.

"Nem felelek meg" - mondja Börcsök Enikő hatalmas szoknyájának abroncsával szinte csodálkozón billegve egy létrafokon. Nem esik egybe emlékeiben őrzött önmagával, mások elvárásaival, saját megragadhatatlan, el- és kisikló jelenével. Muszáj küzdenie a figyelemért, hogy mások tekintetében valamilyenné, valakivé váljon, hiszen ő sosem léphet ki énjéből, nem lehet egyszerre alany és tárgy, közel és távol. Általános emberi kérdések ezek, Jelinektől, Zsótértól, Börcsöktől mégis művészi önvallomásként hatnak.

A közlés kényszerében rótt köröket, a játékosan kétségbeesett futamokat hol könnyebb, hol nehezebb követni. A Börcsök Enikő karakterének magányába egy minden emberi momentumot nélkülöző, számító, pénzéhes násztánc tör be a szerelem helyett: a díszletház megmászásának feszült igyekezete finoman fordítja színpadi nyelvre azt, ahogy mindenki a következő lépésre és saját pozíciójára koncentrál a többiek, a lehetséges kapcsolódások helyett.

De a hétköznapi élethelyzetekbe tett utazások végén újra ott a művész, aki rendíthetetlenül fújja a magáét. Börcsök mint kintornás, akivel hiába kiabálnak, hogy hallgasson végre, hogy régen nem kíváncsi rá senki, hogy legalább ne rója ugyanazokat a köröket a saját tengelye körül - ő csak tekeri és tekeri a verklijét az egyre gyorsabban forgó díszletházban. Aztán megáll a ház, kilép belőle, és piros szoknyájával kavarni kezdi a padlót vékony rétegben megülő fehér színpadi füstöt, kis kört tisztítva meg maga körül. Pedig figyelmeztetik: ha talpával felolvasztja a fagyos jéghártyát, ő is elmerül a semmiben. De akkor talán megszűnik a kínzó vágy is: valakinek lenni.

Vígszínház, Házi Színpad, január 27.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.