Színház

"Pláne az internet világában"

HOPPart: Hungari

  • Tompa Andrea
  • 2014. március 13.

Színház

A Hungari szereplői nem ki-, hanem inkább bevándorlók: a szerző-rendező Kárpáti Péter nem az elhagyott ország felől, hanem a megérkezés vagy inkább meg nem érkezés felől nézegeti furcsa figuráit.

Jó nézőpont ez: nem akar melldöngetősen "aktuális" lenni, mégis az (sietek hozzátenni: bírom és vágyom az aktualitást a színházban). Olyan, mintha egy szobában ülnének és beszélgetnének, ám ez a szoba sehol sincs, a megszólalók posztolók, bloggerek, a válaszolók kommentelők. A posztolókat Gregnek, Glóriának, Flónak hívják - mindenki már a névtelen nemzetköziségben, egy otthontalan kváziközösségben úszkál az internet tengerén. Magányos hajóban persze, egy-egy deszkaszálba kapaszkodva. Mert "barátokra bárhol lelhet az ember, pláne az internet világában", mondják. Az ilyenfajta töredékes, pillanatokat, helyzeteket kínáló színházi nyelv nem azért jött létre, mert a színház már nem tudott összefüggő, nagy történeteket felmutatni (egyébként nehéz is), hanem mert megváltozott - a nyugati világban korábban, errefele negyed évszázada - az emberi kommunikáció és maguk a kapcsolatok.

Kárpátit már foglalkoztatták a kivándorlók, az egykori amerikás magyarok; drámakötete címe A kivándorló zsebkönyve. A Hungariban az ír, norvég, francia földön élő vagy világcsavargó fiatalok lénye gyakran megfoghatatlan, identitásuk töredékes vagy megjátszott. A szerző a kivándorlás témáját az általános emberi felé nyitja: összeköti a felnőtté válással. Aki elmegy, annak már muszáj felnőtté válnia. Vagy: minden felnőtté válás egyfajta elmenés.

Nem a szöveg minőségéből - hiszen posztok és kommentek alkotják, nem valami magasan szálldosó irodalmi textúra -, de a nézőpont kiválasztásával, a mélység és az általánosabb emberi megragadásának szándékáról úgy érezhetjük: író kezében vagyunk. Eddig minden szép és ígéretes.

A magát koncertszínházként definiáló előadás nyitójelenetében a HOPPart-színészek egy-egy hangszer mellett ülve fogadják a nézőket a Trafó korábbi pincéjében (most látok ebben az intim, barátságos térben először előadást). A zenei szerkezet meghatározó lesz: monológjaikat kísérik, szólókat nyomnak, dallanak, közös orkesztrát alkotnak. Ez is jó.

Mégis nagyon morzsalékos előadás ez. A fel-felcsillanó, tartalmas monológok, megtalált figurák váltakoznak üresjáratok fárasztó sokaságával. Jó Herczeg Tamás dühös, gitárral kísért gyerekkor-beszámolója mint nyitójelenet. Kiváló a norvég lazacpucoló asszony története (posztja), melyet népies hegedűszó segít; Gecse Noémi alakítja. Jól megtalált a franciarajongó, csupa közhelyet ismétlő Szilágyi Katalin maníros figurája. Ezeknek a szövegeknek erényük, hogy felcsillan bennük az ellentmondás - az internetes "szereplők" tudatának fonáksága: "Pedig mi soha nem leszünk norvégok. Mi az idők végezetéig vendégek leszünk egy olyan országban, ami tárt karokkal fogadott minket!" A lazac - tudjuk meg egyik kommentelőtől - egy folyóból leúszik az óceánhoz, bejárja a világot, aztán visszamegy meghalni oda, ahonnan jött. Szimbólum. Ezek volnánk mi, tűnődünk, avagy a hőseink.

És sokszor hallani blogos laposságokat, általános és reflektálatlan, nem helyzetbe és főleg nem színházi helyzetbe kerülő szövegeket. Egyszerű bölcsességeket, amelyek mögé, közé nem ékelődik teatralitás, színházi játékosság. Számos kontextus nélküli párbeszédet, aminek nincs tartalma, és nem is elég játékos. Vannak kevéssé kitalált, megfoghatatlan figurák, akik ritkán kerülnek helyzetbe. És van kivétel itt is, a bűvész például, a szomorú tekintetű miskolci taxis. Ez a sok felesleg eltakarja a lényeget: a külföldön való beilleszkedés kínjait, az internetes identitások hamisságát. A koncertszerűség nem válik erős színházzá, az író Kárpátit a rendező Kárpáti nem támogatja eléggé. Olyan általánosságok mellett, mint hogy "Magyarország fővárosának a szíve megállt, nem képes vért pumpálni" mi most ugyanúgy elmegyünk, mint a város lakói. Vagy: "Ha dúl a hazaszeretet, nem kell elhagyni a hazát anyagi okokból!", hangzik az üres mondat, és marad kissé üresnek. A kommentek közül néha kiemelkedik egy-egy (akár vicces) téma, például a cigi körüli parázs vita (ami, ugye, Norvégiában vagy az USA-ban méregdrága).

És mindez gyengíti azt az amúgy sem erős lábakon álló történetszálat, ami Glória felnőtté válásának küzdelmeiről szól. A Kiss Diána Magdolna alakította lány fel-felcsillog, majd beszürkül, erőtlenné válik, múltja, sztorija nincs eléggé kitalálva. Gyönyörű a hangja és a My way-átirat, amit nagyapja halálára énekel, mégis szilánkos alak, megragadhatatlan. A világcsavargó és kemény munkás Lábodi Ádám remek lehetne, bár nem sok jut neki. Pedig látható, hogy a színházi játékosság csodákra képes. Stork Natasa nem játszik semmit, ő csak egy kommentelő, változó és vicces identitással, ez a semmi viszont annyira ufószerű és játékos, hogy ő az előadás fénypontja. ' a Tyaftyaf nevű írogató: abszurd, tömör és színészileg váratlan minden megnyilatkozása. Kevés szövege az előítélet, butaság és megtévesztés ügyes gyűjteménye. "Otthon is mindenki alkoholista. Nem fogok csak ezért külföldre menni" - mondja. Fád és ellentmondásos. ' maga a színház lényege.

Trafó, február 4.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.