POSZT előtt, POSZT után

„A magyar színházi életben nincs szeretet”

  • narancs.hu
  • 2012. június 18.

Színház

Hétvégén zárt a „Pécsi Országos Kőszínházi Találkozó”, kiosztották díjait. Csáki Judit nyílt levelével és Visky András-interjúval búcsúztatjuk.


Fotó: Galló Rita

Legfrissebb számunkban Visky András, a messze földön híres Kolozsvári Állami Magyar Színház művészeti vezetője nyilatkozott arról, miért érzi otthon magát a román színházban, és miért vészterhesen avítt a magyarországi szcéna. „Olvasom, hogy a mostani POSZT-ra csak kőszínházi előadásokat válogattak be, valamiféle, általam nem érthető kompromisszumként. Nem tudom, hogyan fogadható el, hogy miközben a fesztivál az évad legjobb előadásait akarja megmutatni, a szóba jöhető produkciók jelentős részét kizárja. Akkor azt kell mondani, hogy ez a »Pécsi Országos Kőszínházi Találkozó«, a díjak is kőszínházi díjak” – fogalmaz a dramaturg.

„A magyar színházi életben nincs szeretet, és ez az előadásokon is látszik” – állítja, és hozzáteszi: „Jó ideje az egyetlen létező konszenzus a magyar színházi szakmában az, hogy ne legyen semmilyen nemzetközi fesztivál, amely létrehozhatna egy másfajta kontextust a színházról való beszélgetéshez.” Visky mesél még a kolozsvári színház sikerének titkáról, beszél Nyirőről, és arról, miért nehéz most reformátusnak lenni, és azt is leszögezi, hogy szerinte „ma Magyarországon az irodalom van a legjobb helyzetben”.

Gyorsan olvassanak, nagyon gyorsan, mert alig szabadulunk valahogy az erdélyi író higgadt szavainak letaglózó hatása alól, amikor a Viskyvel készített interjúja után következő, tehát most csütörtöki számunkban Csáki Judit már publicisztikával jelentkezik. Nyílt levélének címe: Édes szakmám! – Levél a színháziaknak, POSZT-on innen és túl. „És amikor e szavakat írom, jelenti be az új miniszter, hogy reméli: a pályázaton olyan kezekbe kerül a Nemzeti, hogy tényleg nemzeti lesz. Te, édes szakmám, ezt is szó nélkül fogod majd tűrni: nem ismeri, nem ért hozzá, nem tudja, hogy nemcsak nemzeti ez a Nemzeti, hanem színház is. Persze lehet, hogy azért hallgatsz majd, mert 1. nem bírod Alföldit, 2. reménykedsz, hogy tán te vagy valamelyik haver lesz a szerencsés.” Csáki szerint a „szakma” a politikával szemben bátortalan, miközben a közönséget lenézi, és a kritikusokkal sem tud mit kezdeni: „Csupa panasz vagy: hogy nem nézlek, hogy ha nézlek, mit írok, pedig te és a színészek az életüket is, ugye. Én is az életemet is, ha akarod tudni.”

A POSZT díjai

 

A szakmai zsűri díjai:

 

Legjobb előadás:

Székely Csaba: Bányavirág

Rendező: Sebestyén Aba

Yorick Stúdió, Marosvásárhely – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház, Tompa Miklós Társulat

 

Legjobb rendezés:

Mohácsi János

William Shakespeare műve alapján Mohácsi István és Mohácsi János:

Szentivánéji álom

Weöres Sándor Színház, Szombathely

 

Legjobb női főszereplő:

Kováts Adél

Tennessee Williams: Vágyvillamos

Radnóti Miklós Színház, Budapest

 

Legjobb férfi főszereplő:

Kuna Károly

Israela Margalit: Trió

Vörösmarty Színház, Székesfehérvár

 

Legjobb női mellékszereplő:

Csonka Szilvia

William Shakespeare műve alapján Mohácsi István és Mohácsi János:

Szentivánéji álom

Weöres Sándor Színház, Szombathely

 

Legjobb férfi mellékszereplő:

Mészáros Tibor

Molière: Scapin, a szemfényvesztő

Csokonai Színház, Debrecen

 

Legjobb díszlet:

Helmut Stürmer

Molière: Scapin, a szemfényvesztő

Csokonai Színház, Debrecen

 

Legjobb jelmez:

Remete Kriszta

William Shakespeare műve alapján Mohácsi István és Mohácsi János:

Szentivánéji álom

Weöres Sándor Színház, Szombathely

 

Legjobb dramaturgiai munka:

Szabó Borbála

Katona József: Bánk bán

Katona József Színház, Kecskemét

 

A MASZK Országos Színészegyesület színészzsűrijének díjai:

 

Legjobb férfi alakítás

(megosztva):

Viola Gábor

és

Bányai Kelemen Barna

Székely Csaba: Bányavirág

Yorick Stúdió, Marosvásárhely – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház, Tompa Miklós Társulat

 

Legjobb női alakítás:

Tóth Auguszta

Israela Margalit: Trió

Vörösmarty Színház, Székesfehérvár

 

A Fidelio díjai (a színészzsűri döntése szerint):

 

Legjobb 30 év alatti színésznő:

Pálmai Anna

Bessenyei György: A filozófus

és

Torsten Buchsteiner: Nordost

Katona József Színház, Budapest

 

Legjobb 30 év alatti színész:

Pál András

Israela Margalit: Trió

Vörösmarty Színház, Székesfehérvár

 

A közönségzsűri díja:

 

William Shakespeare műve alapján Mohácsi István és Mohácsi János:

Szentivánéji álom

Rendező: Mohácsi János

Weöres Sándor Színház, Szombathely

 




Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.