POSZT előtt, POSZT után

„A magyar színházi életben nincs szeretet”

  • narancs.hu
  • 2012. június 18.

Színház

Hétvégén zárt a „Pécsi Országos Kőszínházi Találkozó”, kiosztották díjait. Csáki Judit nyílt levelével és Visky András-interjúval búcsúztatjuk.


Fotó: Galló Rita

Legfrissebb számunkban Visky András, a messze földön híres Kolozsvári Állami Magyar Színház művészeti vezetője nyilatkozott arról, miért érzi otthon magát a román színházban, és miért vészterhesen avítt a magyarországi szcéna. „Olvasom, hogy a mostani POSZT-ra csak kőszínházi előadásokat válogattak be, valamiféle, általam nem érthető kompromisszumként. Nem tudom, hogyan fogadható el, hogy miközben a fesztivál az évad legjobb előadásait akarja megmutatni, a szóba jöhető produkciók jelentős részét kizárja. Akkor azt kell mondani, hogy ez a »Pécsi Országos Kőszínházi Találkozó«, a díjak is kőszínházi díjak” – fogalmaz a dramaturg.

„A magyar színházi életben nincs szeretet, és ez az előadásokon is látszik” – állítja, és hozzáteszi: „Jó ideje az egyetlen létező konszenzus a magyar színházi szakmában az, hogy ne legyen semmilyen nemzetközi fesztivál, amely létrehozhatna egy másfajta kontextust a színházról való beszélgetéshez.” Visky mesél még a kolozsvári színház sikerének titkáról, beszél Nyirőről, és arról, miért nehéz most reformátusnak lenni, és azt is leszögezi, hogy szerinte „ma Magyarországon az irodalom van a legjobb helyzetben”.

Gyorsan olvassanak, nagyon gyorsan, mert alig szabadulunk valahogy az erdélyi író higgadt szavainak letaglózó hatása alól, amikor a Viskyvel készített interjúja után következő, tehát most csütörtöki számunkban Csáki Judit már publicisztikával jelentkezik. Nyílt levélének címe: Édes szakmám! – Levél a színháziaknak, POSZT-on innen és túl. „És amikor e szavakat írom, jelenti be az új miniszter, hogy reméli: a pályázaton olyan kezekbe kerül a Nemzeti, hogy tényleg nemzeti lesz. Te, édes szakmám, ezt is szó nélkül fogod majd tűrni: nem ismeri, nem ért hozzá, nem tudja, hogy nemcsak nemzeti ez a Nemzeti, hanem színház is. Persze lehet, hogy azért hallgatsz majd, mert 1. nem bírod Alföldit, 2. reménykedsz, hogy tán te vagy valamelyik haver lesz a szerencsés.” Csáki szerint a „szakma” a politikával szemben bátortalan, miközben a közönséget lenézi, és a kritikusokkal sem tud mit kezdeni: „Csupa panasz vagy: hogy nem nézlek, hogy ha nézlek, mit írok, pedig te és a színészek az életüket is, ugye. Én is az életemet is, ha akarod tudni.”

A POSZT díjai

 

A szakmai zsűri díjai:

 

Legjobb előadás:

Székely Csaba: Bányavirág

Rendező: Sebestyén Aba

Yorick Stúdió, Marosvásárhely – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház, Tompa Miklós Társulat

 

Legjobb rendezés:

Mohácsi János

William Shakespeare műve alapján Mohácsi István és Mohácsi János:

Szentivánéji álom

Weöres Sándor Színház, Szombathely

 

Legjobb női főszereplő:

Kováts Adél

Tennessee Williams: Vágyvillamos

Radnóti Miklós Színház, Budapest

 

Legjobb férfi főszereplő:

Kuna Károly

Israela Margalit: Trió

Vörösmarty Színház, Székesfehérvár

 

Legjobb női mellékszereplő:

Csonka Szilvia

William Shakespeare műve alapján Mohácsi István és Mohácsi János:

Szentivánéji álom

Weöres Sándor Színház, Szombathely

 

Legjobb férfi mellékszereplő:

Mészáros Tibor

Molière: Scapin, a szemfényvesztő

Csokonai Színház, Debrecen

 

Legjobb díszlet:

Helmut Stürmer

Molière: Scapin, a szemfényvesztő

Csokonai Színház, Debrecen

 

Legjobb jelmez:

Remete Kriszta

William Shakespeare műve alapján Mohácsi István és Mohácsi János:

Szentivánéji álom

Weöres Sándor Színház, Szombathely

 

Legjobb dramaturgiai munka:

Szabó Borbála

Katona József: Bánk bán

Katona József Színház, Kecskemét

 

A MASZK Országos Színészegyesület színészzsűrijének díjai:

 

Legjobb férfi alakítás

(megosztva):

Viola Gábor

és

Bányai Kelemen Barna

Székely Csaba: Bányavirág

Yorick Stúdió, Marosvásárhely – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház, Tompa Miklós Társulat

 

Legjobb női alakítás:

Tóth Auguszta

Israela Margalit: Trió

Vörösmarty Színház, Székesfehérvár

 

A Fidelio díjai (a színészzsűri döntése szerint):

 

Legjobb 30 év alatti színésznő:

Pálmai Anna

Bessenyei György: A filozófus

és

Torsten Buchsteiner: Nordost

Katona József Színház, Budapest

 

Legjobb 30 év alatti színész:

Pál András

Israela Margalit: Trió

Vörösmarty Színház, Székesfehérvár

 

A közönségzsűri díja:

 

William Shakespeare műve alapján Mohácsi István és Mohácsi János:

Szentivánéji álom

Rendező: Mohácsi János

Weöres Sándor Színház, Szombathely

 




Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.