A Szabó család története

Angyalföldi polgárok

Színház

Májusban véget ért a rádiós családregény, amely 1959 óta 2500 epizódon át mesélte-mesketélte egy képzeletbeli, egyszersmind roppant népes família történetét. Visszatekintésünkben e korszakokon átívelő műsorszámot parentáljuk.

Majd' fél évszázados története során nemzeti kincsnek és megőrizendő hungarikumnak éppúgy megtették már, mint veszélyes ízlésrombolásnak vagy épp erényügyi ponyvának. Ám ha a Szabó család színvonala, művészi értéke körül a kezdetektől fogva tart is a disputa, az aligha lehet kétséges, hogy a műsorfolyam kordokumentum, a kádári Magyarország valóságos bédekkere. S noha a sorozat a nyolcvanas évek végére jócskán megfáradt, átevickélését a rendszerváltás évein ugyancsak példázatosnak tekinthetjük.

"Egyszerű emberek" - szólt az eredetileg csak néhány részesre tervezett hangjátéksorozat egyik korai címváltozata, s ez - akárcsak az azóta kanonizálódott Szabó család megnevezés - jól jelzi az 1959. június 30-án útjára indított történet hétköznapias, s egyszerre didaktikus jellegét. A korban ambiciózusnak tekintett rádiós vállalkozás, melynek azért jócskán akadtak külhoni mintái (a keleti blokkon belül például a lengyel Matysiák család), egy angyalföldi família tagjait tette meg a kacskaringós história főszereplőinek. Az alkotók, a három zsurnaliszta-dramaturg szerző (Liska Dénes, Baróti Géza és Forgács István), a rendező László Endre (Szíriusz kapitány és Mikrobi atyja), valamint a műsorfolyam örökös dramaturgja, Major Anna kellő szakmai és politikai körültekintéssel garantálták családregényük sikerét. Így a Szabó családnak kitűnő pedigrét biztosítottak, hiszen a szüzsé szerint annak valamennyi tagja munkás vagy munkás származású értelmiségi/vezető volt. Az sem lehetett teljességgel véletlen, hogy a fantázia szülte Lapály utcát (Szabóék otthonát) éppen a tőrőlmetszett munkáskerületbe, Kádár János örökös képviselői választókörzetébe, Angyalföld kellős közepébe helyezték.

A bezzegkerületben

Itt, a bezzegkerületben élt tehát a mintacsalád, élén a megértő atyával, Szabó János nyugalmazott szövőmesterrel és lakóbizottsági elnökhelyettessel. A történet is vele kezdődött, hiszen az első epizódban még kizárólag csak ő szerepelt a család tagjai közül. Igaz, a derék szervezett munkást, a Kistextil újdonsült nyugdíjasát rögtön le is ütötték textillopásra összeszövetkezett huligánok, amikor az öntudatos állampolgár tettleg keresztülhúzta számításukat. Legidősebb fia, Bandi már a műsorfolyam kezdetén munkásértelmiségi középvezető volt, aki azonban prolimentalitásából sokat megőrzött: "Mindjárt szétcsapom az etetődet!" - tromfolt le egy szemtelen pernahajdert valamikor 1960 táján. Utóbb remek gyárigazgató vált Bandiból, akárcsak a történet másik öreg szakijának, Kanczler Francinak a csemetéjéből, aki nevét Kincsesre magyarosítva futotta meg pályáját. Ott volt aztán a középső gyermek, a vagány buszsofőr Laci, valamint az orvosnak készülő cserfes bakfis, Icu. S éppen nem utolsósorban: ott volt a Mama, Szabó néni, a világnézetileg tán nem oly fejlett, ám kikezdhetetlen tekintélyű, csupaszív mater familias.

Az öt alapfigura köré rendeződő történet, mely utóbb több száz szereplős rádiós regénnyé terebélyesedett, jól megfelelt a fokozatosan konszolidálódó rendszer elvárásainak, s éppúgy a tömegigényeknek. A Szabó család első évei során jócskán akadtak nyilvánvalóan célzatos elemek a cselekményben, legyen elég csak a huligánok majd' havonkénti, mondhatni rendszeres szerepeltetésére, vagy Icu első férjének, Halász Ferinek a történetben megidézett múltjára (1956-ban majdnem meglincselte a csőcselék a kék parolis tisztet) utalnunk. Ám előfordultak a hetenkénti adásokban ennél sikamlósabb, habár a felsőbbség által előzetesen egyetértőleg jóváhagyott témák is. Így dramatikus formában megtárgyalásra kerültek például az alacsonyabb szinteken fel-felbukkanó korrupciós ügyek, a hivatali visszaélések, s a lakásközvetítés meg a kereskedelem korabeli visszásságai. Mindezt természetesen csakis megnyugtató, a világrend stabilitását manifesztáló zárlattal pertraktálhatták az alkotók, amint azt a (közép)magas tisztségének betöltésére érdemtelenné vált Hosszú, illetve Kátai elvtárs szükség- és értelemszerű bukása is jelezte. S alighanem ide, a szerzői "óvatos duhajkodás" körébe sorolható Szabó néni vallásosságának osztentatív módon megengedő, kedélyes-békülékeny fölemlegetése is. (Amíg Margit néni katolicizmusa nem okozott gondot, s a figurát állítólag még maga Kádár is megkedvelte, addig a rádió vezetése óvatosságból gyorsan kiíratta a történetből Szabóék túlontúl zsidós nevű szomszédját, Fux urat, helyére küldve az utóbb rövid úton alapjátékossá vált közértest, Péteri Bélát.)

A sorozat kirobbanó népszerűségét mégsem ezeknek a témáknak köszönhette, hanem sokkal inkább annak, hogy a végtelenített történet nemhogy emancipálta, de - szintúgy összhangban a kádári konszolidáció menetével - egyenesen domináns főelemévé tette a magánéletet. Ennek eredményeképpen a Szabó család históriájában a házasságok és válások, születések és halálozások váltak történelemformáló eseményekké, s nem a kül- vagy belpolitika hírei. A megengedőbb szemlélet e téren is érvényesült, jóllehet itt is félreismerhetetlen és áthághatatlan határok közé szorítva. A sorozatban megannyi szerelem szövődött, s ezek esetében az alkotók - néhány kivételt leszámítva - eltekintettek a morális ítélkezés aktusától, még akkor is, amikor a heves érzelmek házasságokat veszélyeztettek vagy tettek tönkre. Megannyi apróbb és nagyobb magánéleti probléma, mulatságos kis mizéria és súlyos rákfene került elő, a dugipénz kérdésétől az anyai pofonon át egészen az alkoholizmusig (lásd Wágner Zsiga apróbb szünetektől megszakított több évtizedes részegeskedését). De már az öngyilkosság, netán a terhességmegszakítás nem fért bele a megtárgyalható témák körébe.

A szereplő élgárda

Ha a magánéleti tematika jelentette a Szabó család sikerének egyik főösszetevőjét, akkor a siker másik, meglehet, nagyobbik felét kétségkívül a sorozat szereplőgárdája garantálta. Mert noha egészen 1961-ig, azaz a 100. adásig nem hangzott el a szereposztás sem az adás elején, sem pedig a végén, azért a közreműködő színészek javarésze már 1959-ben országos népszerűségnek örvendett. Így legelsősorban Gobbi Hilda, aki kipróbált mozgalmárként legitimálta a világnézetileg kissé lemaradt Szabó nénit, s egyszersmind a közönség tudatában egy életre azonosította magát a serény, családjának élő háztartásbelivel és passzionátus anyatigrissel. (Bár az azonosítás miatt néha háborgott: 1964-ben például majdnem kiszállt a sorozatból, amikor Szabó néniként szövege szerint unnia kellett volna a tokiói olimpiát.) Párját a Hannibál tanár úr Nyúl Bélája, a nagyszerű Szabó Ernő adta, helyére 1966-ban bekövetkezett halála után Rajz János lépett. A gyerekeket - ugyancsak élethossziglan - Benkő Gyula (Bandi), Garics János (Laci), valamint Vörösmarty Lili (Icu) játszotta, s a rádiós családregény első éveiben olyan színésznagyságok formáltak kisebb-nagyobb szerepeket, mint Gózon Gyula (Kanczler Franci), Gábor Miklós (Kátai), Kiss Manyi (Gizike), vagy 'ze Lajos (az első Balla Tibor). A sorozat utóbb is bővelkedett a kiemelkedő színészekben, amint azt Kállai Ferenc (Tomi), vagy Kálmán György (Károly) szerepeltetése is ékesen bizonyíthatja számunkra.

A stáblista kezdeti tudatos mellőzése azt az alkotói szándékot sugallta, hogy a Szabó család másfajta, szorosabb viszonyt ápol a realitással, a hétköznapok valóságával, mint a többi, egyértelműen fikciós jellegű rádiójáték. Ráadásul az aktuális budapesti események beszivárgása mellett a történet időnként maga is átkeveredett a realitás terepére, s korántsem pusztán a Megáll az idő című sláger (szerzői: Bágya András-G. Dénes György-László Endre, előadói Vámosi Jánostól Hollós Ilonán át egészen Vico Torrianiig) rafinált bejáratásával. A Szabó család hol számot kért és kapott a Szív küldiÉ kívánságműsortól, hol pedig egy imaginárius kettős esküvőhöz (Szabó Icu-Halász Feri, Bartos Jutka-Balla Tibor) gyártatott meghívókat. Ez utóbbi ünnepi aktus Icu történetbéli munkahelyén, a Kőbányai Gyógyszergyár kultúrtermében került megrendezésre, a KISZ részvételével, Szepesi György közvetítése mellett. A fikcióval való gyakori kacérkodás volt az egyik oka annak az oly sokat emlegetett ténynek, hogy a műsor megannyi hallgatója valóságosnak tekintette a Szabó család cselekményét. Ez paradox módon nemcsak azt eredményezte, hogy a történet hőseitől számosan kértek segítséget, míg mások kéretlen tanácsaikkal látták el a képzelet szülte alakokat, hanem oda vezetett, hogy a cselekmény bevégzett tényeit nemegyszer felháborodással fogadták a hallgatók, s tiltakozó igazságérzettel a vélt sérelmek orvoslását követelték. Ennek leghíresebb esete a színész Zenthe Ferenc más irányú elfoglaltságai (amúgy éppenséggel a Tenkes kapitánya forgatási munkálatai) miatt elveszejtett szegény jó Balla Tibor vízbe fulladását követő össznépi tiltakozás, melynek csak a színész újbóli felbukkanása (ekkor már az újságíró Kárpáthy Zoltán alakjában) vetett véget.

Az ilyesformán tisztázatlan műfajiságú rádióműsor persze számos kritikusban keltett hol lanyhább, hol hevesebb ellenérzéseket. Olyik bíráló irodalmiatlannak ítélte a Szabó családot, olyik meg meseszerűnek vélte ennyi kifogástalan erkölcsű személy szerepeltetését, mások pedig kevesellték, vagy épp sokallták a műsor kritikai hangvételét. A monopolizált helyzetű, s ezzel is összefüggésben roppant népszerű műsor (hallgatottsága a hatvanas években az 50 százalékot közelítette) körül gerjesztett vita mindazonáltal a játék részét képezte, s természetesen nem kérdőjelezte meg a rádióregény ideológiai alapjait. Épp így nem firtatták a ma már jól láthatóan a szériajellegből fakadó, kényszeredetten kényelmes, ám valójában kevéssé rendszerkompatibilis megoldásokat. Ennek eredményeképpen kerülhetett elő jószerivel a semmiből Dóra figurája, heteken át borzolva a hallgatói kedélyeket, hogy vajon a leány Szabó bácsi gyermeke-é? (Mert ha igen, akkor a derék öreg ugyancsak finom sütemény!) Így léptek elő vagy bukkantak fel a feledés homályából korábban nem is említett vagy már rég ejtett szereplők, s így kaphatott helyet a sorozatban a klasszikus szappanoperák kedvelt megoldása, a bármely pontról visszafordítható álomjelenet, amilyen Szabó néni megtámadása volt a Papa sírjánál valamikor a nyolcvanas évek közepén.

Bár a műsor népszerűsége a hatvanas években tetőzött, azért a Szabó család utóbb is igyekezett lépést tartani az eseményekkel. A hazai társadalmat átformáló privatizáló kispolgárosodást már amúgy is régóta szabódás nélkül képviselte e sorozat, s idővel a rendszer gazdasági-társadalmi fellazulása is megjelent az adásokban. Laciból elébb állami, majd magántaxis lett, míg fogadott fia, az autószerelő Wágner Ferkó idővel géemkázni kezdett Sete Janival. S fölbukkantak az idegenbe szakadt magyarok is, hogy hazatelepülve maszek vendéglátó-ipari egységet nyissanak a nyolcvanas évekre technokratává maszkírozott Szabó Bandi nejével, a kissé rátarti Irénnel. Az új társadalmi problémák is előkerültek (így a kádergyerek, Marci rossz társaságba keveredése), s a politika is beszüremlett néha-néha az adásba, mondjuk, ha elhunyt szovjet pártfőtitkárokat kellett méltatni.

Polgári prolik

A nyolcvanas évek második felére mégis kifulladni látszott a Szabó család, amin még a hanglemezen közreadott zenés különkiadás sem tudott változtatni (rajta a "Mi vagyunk a három Margitok" című örökbecsű darabbal). Különösen bizonytalanná vált a műsor további sorsa az alapító rendező, László Endre (1987-es), majd pedig a sorozatot személyes ügyének tekintő Gobbi Hilda (1988-ban bekövetkezett) halála után. Így alighanem mindenki számára meglepetést jelentett, hogy a Szabó család átvészelte a rendszerváltást, s a részben megújult alkotógárda megvalósíthatta az angyalföldi prolicsalád polgári famíliává való átkeresztelését. Az Antall-Boross-kormány népszerűsítésének szándékát büszkén felvállaló Szuhay Balázs, s a többi régi-új szerző - a hallgatottság hanyatlásával párhuzamosan - mind több politikát próbált becsempészni az egyre elavultabbnak tetsző sorozatba. Hiába, sem a NATO-népszavazáson való részvételre buzdító tételmondatok, sem a polemikus élű aktuálpolitikai kiszólások, sem pedig a határon túli magyarság vagy a környezetvédelem ügyének gyakori fölemlegetése nem segített a halódó sorozaton. A nyugdíjas hallgatótáborra és a sorozat alkotóinak családiasan összetartó kollektívájára való hivatkozások nem leplezhették el a tényt, hogy a műsorfolyamot már csak a tehetetlenségi erő lendíti tovább. A Magyar Rádió vezetése most lezárta a sorozatot, s miközben a média tekintélyes része nosztalgikus elérzékenyültséggel búcsúztatja a túlírt rádiós regényt, alig találhatunk hallgatót, aki felvilágosítást nyújthatna nekünk, hogy ugyan ki a fene Veleméri Szókratész vagy Hans, s főleg az a "Makray Berti a határvidékről", akik az utolsó epizód szereplői voltak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.