Bestye vérszopója - Vámpírok bálja (színház)

Színház

Évtizedes európai diadalmenetet, valamint egy életerős Broadway-bukást követően ezen a nyáron megérkezett hazánkba a Roman Polanski nevével fémjelzett rémmusical.

Az 1967-es híres film zenésszínpadi változata nem a magyar musicaljátszás fényes otthonainak egyikében, azaz nem az Operettben vagy a Madáchban került a közönség elé, hanem a mára már hamisítatlan szocreál kísértetkastélynak tetsző Hevesi Sándor téri színházépületben ütött tanyát. S a jelek szerint alighanem jó időre meg is telepszik ott, hiszen a produkció vértelennek és sápatagnak éppen nem mondható, sikere pedig egyenesen szavatolt.

A biztos siker támasza és talpköve ezúttal az ismerősség érzete. A zordon havasoktól környezett és babonás műparasztok által benépesített transzszilván táj éppoly meghitt ismerősünk, mint az a bestye vérszopó, aki fekete lebernyegével mindegyre denevért mímelve toppan elénk. Igaz, a sötétben bujkáló henye arisztokratát itt Krolock grófnak hívják, s a történet hangszerelése is frivolabb a bevettnél, ám a motívum több mint közkeletű. Aminthogy a musical eminens komponistája, Jim Steinman sem akarta merőben új hangzatokkal frappírozni a közönséget, s ehelyett inkább - biztos, ami biztos - korábbi világslágereiből szemelgetett. Ilyesformán az egyik sorozatosan visszatérő főtéma nem más, mint a korábban Bonnie Tyler által sikerre vitt Total Eclipse of the Heart (vagy másképp: Turn Around) melódiája. Ám a hol rockos, hol éppenséggel vígoperai paródiának is beillő zene működik, akárcsak a szövegkönyv, amelyet Polanski filmjére támaszkodva az Elisabeth és a Mozart! avatott librettistája, Michael Kunze gyártott le.

A magyarországi honosítás meglepően jól megél a Magyar Színház tágasnak nem nevezhető színpadán, s ha eltekintünk Miklós Tibor fordításának egynémely bicskanyitogató rímpárjától, úgy az illúzió szinte tökéletes. Botorság lenne elmerülni a kérdésben, hogy a rendezés mennyiben Polanski munkája, hiszen a végeredmény bőven kielégítő és ötletes, s jószerivel még a nézőtéri bejáratok nyilvánvalóan kényszerű alkalmazása sem hat zavaróan. A Pesten serénykedő Cornelius Baltus színpadra állítása, Dennis Callahan koreográfiái, valamint Kentaur díszletei (jelmezei már kevésbé) egyaránt dicsérendők. A szereplők ugyancsak méltatást érdemelnek, amiért tehetséggel kiveszik részüket e vérre menő zenés játékból. A hangját kissé operásan vastagító Egyházi Géza összességében igen meggyőző, formátumos vámpír: cudar rémalak ő, lelkét azonban titkos féreg foga rágja. (Szegény haláltalan főnemesünk ugyanis nagy érzelmekre vágyik, s ezek hiányában élete csak árnyéklét e szomorú sártekén.) A vérgróf által kiszemelt zsidó szűzleány szerepét Andrádi Zsanett alakítja, helyenként még érezhető rutintalansággal, ám szép énekhangja jócskán feledteti kisebb bizonytalankodásait. A kalinyingrádi Abronsius professzort (a vámpírvadász Van Helsing bibliofil szobatudóssá formált alakváltozatát) Jegercsik Csaba adja, megmerítkezve a hálás játéklehetőségekben, imponáló hangterjedelemmel, s oly mesterien hadaró énekléssel, amit tán még Rátonyi Róbert és a buffóbasszus Enzo Dara is megirigyelhetne. Az ifjú famulust és gyámoltalan szerelmest Héger Tibor, az izraelita árendást és vámpírt Pavletits Béla, míg az obligát torzszülött háziszolga szerepét Farkas Gábor Attila hozza magabiztosan, kellemes benyomást keltve. S jóllehet a balettszólókat abszolváló egyik-másik megatáncos hamisítatlan energiavámpírnak bizonyul, az előadás szórakoztató, s majd annyi szellem szorult belé, mint a rettegtető törcsvári kastélyba.

Pesti Magyar Színház, június 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.