Magyar hétvége

Bereményi, Szép Ernő, Radnóti

  • Csáki Judit
  • 2007. április 5.

Színház

Így jött össze - ráadásul visszafelé lett világos: nemrégiben magyar szerzőkkel töltöttem egy hétvégét magyar színházakban; ez utóbbi, mondjuk, természetes.

A Bárkában a Bereményi-film, az Eldorádó színpadi változatát láttam - még Zalaegerszegre írta drámává Bereményi Géza néhány éve, és nincsen abban semmi meglepő, hogy most vándorútra indul. A film méltán lett óriási siker - juthat belőle valami a színháznak is, nem kell hozzá nagy rendezői akrobatika.

Ezért aztán nem baj, hogy Bagó Bertalan mindössze egyszerű, érthető és érzelmes előadást rendezett (és le merem fogadni: közönségbarátnak bizonyul majd); alkalmat adva és helyzetet teremtve néhány igazán jó alakításnak. Merthogy Bereményi darabja például Monori, a Teleki téri "császár" nélkül nincsen, itt pedig Gáspár Sándor jött a szerepre, aki súlyos Monorit teremt. A zsigeri túlélő nála nem elementáris sodrásból, hanem rétegekből és reflexiókból keletkezik; a figurának persze megvan a magához való esze, ráadásul gyorsan is jár; erkölcsi világképét a személyes tapasztalat alakítja, közismert módon: első helyen a család, utána a jól felfogott érdek. Gáspár testes, sűrű alakítása széles amplitúdók közt mozog, a szenvedélytől a cinizmusig, a kétségbeeséstől a szikár eltökéltségig minden árnyalata hiteles, ráadásul igazi motorja az előadásnak. És jó párost alkot Varjú Olga Monorinéjával; az asszony buzgó hittel és belső állhatatossággal ellensúlyozza férje szüntelen és elengedhetetlen túlhabzását. Rejtélyes figurát játszik Mucsi Zoltán: hallgatása súlyos, bűnökkel teli múltról beszél; Tulipán feltétlen hűségét az ő alakításában nem csak a kiszolgáltatottság vezérli.

Szép az utolsó felvonás, melyben Monori tündöklése a bukáshoz ér: a kataton szotyiárus dacosan fölvetett fejjel szemléli a "túlpartot" - miután mindent elrendezett...

Két Szép Ernő-egyfelvonásost vettek elő az Örkény Színházban (Bereményi Géza rendezésében) két színész kedvéért: a leginkább főiskolai vizsgákon otthonos Kávécsarnokot, valamint a sehol sem otthonos, ám tavaly Kaposváron főiskolás vizsgán ismét elővett Tűzoltót. Sokkal tartozunk - irodalom és színház - Szép Ernőnek; a könyvkiadás legutóbb az "elfeledett drámákkal" javított kicsit, és most az Örkény is az agyonjátszott darabok "mögé" nyúlt.

Egy városi és egy falusi jelenet; egy lírai és egy bohózati - mindkettő csupa szívügy: szerelem. A Kávécsarnokban egy barnára hangolt Kerekes Éva adja a tulajdonost, a szép, rezignált, tétova és reménykedő Fannyt, Széles László pedig Alajost, a túlkoros "anyuka kedvencét", aki árván maradt, ezért szenvedélyesen és számolatlanul eszi a kuglófot, viszont nem fizet. Az ebből kipattanó szóváltás aztán kanyargós ösvényre téved... Megannyi líra, szemérmes báj, a játékban felvillanó idézőjelek és a csöppnyit túlzó távolságtartás mutatja, hogy a két színész magabiztosan lép be Szép Ernő világába, és az amott otthonos érzelmességet emitt csomagolja fanyarságba. Ahogy a kuglófról a porcukor, a lírából a humor, a figurákból az önirónia nem hiányzik.

És ennél messzebb futnak a színészek a Tűzoltóban: a falusi jelenet egy szép és szenvedélyes özvegyasszony tisztaszobájában játszódik, a fal egy óriás falvédő, de nem hűséges feleséget vagy jó kosztot ígér, hanem "uncilismuncilit". Kerekes Éva göcögéssel, apró kaccantásokkal,

szapora fenékringatással

hergeli Széles László snájdig tűzoltó-karikatúráját, a poénok ki vannak játszva, sőt, el vannak hajtva a bohózatig - és ez illik ahhoz a súlyos dilemmához, hogy a tűzoltót hová is vezérli az oltási kötelezettség: a szépasszonyhoz vagy a tyúkólba... Parádés sűrítmény, ahogy az egészséges erotika még egészségesebb fékevesztett kergetőzésbe, birkózásba fúlÉ Kellemes este: jó kombináció, Szép Ernő és a színészek.

Bálint András a Radnóti Színházban a Radnóti című estjében idézi Szép Ernő Lila ákác című regényének a zsidóságról szóló közismert (?) részletét, melyben Szép Ernő kifejti, hogy neki ugyan esze ágában se volt zsidónak lenni, s hogy ezzel is úgy kéne bánni, mint a katonasággal: mindenki vegye ki a részét belőle, legyen zsidó egy kis ideig... "Azonkívül, hogy ember", teszi hozzá.

Radnóti sem állt sorba saját zsidóságáért - viszont igazán erősen próbált megszabadulni tőle. Bálint András pedig már nem tekinti jellemző vonásnak a saját zsidóságát - csupa magyar ember, mondom én.

A jól szerkesztett estben a versek is otthon vannak, de elsősorban a szerző portréja látszik; mellette kortársak bukkannak fel, és mivel Bálint András a zsidóság-magyarság témájában saját példáiból is szemezget, még a jelen is képviseltetik. Újságcikkek, levelek - névvel és névtelenül -, naplók és versek mondják el, közvetlenül vagy éppen közvetve, hogy zsidóság tekintetében ki-ki csak önmagáról nyilvánítson véleményt. Olyat, amilyent akar - és tehesse ezt következmények nélkül.

Hanem a magyarság, az közös ügyünk. Itt van mindjárt ez a színházi hétvége: milyen kellemes volt, és milyen magyar.

Örkény Színház, március 9.; Bárka Színház, március 10., Radnóti Színház, március 11.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.