„Egyszerűen ilyenek vagyunk” - Mike Leigh drámaíró, filmrendező

Színház

A világhírű filmes színházi emberként kezdte. Abigail bulija című szatíráját két hete mutatták be a Kamrában, Ascher Tamás rendezésében. Felhívtuk, hogy színházi múltját firtassuk.

Magyar Narancs: Amikor próbálni kezd, még nincs darab, a mű a próbafolyamat során alakul. Hogy is van ez?

Mike Leigh: A legtöbb szerző az íróasztalánál mereng, és így szüli meg a darabot, én a színészeimmel merengek, és így szülöm meg. Nem nagy különbség.

MN: Milyen volt az Abigail bulija első próbája?

ML: 38 éve volt, fene se tudja, milyen volt az a bizonyos első nap. De az első napnak nincs különösebb jelentősége. Az első napot sok másik nap követi, hosszú időbe telik, míg a színészeim és én felépítjük az alkalomhoz illő karaktereket. Az alkalom pedig az, hogy mindannyian egy színdarabot szeretnénk készíteni.

Abigail's Party

Abigail's Party

 

MN: A színészei mivel készültek?

ML: Az az ötletünk támadt, hogy Beverly, a házigazda szépészeti szakember legyen, az a fajta, aki az áruházakban ad sminktippeket a vásárlóknak. Beverly alakítója, Alison Steadman (Mike Leigh volt felesége – K. G.) végzett is némi terepmunkát, ellátogatott a híres Oxford Street-i Selfridges-be. Lesben állt, és kifigyelte a gyanútlan sétálókat sminkelési tanácsokban részesítő kozmetikusokat. Az egyik ilyen „kedvesem, most megmutatom, hogyan rúzsozza ki magát rendesen” incidens annyira megihlette, hogy ebből építette fel Beverly figuráját. Akár darabot, akár filmet készítek, sok az ilyen ellesett epizód, standard eljárás ez nálam. De ez csak technika, az izgalmas az, hogy miről is akar szólni a darab. Az Abigail bulija például arról a mindent átható, penetráns anyagiasságról, ami közvetlenül a Thatcher-éra előtt vált általános jelenséggé Angliában.

false

MN: Mérgében készítette?

ML: Nem. Na jó, egy kis méreg azért dolgozott bennem, de nem méregből született a darab. Egyszerűen ilyenek vagyunk, ezt akartam bemutatni. Kényszeres igazodók, szerepjátszók. Ráadásul ez a kínos, sikertelen igazodás a darab végére halálba torkollik. De az Abigail bulija mindenekelőtt komédia, még ha tragikus is. Remélem, ez Budapesten is átjön.

MN: Tud arra magyarázatot, miért lett szegény középosztálybeli Beverlyből melegikon?

ML: Egyike ez is a világ nagy rejtélyeinek. Ez a legmeglepőbb fordulat a darab utóéletében.

MN: Azért az a 16 millió néző is elég nagy fordulatot jelentett, aki megnézte az előadásból készült tévéjátékot.

ML: Ennek legalább tudom a magyarázatát. Abban az időben összesen három tévécsatorna sugárzott Angliában. Azon az estén, amikor a BBC 1 leadta az Abigail buliját, az egyik csatornán sztrájk volt, a másikon meg valami sznob, értelmiségi program ment. A 16 milliós nézőszámban benne volt az a vihar is, amely épp az adás napját választotta, hogy kitombolja magát. A Brit-szigetek lakói mind otthon ültek a tévéjük előtt.

Leigh rendez

Leigh rendez

 

MN: Elég kezdetlegesnek tűnik a tévés feldolgozás…

ML: Technikai értelemben valóban elég kínos, zavarba is jövök, ha csak belenézek. De én rendeztem, nincs kit okoljak, legfeljebb a körülményeket. A tévéstúdióban felvett drámák korát éltük: egy stúdió, öt kamera, szegényes látványvilág. Sietve csináltam, és hát sajnos a sok gikszer meg is látszik; aki szereti az érdekes, noha oda nem illő árnyékokat, minden bizonnyal örömét leli a filmben. Pedig nem voltam már kezdő filmrendező.

MN: Sokféle feldolgozása született az Abigailnek. Érték meglepetések?

ML: Az Abigail realista darab, de szemben például az Ecstasy című darabommal, ami egy munkások közt játszódó sültrealista mű, az Abigail tele van szándékos túlzásokkal. Volt egy előadás, ahol a színészek valódi alkoholt fogyasztottak a színpadon, aminek az lett az eredménye, hogy el se jutottak a darab végéig, mert mind rettenetesen berúgtak. Nincs az az ember, aki képes lenne annyit inni, amennyit a szereplők isznak. Alkoholmérgezésben pusztulna el, aki mégis megtenné. Persze lehet, hogy Budapesten meg se kottyanna ez a mennyiség.

Leigh metrón

Leigh metrózik

 

MN: Az Ecstasyben két fiatal, ismeretlen színészre, Stephen Rea-ra és Jim Broadbentre osztotta a főszerepet.

ML: Stephen, ír lévén, főleg az Írországban szerzett tapasztala­tait tette hozzá a figurához, Jim pedig, aki Anglia Lincolnshire nevű részéből származik, azt a falusi agrárvilágot hozta, ami családilag a sajátja.

MN: Az ön sajátja az a középosztálybeli, zsidó miliő, amit a Two Thousand Years című darabban ábrázolt. „A színpadon látható család Guardiant olvas, a Labour Partyra szavaz, és elítéli Izrael jobbratolódását” – írta egy kritikus.

ML: Ez egy baloldali, kiábrándult excionista nézőpontból született darab…

MN: Ez a saját nézőpontja lenne?

ML: Igen, a sajátom. És ha ma írnám meg, sokkal epésebben, sokkal kevésbé toleránsan viszonyulnék Izrael magatartásához.

MN: Mi változott önben?

ML: Bennem semmi, de nézze meg, mi változott a Közel-Keleten! Nézze meg, mi történt múlt nyáron Gázában.

Leigh ma

Leigh ma

 

MN: Visszatér a színházhoz?

ML: Gilbert és Sullivan vígoperáját, a Pirates of Penzance-t fogom rendezni. Soha nem nyúltam még más darabjához, de nem vagyok még annyira vénember, hogy ne kísérletezhetnék új dolgokkal. Készítettem már filmet is Gilbertről és Sullivanről, a Tingli-tanglit. Ha az operával megvagyok, csinálom a következő filmemet.

Kritikánkat lásd a Visszhang rovatban!

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.