Alföldit is beválasztották a hazai művészek elitklubjába

  • narancs.hu
  • 2018. november 28.

Színház

A Magyar Tudományos Akadémia által alapított Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia éves, rendes közgyűlésén megválasztotta új tagjait.

A Széchenyi Akadémia megtartotta éves közgyűlését, ahol megválasztottták az új tagokat. A 1992-ben alapított Széchenyi Akadémia az MTA önálló társult testülete, amelynek az a feladata, hogy megjelenítse az irodalmi és művészeti élet sokszínűségében megvalósuló egységét. Működése azt a gondolatot testesíti meg, hogy a művész szellemi szabadsága és a művészi alkotómunka függetlensége sérthetetlen érték.

Az irodalmi osztály rendes tagjává választották:

  • Bari Károlyt,
  • szenior tagjává Szakonyi Károlyt,
  • tiszteleti tagjává pedig Bruck Edithet.

 

Az építőművészeti osztály tagja lett:

  • Nagy Iván (rendes tag),
  • Lázár Antal (szenior tag)
  • és Ján Stempel (tiszteleti tag).
  • A képző- és iparművészeti osztály új tagjai:
  • Erdély Dániel (rendes tag),
  • Nemes Judit (szenior tag),
  • Sárváry Katalin (szenior tag),
  • Zoltán Mária Flóra (szenior tag).

 

A mozgókép-és színházművészeti osztály tagja lett:

  • Alföldi Róbert (rendes tag)
  • és Szász János (rendes tag).

 

A zenei alkotóművészeti osztály tiszteleti tagnak Heinz Holligert választotta.

A közgyűlésen újonnan bevezettek egy új tagsági formát is, amely azoknak járhat, akik a szellemi élet olyan kiemelkedő személyiségei, akik nem, vagy nem elsősorban alkotóművészek.

A címzetes tagság szimbolikus jelentésének részeként a művészetek és tudományok összetartozását is kifejezné. Az idei közgyűlésen címzetes tagnak Ferge Zsuzsát, Földényi F. Lászlót, Kenedi Jánost, Kornai Jánost, Szelényi Ivánt és Vekerdy Tamást választotta meg a közgyűlés.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.