ZSINÓRPADLÁS - Interjú

„Ami torkon ragad”

Mácsai Pál színész, rendező

Színház

Búcsúzik az Örkénytől, de csak igazgatóként. Az igazgatói pályázat körülményeiről, utódjáról, megrendítő előadásokról és a jubileumi buliról kérdeztük.

Magyar Narancs: Húsz éven át vezette az Örkény Színházat, most pedig a saját jelöltje, Gáspár Máté veszi át az igazgatást. Ön is visszahallotta a rossz nyelvektől, hogy ez bizony kimeríti a „belterjes átadás” fogalmát?

Mácsai Pál: Persze, hallom, a trollhangok természete nem a rejtőzködés. Elég lenne annyit válaszolni, hogy nem volt más pályázó, és meg nem írt pályázatok nevében piszkálódni mégiscsak illetlen. Az is pikáns, amikor egy, a szakmai bizottsági döntés és társulati szavazás eredményével szemben, miniszteri kegyből kinevezett színházigazgató emlegeti az Örkényt, mint negatív példát. De azért érdemes mégis többet mondani, mert a meg nem gondolt vádaskodások mögött valós tapasztalatok vannak. Aki azt mondja, hogy az Örkény pályázata előre levajazott, az összekeveri a fővárosi ügymenetet a minisztériumival. A szakmai bizottság munkája és a döntés menete a fővárosban tisztességes, lásd például Trafó. Ott volt több pályázat, volt is vita, éles szavazás. A fővárosi szakmai bizottságban nem egyoldalúan összeválogatott bírálók ülnek, ott vannak a minisztérium küldöttei és a fővároséi is. Ez az egyetlen olyan helyzet, ahol a két birodalom együtt van jelen. Ami egyébként a szakma, a város és az ország érdekében evidens kellene, hogy legyen. Gáspár Máté pályázatára ez a bizottság hat igennel és egy tartózkodással igent mondott. A Fővárosi Közgyűlés ezt egyhangúlag elfogadta, majd a főpolgármester kinevezte őt. Az Örkény esetében tehát az történt, hogy kinevezték azt a jelentkezőt, akit a társulat, a szakmai bizottság, a közgyűlés, valamint számos belföldi és nemzetközi partner egyaránt támogatott. Az pedig, hogy egy húsz év alatt összeérett társulatnak ne lehessen saját jelöltje, annyira komolytalan, hogy érvelni sem érdemes ellene.

MN: Szokatlanul hamar meglett az utód, még a választások előtt. Nem azért, mert félt tőle, hogyan viseltetik az új Fővárosi Közgyűlés a színházzal szemben?

MP: Nem. Ezek a spekulációk mind mutatják, hogy mennyire el vagyunk szokva a szakmai gondolkodástól. Azért kértem egy évvel korábbra a pályázat kiírását, mert eldöntöttem, hogy nem folytatom, és az a helyes, ha az új igazgató tervezi meg azt az évadot, amelyet ő vezet majd. Bárhonnan érkezik az utód, bele kell tanulnia a helybe, a feladatba, hogy előkészíthesse azokat a változásokat, amelyek a saját koncepciójának megvalósítását majd lehetővé teszik. Az igazgatói pályázatok ügyetlen időzítésének hazai hagyománya nem indok arra, hogy ne akarjunk rajta javítani.

MN: Az elmúlt években nem tartott attól, hogy az Örkényből trófea vagy konc lesz a kultúrharcban?

MP: Nem. A fővárosban nem a NER hatalomtechnikája működik. Négy évvel ezelőtt, miután a színházi törvény ellen tüntetett a szakma egy része, a város egészében átvette öt színháznak, köztük a miénknek a fenntartását. Kár, hogy a többit el kellett engednie. A politika hagyományosan hajlamos azt hinni, hogy az előadó-művészet az ő szolgálóleánya. Ezért minden kulturális intézménynek az a jó, nem csak a színháznak, ha a lehető legmesszebb van a mindenkori államtól.

MN: Hogyan figyelt fel Gáspár Mátéra?

MP: Gondolkodtunk. Felmerült, hogy a társulatból is pályázhatna valaki, és ez természetesen Polgár Csaba lett volna, aki végül művészeti vezetője lesz a színháznak…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.