Színház

Amit akartok (Vízkereszt)

Színház

Az egész világ egy kis forgószínpad a Szkéné és a salgótarjáni Zenthe Ferenc Színház előadásában. Az első jelenetben az összes színész a színen van: a hajótörött Viola és Sebastian köré sereglenek, és úgy néznek ránk, mintha nem ők, hanem mi, a közönség lennénk a rács túloldalán. Közben oldalazva lépegetnek, hiszen járni kell az egy helyben maradáshoz is a folyamatosan forgó s közben hangosan kattogó, nyikorgó színpadon. A zajszintet a szelet generáló hatalmas ventilátorok és a szüntelenül nyaggatott elektromos gitár akkordjai (Hunyadi Máté) is növelik. Nincs csönd, nincs megállás.

Tarnóczi Jakab rendezése sötétre színezi a shakespeare-i komédiát, amely egyébként is úgy játszik a szerelmesekkel és érzelmeikkel, mint macska az egérrel. Az előadás következetesen és sokrétűen használja a gömbölyűségre utaló eszközöket – még a színpadra is egy forgóajtó viszi be a szereplőket –, de hiába kerek minden, mivel nincs viszonyítási pont és minden relatív, verejtékes és idegtépő küzdelemnek tűnik az élet, az ember pedig kiszolgáltatottnak, a sors eleve elrendeltnek.

De még a legkomorabb Vízkeresztben sem lehet nem röhögni Malvolión, a mindenkori hólyagok legfelfuvalkodottabbikán, akit ezúttal Kaszás Gergő alakít, kisujjból, bravúrosan és persze tragikusan csicsás sárga harisnyában. A másik két kötelező vígjátéki elem, Sir Tóbi és Ábris (Rácz János és Ágoston Péter) ennek a létezésnek az állatias szintjét mutatják meg. A többiek, a házasságokba gabalyított vagy reménytelenül szerelmes nők és férfiak (Hajdu Tibor, Kenéz Ágoston, Kántor Zoltán, Pető Kata, Ladányi Júlia, Bozó Andrea) leheletnyivel reflektáltabbak – de minek is, hisz úgyse az van, amit (eredetileg) akartak.

Szkéné, 2019. december 8.

 

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.