Színház

Anna Karenina (befejezetlen története – Love Is the Answer)

  • - sisso -
  • 2018. november 25.

Színház

Balassa Eszter és a Trojka Színházi Társulás átirata alapján született az előadás. Heroi­kus, ahogy ez a fizikai és prózai színház határait kutató, Soós Attila vezette csapat a gigantikus művet, amit a nézők többsége valószínűleg soha életében nem olvasott, egy belvárosi lakásszínházba sűrítette. Persze Tolsztoj látásmódjához nagyon illik a hely, hiszen a regény legtöbb jelenete belső térben játszódik, amikor kint vagyunk a pályaudvaron vagy a lóversenyen, vagy a természetben, akkor is a tekintetek, arcok, gesztusok, a lelki folyamatok érzékeltetése, nem az épített környezet a lényeges. A KuglerArt nagypolgári berendezési tárgyai között, kazettás mennyezete alatt a nézők egy-két méterről láthatják a színészek rezdüléseit.

Az előadás címében szereplő angol kifejezés arra is utal, hogy párkapcsolati viszonyokba leshetünk be, kis, néha videoklipszerű képekbe, jó zenékkel, miközben őrlődhetünk azon, ahogy lefordítjuk saját viszonyainkra a látottakat. Oblonszkij (Mátrai Lukács Sándor) és felesége, Dolly (Nagy Dóra) párosa szembeállítható Karenin (szintén Mátrai Lukács Sándor) és Anna (Gryllus Dorka) duójával. Nagyon jó húzás, hogy a csalót és a megcsalt férjet ugyanaz a színész alakítja. A másik két pár: Kitty (Eke Angéla), a mai újgazdag csitri és az okos, független Levin, akit Soós Attila szinte autistának ábrázol. Anna és Vronszkij gróf (Bárnai Péter) magát felemésztő kettőse színészi alakításként szép és okos. Gryllus Dorka mint vendégművész felteszi az előadásra a koronát.

KuglerArt Szalon, október 7.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.