Színház

Anna Karenina (befejezetlen története – Love Is the Answer)

  • - sisso -
  • 2018. november 25.

Színház

Balassa Eszter és a Trojka Színházi Társulás átirata alapján született az előadás. Heroi­kus, ahogy ez a fizikai és prózai színház határait kutató, Soós Attila vezette csapat a gigantikus művet, amit a nézők többsége valószínűleg soha életében nem olvasott, egy belvárosi lakásszínházba sűrítette. Persze Tolsztoj látásmódjához nagyon illik a hely, hiszen a regény legtöbb jelenete belső térben játszódik, amikor kint vagyunk a pályaudvaron vagy a lóversenyen, vagy a természetben, akkor is a tekintetek, arcok, gesztusok, a lelki folyamatok érzékeltetése, nem az épített környezet a lényeges. A KuglerArt nagypolgári berendezési tárgyai között, kazettás mennyezete alatt a nézők egy-két méterről láthatják a színészek rezdüléseit.

Az előadás címében szereplő angol kifejezés arra is utal, hogy párkapcsolati viszonyokba leshetünk be, kis, néha videoklipszerű képekbe, jó zenékkel, miközben őrlődhetünk azon, ahogy lefordítjuk saját viszonyainkra a látottakat. Oblonszkij (Mátrai Lukács Sándor) és felesége, Dolly (Nagy Dóra) párosa szembeállítható Karenin (szintén Mátrai Lukács Sándor) és Anna (Gryllus Dorka) duójával. Nagyon jó húzás, hogy a csalót és a megcsalt férjet ugyanaz a színész alakítja. A másik két pár: Kitty (Eke Angéla), a mai újgazdag csitri és az okos, független Levin, akit Soós Attila szinte autistának ábrázol. Anna és Vronszkij gróf (Bárnai Péter) magát felemésztő kettőse színészi alakításként szép és okos. Gryllus Dorka mint vendégművész felteszi az előadásra a koronát.

KuglerArt Szalon, október 7.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.