„Annyi, mint egy díszlet az operaházban”

  • Kozár Alexandra
  • 2015. március 9.

Színház

Hajléktalanok művei alapján készült Az egyetlen hajléktalan című opera, melyet május 29-én mutatnak be a Duna Palotában. Az előadás teljes bevételét a fedél nélkül élőkre fordítják. A magyar zeneszerző-projektgazdával beszélgettünk a zeneműről, az ügyről és a hajléktalanságról.

magyarnarancs.hu: Mi volt erősebb az opera megírásakor, a zeneszerzői ambíció, vagy hogy ezzel az eszközzel hívja föl a figyelmet a hajléktalanokra?

Col Legno: Zeneszerzői ambícióim már egy ideje adottak, autodidakta módon évek óta komponálok. Közben jött a képbe a hajléktalantéma. Az opera szempontjából 2013-ban a Hajléktalan Humorfesztiválon dördült el a startpisztoly, utána pár hónap alatt megszületett a mű, de ez az egész projektnek pusztán három százaléka. Azóta a fennmaradó kilencvenhéttel foglalkozom, ami a szervezés, a hatvanfős stáb felállítása, a marketing és leginkább a pénz megszerzése. Ez utóbbi sajnos még csak félúton tart.

magyarnarancs.hu: Nehéz egy ilyen projekttel házalni?

CL: Amíg a jótékonyság köré szerveztük a dolgokat, nagy volt a hallgatás, vagy egyszerűen csak elutasításra találtunk, amikor ez a szó kikerült a megközelítésből, elkezdtek érkezni a válaszok. A baj az, hogy még mindig a pénz után kajtatok, pedig már baromira mással kéne foglalkozni.

magyarnarancs.hu: A fellépők profi énekesek, egy szimfonikus zenekar és a Nemzeti Énekkar karigazgatója. Hogyan állt össze a stáb?

CL: Több zenekart megkerestem, de végül egyedül a Duna Szimfonikus Zenekar vállalta, a helyszínt is ők, a Duna Palota biztosítja. A többieket ajánlásra találtam. Kiemelendő, hogy hajléktalan színészek, az AHA Színpad játszói is fellépnek a premieren. Velük a fent említett Hajléktalan Humorfesztiválon találkoztam először.

magyarnarancs.hu: Mire kell a pénz?

CL: Az egy dolog, hogy nekem ez kipattant a fejemből, majd megírtam az operát, és azóta is tizenhat hónapja ezzel foglalkozom ingyen, de azt nem lehet elvárni, hogy profi zenészek, egy teljes zenekar heteket-hónapokat adjon az életéből, hogy egy operát a fellépők ingyen tanuljanak be. Ez egy nagyon nagy gépezet, de a művészek piaci ár alatt vállalták a fellépést.

magyarnarancs.hu: Mekkora az előadás költségvetése?

CL: Milliós nagyságrendű. Szóval kis túlzással annyi, mint az Operaházban egy produkció díszlete.

magyarnarancs.hu: Kik adták össze a pénzt?

false

 

Fotó: Németh Dániel

CL: Alapvetőn magánszemélyek, a kétezertől a félmillió forintig, de voltak cégek is, zeneszerzőként pedig nyertem pályázati pénzt. Az előadásnak lesznek védnökei, a bemutató napján elárverezzük az ő személyes tárgyaikat, amit a teljes bevételen felül szintén a hajléktalanok javára fordítunk. Endrei Judit, Selmeczi Tibor és Hobo is a védnökök között van.

magyarnarancs.hu: Próbálják már a darabot?

CL: Most fogjuk majd a három főszereplő időbeosztásához igazítani a próbákat. Március 20-án pedig a Bálint Házban tartunk egy olyan programot, ahová a hajléktalanokat és szociális segítőiket hívjuk meg, hiszen az egész róluk szól és értük van.

magyarnarancs.hu: Hogyan fogadták az otthontalan szerzők, hogy opera készült a műveikből?

CL: Ketten sajnos már nem élnek közülük, ez nagyon nagy veszteség. A többiek nagyon örültek, lelkesek voltak, egyikük végre így bizonyított a volt feleségének. Meglepő, de a projekt elején a legtöbb segítséget, kapcsolati tőkét, kontaktot az otthontalan emberektől kaptam.

magyarnarancs.hu: Ön szerint mekkora az adott ember felelőssége a hajléktalanná válásban?

CL: A kérdés nyilván összetett, az egyén, a körülmények, a tér és az idő együttállása adhatja ezt az állapotot, ami egy idő után már nehezen szétválasztható. Én amikor pénzt adok egy hajléktalan embernek, akkor se azt nézem, hogy mit vesz belőle, alkoholt vagy kenyeret. Ha ön az utcán lenne a hidegben, lehet, hogy két óra múlva már ön se tudna mást elképzelni, mint hogy egy kis alkohollal felmelegítse magát.

magyarnarancs.hu: Antal Mátyás karmester úgy fogalmazott, ez egy őszinte, természetes zene, mindenféle manírok nélkül. Ön közgazdász és mérnök végzettségű, de azért ehhez csak kellett valami előképzettség, zenei alap.

CL: Sokáig szaxofonoztam, a mérnöki diplomám megszerzése mellett a Zeneakadémia jazz szaxofon szakára készültem, de a felvételi előtt félresiklott a magánéletem, így nem mentem el felvételizni.  Tudok kottát olvasni, innen már csak egy állomás volt némi gyakorlás során kottát írni. Illetve nem titok, hogy a kottaszerkesztő programok nagyban a segítségemre voltak, ez ma már nem ördöngösség. De itt nem a zene a lényeg, százával születnek operák a világban, az ügy a fontos. A szövegkönyv a hajléktalanok műveiből áll össze, ezeket hétről hétre lehetett olvasni a Fedél Nélkül utcalapban. Az alapötlet Csábi István Az egy szem hajléktalan című novellájából született. Ő sajnos azóta meghalt, ahogy egy másik szerző, Leé József is.

magyarnarancs.hu: Mit remél ettől az egésztől? Vegyük a legjobb forgatókönyvet: összejön a pénz, bemutatják az operát, a bevételt a hajléktalanok kapják. Változik ettől a helyzet?

CL: Már a projekt elejétől fogva érzem, hogy az emberek – nem utolsósorban az összeverbuvált stáb – pozitívabban viszonyulnak a hajléktalanság kérdéséhez. Magam is, amióta ezzel foglalkozom, másképp látom az egészet. Kevesen tudják, de a hajléktalanságnak eleve több fokozata van, amit mi látunk mondjuk az aluljárókban, az csak a jéghegy csúcsa. Az is hajléktalan, aki az utcán él, az is, aki hajléktalanszállón, az is, aki munkásszállón, és vannak a hajléktalanság perifériáján ide-oda mozgó emberek, olyanok, akik még nincsenek az utcán, de a felhalmozott rezsi- és lakbértartozásuk miatt ez bármelyik pillanatban megtörténhet. Nyilván nem én és nem ez az opera fogja a problémát megoldani, viszont a premier egy fontos mérföldkő, hiszen a cél az is, hogy ezáltal, valamint a kapcsolódó marketingkommunikációt felhasználva a  téma három kulcsszereplője, a hajléktalanok, a szociális ellátás és a döntéshozók között párbeszéd jöjjön létre. Erre persze a szociális ellátórendszer azt mondja, hogy nem lesz belőle semmi, de szerintem ez nem így van. Hiszem, hogy a helyzetet meg lehet változtatni.

Aki támogatni szeretné a hajléktalanopera bemutatóját, s ezáltal az otthontalan embereket, a Facebook-oldalunkon szereplő 12001008-01215958-00100002 bankszámlaszámon keresztül megteheti. Átutaláskor kérjük feltüntetni: OPERA. Ez a Diótörés Alapítvány számlaszáma, amely fiatal hajléktalan emberekkel foglalkozik.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.