Színház

Anyu, kimentem egy nőért!

AlkalMáté Trupp: Mészáros Béla

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2016. szeptember 11.

Színház

Mondjuk, aki a karácsonyi vacsoránál az anyukájának képes a saját maszturbációs szokásairól őszintén beszélni, annak olyan nagyon rossz élete nem lehet.

A Mészáros Béla című előadás szerint Mészáros Béla igenis képes erre, sőt, a megértő családi körből kilépve az ismert színész nőügyileg is komoly forgalmat bonyolít, e terepen pedig attól függetlenül jól mozog, hogy az éjszakai buszon, netalán a Facebookon (vagy akárhol máshol) kell a megismerkedés első lépéseit megejtenie. De a címszereplő rendszeresen játszik filmekben is, otthona pedig tartósan a jó hírű Katona József Színház, ahova a színművészeti után egyből leszerződtették. Csupa siker, csupa jó dolog. Könnyű élet? Csak látszólag!

Mert a Mészáros Béla c. előadás, amely a színész által meghatározott tematika mentén vázolja fel Mészáros Béla életét, megannyi kínlódás és hétköznapi gyötrődés keresztmetszetében mutatja be a maradandóan szimpatikus és esendőségében is folyvást emberi „vétkest”. És akkor be is vallom, hogy én kissé túlzónak érzem az előadás kapcsán azokat a minősítéseket, amelyek „bátor kitárulkozást” vagy „brutális őszinteséget” emlegetnek, nem vonva kétségbe, hogy nyilván akad pár könnyebben teljesíthető dolog annál, hogy az ember a nyilvánosság elé tegye a válását. Bár ha jól figyeltem, ez az elnyúló folyamat lelki és fizikai síkon inkább a feleséget terhelte meg, miközben a férj épp egy másik nő után rohant, ahonnan, gondolom, hamarosan a színházba rohant, majd ott végezve, vissza a feleségéhez, ahonnan… de nem akarnám a felvázolt döntésképtelenségből és a megcsalás(ok)ból fakadó lelkiismeret-furdalás és gyakorlati élet nehézségeit lebecsülni, inkább egy másik szempontot ajánlanék. (De előbb megjegyezném, hogy mennyire izgalmas, már-már izgató szemszög a kukucskálóé, színházban is, hiszen a Máté Gábor rendezte AlkalMáté Trupp előadások – amelyek Máté első, Horvai Istvánnal közösen vezetett osztályának tagjairól, illetve azok életéről szólnak – olyan konstrukciók, ahol végig színházi eszközökkel beszélnek arról, hogy mi van a kulisszák mögött, a kisbetűs valóságban, egész konkrétan a színész fejében és lelkében, ahova nekem alapesetben nem lehet bejárásom.)

Szóval miközben próbálom megfejteni a Mészáros Béla nevű színész életének kulcsmomentumait és cselekvésmintáit, egyre inkább meggyőződésem, hogy egy apadrámát látok, amelyben az apa – az előadásban korai – halála egy széteséstörténetet indít el, ahol a kifutás (egyszer majd) az lehet, hogy a mértékvesztés és erős kilengések nyomán és azok árán végre nyugvópontra érjen a fiú élete. A gyász szívbemarkolóan erős a Gál Kristóffal közös énekjelenetben. Vele csinálja azt a jelenetet is, amikor percekig úgy tűnik, mintha a nőfüggő Mészáros meleg lenne – de kiderül, ez csak próbajelenet a Katonában látható Bihariból, annak viszont cseles. De ott van Vajda Milán mulatságos sportkommentátori mutatványa, amikor arról közvetít, hogy Mészáros mi mindent zabál fel éjszaka (nyilván pótcselekvésként), vagy Péter Kata és Mészáros Máté autózása – nászútra mennek, Barcelona-meccsre – az unaloműzésnek induló, majd veszekedésig fajuló barkochbázással. Válásjelenet a bíróságon: hivatali szatíra és vígjáték egyben Szandtner Annával és Jordán Adéllal. Vagy Dömötör András villanása, amikor one-man show-t csinál Mészáros csajozási mániájából, és kijön a nézők közé nőt vadászni – amúgy elég jól csinálja.

Hibák, kis és közepes balhék, ember méretű drámák: ez az életanyag jár-kel a színpadon. Színházról viszonylag kevés szó esik ebben a szórakoztató, több igen jó jelenetet tartalmazó, önismétlései ellenére is jól pörgő produkcióban. Kár, mert én kíváncsi lettem volna Mészáros szakmai dilemmáira; 13 éve van a Katona József Színházban, érdekes, hogy ez idő alatt honnan hova jutott el művészileg, hova akar, és egyáltalán, hova lehet. Mészáros jelentős színészi teljesítménye, hogy ilyen spontánul, közvetlenül és önazonosan mozog a színpadon, nemhiába játszik gyakran a Kamrában, de mintha ez a túl jól kamatoztatható készség egy idő után kötöttséget, talán elkényelmesedést is jelentene. De itt a jó hír, az előrelépést sejtető alakítás a tavaly bemutatott, Tar Sándorról szóló darabban, a Bihariban. Sőt, amint ezt friss nyilatkozatából megtudhattuk, Mészáros magánélete is rendeződni látszik, öt hónapja van barátnője. Nem mondhatja, hogy nem szurkoltak neki elegen!

Jurányi Ház, július 30.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.