Tánc

Forte Társulat: Concerto

  • - sisso -
  • 2016. szeptember 11.

Színház

Nehéz szavakkal leírni, hogy mit adott a nézőknek a Hungarian Studio Orchestra élő koncertelőadására készített Horváth Csaba-koreográfia: az ősbemutatón szerencsésen és gyönyörűen koncentrálódott korunk minden szorongása és kitörésvágya. A koreográfusnak valószínűleg már az is megkönnyebbülés, hogy immár az örökösök beleszólása nélkül úgy működhet együtt a zenével, ahogy akar. Persze, Horváth pályája szépen ívelt felfelé Bartók nélkül is, de valahogy így az igazi.

Az 1944-ben írt összefoglaló mű a sötét tónusaival együtt igazán tiszta és pozitív kicsengésű darab, amit a koreográfia nem illusztrál, nem követ és nem is a maga talp­alávalójának tekint, hanem szinte egyszerre születik vele a színpadon. Ami persze azt jelenti, hogy a tánc önmagában is külön mű, amelyben Horváth és független fizikai színháza most tisztán, tánc formájában foglalja össze jelen állapotainkat. Posztapokaliptikus víziót láthatunk a színpadon, drámai képeket, amelyekben a táncosok kötényszerű jelmezekben, éles, sikító mozdulatokkal, három óriási traktorkerékkel együtt rendeződnek csoportokba. Fuldokolnak, magasra törnek, szemükben félelemmel ugrásra készek, jól instruált káoszból renddé szerveződnek, majd széthullnak, újra magányos hősök lesznek. A csillagos éjszakában, az egykori délszláv háború határához, a kerítéshez közel, távoli villámokkal a háttérben olyan, mintha az előadás az elemekkel is együttműködne. A mellettem ülő helyi néni taps közben annyit mond: Jaj, borsózik a hátam, minden végigment rajtam közben, komolyan mondom, még az oroszok is eszembe jutottak. Hát ki mit élt, annyit ért ebből az előadásból valóban, feltépi a tudattalant, majd megsimogatja a sajgó idegeket.

A díszlettervező Mocsár Zsófia nemrég hunyt el, fiatalon. Érte is szólt a kápolna előtti ima.

9. Ördögkatlan Fesztivál, Megbékélés Kápolna előtti tér, Beremend, augusztus 5.

Figyelmébe ajánljuk

Mészáros és Szíjj autópályakezelője: az autósokon múlik, ne legyen dugó a felújítások alatt

A NER-es céget kérdeztük, miért változtatták akadálypályává az M3-ast, ahol egyszerre hat-nyolc szakaszon végeznek sávkorlátozásokkal járó felújítást, amivel gyakran 5 kilométeres dugókat okoznak több mint egy éve. Mészáros Lőrinc és Szíjj László konzorciuma szerint az autósokon múlik, hogy ne torlódjanak fel. A felújítások jövőre is folytatódnak, a dugók még egy évig biztos kitartanak.