Tánc

Forte Társulat: Concerto

  • - sisso -
  • 2016. szeptember 11.

Színház

Nehéz szavakkal leírni, hogy mit adott a nézőknek a Hungarian Studio Orchestra élő koncertelőadására készített Horváth Csaba-koreográfia: az ősbemutatón szerencsésen és gyönyörűen koncentrálódott korunk minden szorongása és kitörésvágya. A koreográfusnak valószínűleg már az is megkönnyebbülés, hogy immár az örökösök beleszólása nélkül úgy működhet együtt a zenével, ahogy akar. Persze, Horváth pályája szépen ívelt felfelé Bartók nélkül is, de valahogy így az igazi.

Az 1944-ben írt összefoglaló mű a sötét tónusaival együtt igazán tiszta és pozitív kicsengésű darab, amit a koreográfia nem illusztrál, nem követ és nem is a maga talp­alávalójának tekint, hanem szinte egyszerre születik vele a színpadon. Ami persze azt jelenti, hogy a tánc önmagában is külön mű, amelyben Horváth és független fizikai színháza most tisztán, tánc formájában foglalja össze jelen állapotainkat. Posztapokaliptikus víziót láthatunk a színpadon, drámai képeket, amelyekben a táncosok kötényszerű jelmezekben, éles, sikító mozdulatokkal, három óriási traktorkerékkel együtt rendeződnek csoportokba. Fuldokolnak, magasra törnek, szemükben félelemmel ugrásra készek, jól instruált káoszból renddé szerveződnek, majd széthullnak, újra magányos hősök lesznek. A csillagos éjszakában, az egykori délszláv háború határához, a kerítéshez közel, távoli villámokkal a háttérben olyan, mintha az előadás az elemekkel is együttműködne. A mellettem ülő helyi néni taps közben annyit mond: Jaj, borsózik a hátam, minden végigment rajtam közben, komolyan mondom, még az oroszok is eszembe jutottak. Hát ki mit élt, annyit ért ebből az előadásból valóban, feltépi a tudattalant, majd megsimogatja a sajgó idegeket.

A díszlettervező Mocsár Zsófia nemrég hunyt el, fiatalon. Érte is szólt a kápolna előtti ima.

9. Ördögkatlan Fesztivál, Megbékélés Kápolna előtti tér, Beremend, augusztus 5.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”