Tánc

Forte Társulat: Concerto

  • - sisso -
  • 2016. szeptember 11.

Színház

Nehéz szavakkal leírni, hogy mit adott a nézőknek a Hungarian Studio Orchestra élő koncertelőadására készített Horváth Csaba-koreográfia: az ősbemutatón szerencsésen és gyönyörűen koncentrálódott korunk minden szorongása és kitörésvágya. A koreográfusnak valószínűleg már az is megkönnyebbülés, hogy immár az örökösök beleszólása nélkül úgy működhet együtt a zenével, ahogy akar. Persze, Horváth pályája szépen ívelt felfelé Bartók nélkül is, de valahogy így az igazi.

Az 1944-ben írt összefoglaló mű a sötét tónusaival együtt igazán tiszta és pozitív kicsengésű darab, amit a koreográfia nem illusztrál, nem követ és nem is a maga talp­alávalójának tekint, hanem szinte egyszerre születik vele a színpadon. Ami persze azt jelenti, hogy a tánc önmagában is külön mű, amelyben Horváth és független fizikai színháza most tisztán, tánc formájában foglalja össze jelen állapotainkat. Posztapokaliptikus víziót láthatunk a színpadon, drámai képeket, amelyekben a táncosok kötényszerű jelmezekben, éles, sikító mozdulatokkal, három óriási traktorkerékkel együtt rendeződnek csoportokba. Fuldokolnak, magasra törnek, szemükben félelemmel ugrásra készek, jól instruált káoszból renddé szerveződnek, majd széthullnak, újra magányos hősök lesznek. A csillagos éjszakában, az egykori délszláv háború határához, a kerítéshez közel, távoli villámokkal a háttérben olyan, mintha az előadás az elemekkel is együttműködne. A mellettem ülő helyi néni taps közben annyit mond: Jaj, borsózik a hátam, minden végigment rajtam közben, komolyan mondom, még az oroszok is eszembe jutottak. Hát ki mit élt, annyit ért ebből az előadásból valóban, feltépi a tudattalant, majd megsimogatja a sajgó idegeket.

A díszlettervező Mocsár Zsófia nemrég hunyt el, fiatalon. Érte is szólt a kápolna előtti ima.

9. Ördögkatlan Fesztivál, Megbékélés Kápolna előtti tér, Beremend, augusztus 5.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.