Tánc

Forte Társulat: Concerto

  • - sisso -
  • 2016. szeptember 11.

Színház

Nehéz szavakkal leírni, hogy mit adott a nézőknek a Hungarian Studio Orchestra élő koncertelőadására készített Horváth Csaba-koreográfia: az ősbemutatón szerencsésen és gyönyörűen koncentrálódott korunk minden szorongása és kitörésvágya. A koreográfusnak valószínűleg már az is megkönnyebbülés, hogy immár az örökösök beleszólása nélkül úgy működhet együtt a zenével, ahogy akar. Persze, Horváth pályája szépen ívelt felfelé Bartók nélkül is, de valahogy így az igazi.

Az 1944-ben írt összefoglaló mű a sötét tónusaival együtt igazán tiszta és pozitív kicsengésű darab, amit a koreográfia nem illusztrál, nem követ és nem is a maga talp­alávalójának tekint, hanem szinte egyszerre születik vele a színpadon. Ami persze azt jelenti, hogy a tánc önmagában is külön mű, amelyben Horváth és független fizikai színháza most tisztán, tánc formájában foglalja össze jelen állapotainkat. Posztapokaliptikus víziót láthatunk a színpadon, drámai képeket, amelyekben a táncosok kötényszerű jelmezekben, éles, sikító mozdulatokkal, három óriási traktorkerékkel együtt rendeződnek csoportokba. Fuldokolnak, magasra törnek, szemükben félelemmel ugrásra készek, jól instruált káoszból renddé szerveződnek, majd széthullnak, újra magányos hősök lesznek. A csillagos éjszakában, az egykori délszláv háború határához, a kerítéshez közel, távoli villámokkal a háttérben olyan, mintha az előadás az elemekkel is együttműködne. A mellettem ülő helyi néni taps közben annyit mond: Jaj, borsózik a hátam, minden végigment rajtam közben, komolyan mondom, még az oroszok is eszembe jutottak. Hát ki mit élt, annyit ért ebből az előadásból valóban, feltépi a tudattalant, majd megsimogatja a sajgó idegeket.

A díszlettervező Mocsár Zsófia nemrég hunyt el, fiatalon. Érte is szólt a kápolna előtti ima.

9. Ördögkatlan Fesztivál, Megbékélés Kápolna előtti tér, Beremend, augusztus 5.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.