Árnyékból a fényre

Magyar árnyékszínház a brit tehetségkutató döntőjében

  • Kovács Bálint
  • 2013. június 8.

Színház

A magyarok újabb kori nagy londoni sikere, a huszonegyedik század hat-hárma egy árnyékszínházi társulat, a világ egyik legnevesebb tehetségkutatója, a Britain’s Got Talent döntőjébe jutott Attraction nevéhez kötődhet. Hogy így lesz-e, az a ma esti döntőből kiderül.

Ha hihetünk a brit sajtónak, a szigetországban hetek óta az időjárásnál is többet beszélnek az Attractionról, a Hip Hop Boyz egykori frontembere és koreográfusa, Szűcs „Real Action” Zoltán által alapított árnyékszínházi társulatról. A 2004 óta létező formációt ugyanis már a Britain’s Got Talent áprilisi válogatója óta elképesztő népszerűség övezi, de amióta a hó elején a legtöbb nézői szavazattal döntőbe is jutottak, a hangulat és a nemzetközi helyzet csak tovább fokozódott. A brit fogadóirodáknál toronymagasan a magyar csapat vezet, és a műsor zsűritagjai nemcsak hogy szuperlatívuszokban beszélnek róluk, de egyikük ki is jelentette: azt szeretné, ha ők nyernének.

false

Az árnyékszínház egy fehér, hátulról megvilágított vászon mögött játszódik, a táncosok pedig összehangolt mozgásuk révén testükből – és néha egy-egy kiegészítő eszközből – formálják meg a tárgyakat, épületeket, állatokat és embereket is, ügyelve persze a formák közti átmenet plasztikusságára is. Noha nem lehet azt mondani, hogy a görög korig visszamenő tradíciókkal rendelkezne, azért nem teljesen ismeretlen a műfaj: az 1971-ben alakult, „hagyományos” táncszínház, az amerikai Pilobolus például világszerte ismertté tette, amikor 2007-ben lenyűgözően ötletes műsorukkal felléptek az Oscar-díjátadó ceremónián, de éppenséggel az Attraction is tett valamit az ismertségért, amikor bemutatkoztak tavaly a magyar sportolók olimpiai eskütételén.

Mondják, hogy a tánc eleve univerzális nyelv, de az árnyékszínház még inkább az – és az Attraction nagyon ért hozzá, hogyan szólítsa meg a lehető legszélesebb közönséget, nem csak a rendkívüli technikai felkészültségükkel, de az árnyakkal elmesélt történetek hangvételével is. Pár perces műsorszámaikban biztosra mennek: szerelemről, gyerekszületésről, a szeretett partner vagy a szülő haláláról mesélnek, sőt egyik számukban megjelentek az iraki háború áldozatai is. A hatásmechanizmus persze nem túl bonyolult – az érzelmes képek szinte biológiai szinten hatnak az emberre –, és néha túl is merészkednek a giccs határán (a szó szerint a mennyekbe távozó halott anya képe azért valóban elég meredek). De mindez egyrészt nagyon jól működik – lásd a tehetségkutató két perc után már zokogó nézőit és zsűritagjait –, másrészt úgyis eltereli a figyelmet az esetleges közhelyességről a kivitelezés varázslata. Mert az Attraction pontosan felismerte a sajátos formában rejlő lehetőségeket; például, hogy milyen jól be lehet árnyékokkal mutatni a szerelmesen egybeolvadó testeket vagy egy gyerek felnövését. Alighanem sokat tanultak épp a Pilobolustól is – hol csak technikát, hol egy-egy konkrét képet is (a repülőgépét vagy az elefántét például).

A ma esti Britain’s Got Talent-döntő ide vagy oda, az Attraction máris nyert: tízmilliónál többen látták a fellépésüket, az angol lapok (is) folyamatosan róluk cikkeznek – ha Szűcs Zoltán és csapata tudja, hogyan lehet élni egy ilyen lehetőséggel, akkor a mesés pénzjutalom nélkül is olyan magasságokba juthatnak, ahol magyarok mostanában nemigen jártak. A csapat egyetlen hátránya, hogy tagjai nem britek – noha a tehetségkutató, ahogyan az a nevéből is kiderül, indulásakor a szigetországbeli üdvöskék felkutatását tűzte zászlajára. A lánglelkűbb angol patrióták nem is félnek erre újra meg újra emlékeztetni a felvetést igazi gentlemanekként kommentáló zsűrit. („Tisztában vagyok vele, hogy címe szerint brit tehetségkutatóról van szó, és önök nem britek, de abszolút megtiszteltetésnek veszem, hogy ezt a műsort választották tehetségük bemutatására” – mondta egyikük a műsorban.) Ha az országhatárokkal nem törődve mégis az Attraciton nyer ma, az győzelem lesz nem csak Szűcsék, de az európai gondolat számára is.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.