Árnyékból a fényre

Magyar árnyékszínház a brit tehetségkutató döntőjében

  • Kovács Bálint
  • 2013. június 8.

Színház

A magyarok újabb kori nagy londoni sikere, a huszonegyedik század hat-hárma egy árnyékszínházi társulat, a világ egyik legnevesebb tehetségkutatója, a Britain’s Got Talent döntőjébe jutott Attraction nevéhez kötődhet. Hogy így lesz-e, az a ma esti döntőből kiderül.

Ha hihetünk a brit sajtónak, a szigetországban hetek óta az időjárásnál is többet beszélnek az Attractionról, a Hip Hop Boyz egykori frontembere és koreográfusa, Szűcs „Real Action” Zoltán által alapított árnyékszínházi társulatról. A 2004 óta létező formációt ugyanis már a Britain’s Got Talent áprilisi válogatója óta elképesztő népszerűség övezi, de amióta a hó elején a legtöbb nézői szavazattal döntőbe is jutottak, a hangulat és a nemzetközi helyzet csak tovább fokozódott. A brit fogadóirodáknál toronymagasan a magyar csapat vezet, és a műsor zsűritagjai nemcsak hogy szuperlatívuszokban beszélnek róluk, de egyikük ki is jelentette: azt szeretné, ha ők nyernének.

false

Az árnyékszínház egy fehér, hátulról megvilágított vászon mögött játszódik, a táncosok pedig összehangolt mozgásuk révén testükből – és néha egy-egy kiegészítő eszközből – formálják meg a tárgyakat, épületeket, állatokat és embereket is, ügyelve persze a formák közti átmenet plasztikusságára is. Noha nem lehet azt mondani, hogy a görög korig visszamenő tradíciókkal rendelkezne, azért nem teljesen ismeretlen a műfaj: az 1971-ben alakult, „hagyományos” táncszínház, az amerikai Pilobolus például világszerte ismertté tette, amikor 2007-ben lenyűgözően ötletes műsorukkal felléptek az Oscar-díjátadó ceremónián, de éppenséggel az Attraction is tett valamit az ismertségért, amikor bemutatkoztak tavaly a magyar sportolók olimpiai eskütételén.

Mondják, hogy a tánc eleve univerzális nyelv, de az árnyékszínház még inkább az – és az Attraction nagyon ért hozzá, hogyan szólítsa meg a lehető legszélesebb közönséget, nem csak a rendkívüli technikai felkészültségükkel, de az árnyakkal elmesélt történetek hangvételével is. Pár perces műsorszámaikban biztosra mennek: szerelemről, gyerekszületésről, a szeretett partner vagy a szülő haláláról mesélnek, sőt egyik számukban megjelentek az iraki háború áldozatai is. A hatásmechanizmus persze nem túl bonyolult – az érzelmes képek szinte biológiai szinten hatnak az emberre –, és néha túl is merészkednek a giccs határán (a szó szerint a mennyekbe távozó halott anya képe azért valóban elég meredek). De mindez egyrészt nagyon jól működik – lásd a tehetségkutató két perc után már zokogó nézőit és zsűritagjait –, másrészt úgyis eltereli a figyelmet az esetleges közhelyességről a kivitelezés varázslata. Mert az Attraction pontosan felismerte a sajátos formában rejlő lehetőségeket; például, hogy milyen jól be lehet árnyékokkal mutatni a szerelmesen egybeolvadó testeket vagy egy gyerek felnövését. Alighanem sokat tanultak épp a Pilobolustól is – hol csak technikát, hol egy-egy konkrét képet is (a repülőgépét vagy az elefántét például).

A ma esti Britain’s Got Talent-döntő ide vagy oda, az Attraction máris nyert: tízmilliónál többen látták a fellépésüket, az angol lapok (is) folyamatosan róluk cikkeznek – ha Szűcs Zoltán és csapata tudja, hogyan lehet élni egy ilyen lehetőséggel, akkor a mesés pénzjutalom nélkül is olyan magasságokba juthatnak, ahol magyarok mostanában nemigen jártak. A csapat egyetlen hátránya, hogy tagjai nem britek – noha a tehetségkutató, ahogyan az a nevéből is kiderül, indulásakor a szigetországbeli üdvöskék felkutatását tűzte zászlajára. A lánglelkűbb angol patrióták nem is félnek erre újra meg újra emlékeztetni a felvetést igazi gentlemanekként kommentáló zsűrit. („Tisztában vagyok vele, hogy címe szerint brit tehetségkutatóról van szó, és önök nem britek, de abszolút megtiszteltetésnek veszem, hogy ezt a műsort választották tehetségük bemutatására” – mondta egyikük a műsorban.) Ha az országhatárokkal nem törődve mégis az Attraciton nyer ma, az győzelem lesz nem csak Szűcsék, de az európai gondolat számára is.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.