Árnyékból a fényre

Magyar árnyékszínház a brit tehetségkutató döntőjében

  • Kovács Bálint
  • 2013. június 8.

Színház

A magyarok újabb kori nagy londoni sikere, a huszonegyedik század hat-hárma egy árnyékszínházi társulat, a világ egyik legnevesebb tehetségkutatója, a Britain’s Got Talent döntőjébe jutott Attraction nevéhez kötődhet. Hogy így lesz-e, az a ma esti döntőből kiderül.

Ha hihetünk a brit sajtónak, a szigetországban hetek óta az időjárásnál is többet beszélnek az Attractionról, a Hip Hop Boyz egykori frontembere és koreográfusa, Szűcs „Real Action” Zoltán által alapított árnyékszínházi társulatról. A 2004 óta létező formációt ugyanis már a Britain’s Got Talent áprilisi válogatója óta elképesztő népszerűség övezi, de amióta a hó elején a legtöbb nézői szavazattal döntőbe is jutottak, a hangulat és a nemzetközi helyzet csak tovább fokozódott. A brit fogadóirodáknál toronymagasan a magyar csapat vezet, és a műsor zsűritagjai nemcsak hogy szuperlatívuszokban beszélnek róluk, de egyikük ki is jelentette: azt szeretné, ha ők nyernének.

false

Az árnyékszínház egy fehér, hátulról megvilágított vászon mögött játszódik, a táncosok pedig összehangolt mozgásuk révén testükből – és néha egy-egy kiegészítő eszközből – formálják meg a tárgyakat, épületeket, állatokat és embereket is, ügyelve persze a formák közti átmenet plasztikusságára is. Noha nem lehet azt mondani, hogy a görög korig visszamenő tradíciókkal rendelkezne, azért nem teljesen ismeretlen a műfaj: az 1971-ben alakult, „hagyományos” táncszínház, az amerikai Pilobolus például világszerte ismertté tette, amikor 2007-ben lenyűgözően ötletes műsorukkal felléptek az Oscar-díjátadó ceremónián, de éppenséggel az Attraction is tett valamit az ismertségért, amikor bemutatkoztak tavaly a magyar sportolók olimpiai eskütételén.

Mondják, hogy a tánc eleve univerzális nyelv, de az árnyékszínház még inkább az – és az Attraction nagyon ért hozzá, hogyan szólítsa meg a lehető legszélesebb közönséget, nem csak a rendkívüli technikai felkészültségükkel, de az árnyakkal elmesélt történetek hangvételével is. Pár perces műsorszámaikban biztosra mennek: szerelemről, gyerekszületésről, a szeretett partner vagy a szülő haláláról mesélnek, sőt egyik számukban megjelentek az iraki háború áldozatai is. A hatásmechanizmus persze nem túl bonyolult – az érzelmes képek szinte biológiai szinten hatnak az emberre –, és néha túl is merészkednek a giccs határán (a szó szerint a mennyekbe távozó halott anya képe azért valóban elég meredek). De mindez egyrészt nagyon jól működik – lásd a tehetségkutató két perc után már zokogó nézőit és zsűritagjait –, másrészt úgyis eltereli a figyelmet az esetleges közhelyességről a kivitelezés varázslata. Mert az Attraction pontosan felismerte a sajátos formában rejlő lehetőségeket; például, hogy milyen jól be lehet árnyékokkal mutatni a szerelmesen egybeolvadó testeket vagy egy gyerek felnövését. Alighanem sokat tanultak épp a Pilobolustól is – hol csak technikát, hol egy-egy konkrét képet is (a repülőgépét vagy az elefántét például).

A ma esti Britain’s Got Talent-döntő ide vagy oda, az Attraction máris nyert: tízmilliónál többen látták a fellépésüket, az angol lapok (is) folyamatosan róluk cikkeznek – ha Szűcs Zoltán és csapata tudja, hogyan lehet élni egy ilyen lehetőséggel, akkor a mesés pénzjutalom nélkül is olyan magasságokba juthatnak, ahol magyarok mostanában nemigen jártak. A csapat egyetlen hátránya, hogy tagjai nem britek – noha a tehetségkutató, ahogyan az a nevéből is kiderül, indulásakor a szigetországbeli üdvöskék felkutatását tűzte zászlajára. A lánglelkűbb angol patrióták nem is félnek erre újra meg újra emlékeztetni a felvetést igazi gentlemanekként kommentáló zsűrit. („Tisztában vagyok vele, hogy címe szerint brit tehetségkutatóról van szó, és önök nem britek, de abszolút megtiszteltetésnek veszem, hogy ezt a műsort választották tehetségük bemutatására” – mondta egyikük a műsorban.) Ha az országhatárokkal nem törődve mégis az Attraciton nyer ma, az győzelem lesz nem csak Szűcsék, de az európai gondolat számára is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”