Az igazság gyertyái így is, úgy is fellobbannak

Színház

Székely Csaba új, ismét Sebestyén Ada rendezésében tálalt drámáját és a Sepsziszentgyörgyi Tamási Áron Színház előadásában Ivan Viripajev Iráni konferencia című darabját is megnéztük a Szemle Pluszon a Városmajori Szabadtéri Színpadon. 

Sebestyén Aba ismét Székely Csaba egy drámáját vitte színre ősbemutatóként Marosvásárhelyen. Az igazság gyertyái történelmi és moralitástörténet egyben, míg a Sepsziszentgyörgyi Tamási Áron Színház vendégjátéka, a Bocsárdi László rendezte Iráni konferencia monológokból összefűzött, létfilozófiai előadás.

Sós Beáta famakett-szerű díszletében játszódik az észak-erdélyi Bözödújfalu és a zsidó hitre tért székelyeknek, azaz a szombatosoknak II. világháború eseményeibe ágyazott története, Az igazság gyertyái. Székely Csaba mély empátiával és a szarkasztikus humorral állított emléket az erdélyi holokauszt történetének. Ez a feszültségoldó humor jellemzi Székely minden dialógusát főként az erdélyi sorsokat tematizáló drámáiban.

Sebestyén Aba rendezése szintén a történelem eseményei és az ember döntései közötti diszharmoniát célozza meg. Az üres, gerendákból felépített házakat – amik bármikor felgyulladhatnak, elfújhatja őket egy nagyobb szél vagy bárki feldöntheti őket – a Marosvásárhelyi Tompa Miklós Társulat színészei töltik meg élettel. Ők próbálják élni a saját belső értékrendjük, választott hitük és nem választott származásuk alapján az életüket a deszkák között.

 
Részlet Az igazság gyertyái című előadásból 
Fotó: Bereczky Sandor / Városmajori Szabadtéri Színpad
 

A kemény döntéseket, különböző túlélési stratégiákat megmutató drámát szűkebb optikában a kétgyerekes Kovács család szemszögéből, nagytotálban pedig a faluközösségre kényszerített meghasonuláson át vizsgálhatjuk meg. Cári Tibor zenéje és az élő zenekar fontos eleme a koncepciónak, a kíséret a belső lelki vívódásokat, a ki nem mondott szavakat húzza alá autentikus és jól kitalált dallamvilággal.

Az alapanyag jó, a misszió üdvözlendő. Székely szövege azonban az előadás első felében még eredeti és lendületes, ám később kissé elfárad a humora és a ritmusa is. Utóbbi betudható annak, hogy egy felvonásba húzott, feszesebb dramaturgiájú rendezés jobban szolgálta volna a történet, a szöveg és a karakterek érdekeit is, mint a két felvonásba elnyújtott, egészen a táborokba hurcoltatásig és a főszereplő család széthullásáig vitt darab.

Az alkotók talán minél szélesebb látószögben akarták bemutatni a dilemmák minden aspektusát, ami dicsérendő cél, csak épp a művészi hatást gyengíti. Noha virtuóz módon kerülnek elő újabb és újabb történetszálak és emberi gyengék a cselekmény során, némelyik külön drámát érdemelne – ilyen Meszesi Oszkár székely származású csendőrparancsnoka is, aki a németeknek segített a zsidók begyűjtésénél.

Váratlanul gyorsak a  jellemfejlődések is, ami óhatatlanul felületessé vagy kiszámíthatóvá teszi a figurákat, és néha követhetetlen, hogy kivel milyen fordulatok történnek. Pedig a színészek nagyon jók. A zsidó hithez és a közösséghez mindvégig ragaszkodó anya B. Fülöp Erzsébet megformálásában megrendítő és mélyen emberi még akkor is, ha szerepileg nem tud nagyon másból a későbbiekben sem kiindulni, mint a fenti jellemzésből. Hasonlóan kiegyensúlyozottan formálja szerepét a Sámuelt játszó Varga Balázs és a Sárát játszó Kiss Bora is. (Utóbbi a darab narrátoraként is megjelenik.) Varga ügyesen lavírozik a nehéz emberi szituációk és érzések között, az nem az ő hibája, hogy ebből, illetve a sok más karakternél is tapasztalt komplexitásból csak csipeteket kaphatunk.

Az igazság gyertyái jobban koncentrál a misszióra és a kegyeleteszerű emlékállításra, ezért az énekes, kissé pátoszosra sikeredett fináléval együtt azt érezzük, hogy az alkotópáros eddigi munkáihoz képest bátortalanabb, kevésbé vagány előadás született.

Nem úgy, mint a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház elképesztő színészi jelenléttel és beszédtechnikával, a különálló monológok ellenére is érezhető összhanggal rendelkező társulatának produkciójánál. Az Iráni konferencia arról szól, hogy Dániában összegyűlnek az értelmiségi réteg ilyen-olyan foglalkozású képviselői, hogy megfejtsék, hogyan lehetne feloldani az iráni konfliktust. A nézők is részesei a diskurzusnak (a bejáratnál kapott nyakbaakasztókkal), ha bátrak lennénk, talán fel is szólalhattunk volna.

Bocsárdi László eddigi talán legegyszerűbb és legletisztultabb rendezésében a színészek a nézőtér székeiből felállva jönnek fel fekete, fehér és ezüst jelmezeikben a színpadra és fejtik ki véleményüket Iránról, az iráni emberekről, a muszlim vallásról, háborúról, életfilozófiáról, előítéletekről. Egyedül a konferansziét alakító, a saját professzori létéből és moderálásból fakadó összes humorforrást is kihasználó Kónya-Ütő Bencét látjuk folyamatosan tipródni, ülni, “létezni” a színpadon. Virpajev szédületes gondolatai és erős mondatai találnak, a színészek pedig szárnyalnak. Nemcsak értik, átélik és megélik az összes szót. Bámulatos színészi koncentráció és erős jelenlét jellemzi mindannyiukat.

 
Részlet az Iráni konferencia című előadásból
Fotó: Barabás Zsolt / Városmajori Szabadtéri Színpad
 

És bámulatos Bocsárdi nagyvonalúsága is, aki ennyire a puszta beszédre és a háttérben kivetített néhány animációra épít. Olyan, mintha az eltérő előadásmódú, vérmérsékletű, testükkel más jelentést hordozó, de ízig-vérig hiteles színészek a konferencia végére teljesen ellene akarnának mondani Szőke Zsuzsanna jelmezeinek: semmi nem fekete és fehér. Mert hiába ragasztjuk tele magunkat és a világ dolgait mindenféle címkével, valójában egyszerre múlik rajtunk minden és semmi. És erre reflektál az előadás végén Szalma Hajnalka eredeti nyelven elszavalt verse, ami karakterének, Shirin Shirazinak a költeménye. Ő tesz pontot a közel két és fél órás értelmiségi okoskodásból indult, katarzisba futó előadás végére. Az agyunk fáradt, de a lélek azt kívánja, hogy bár láthatná ezt a világ összes vezető politikusa. Többet érne minden csúcstalálkozónál.

Városmajori Szabadtéri Színpad

Az igazság gyertyái: szeptember 2., Iráni konferencia: szeptember 4.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."