ŐSZMŰVÉSZET - rés a présen

„Az ismeretlenre építünk”

Barda Beáta, a Trafó új igazgatója

  • rés a présen
  • 2017. szeptember 24.

Színház

rés a présen: Lezajlott a Trafó átadás-átvétele?

Barda Beáta: A kinevezésem szeptember 1-től szól, néhány hivatalos papírt már aláírtam, de ceremoniá­lis átadás-átvétel nem volt még, remélem, hogy nem is lesz, mert kicsit irtózom minden ceremóniától. Azzal meg tisztában vagyok, tisztában is kell lennem, hogy hol vagyok, mert ez itt a tizenkettedik szezonom. Ugyanannál az íróasztalnál ülök 2006 óta, kitartunk egymás mellett, ha akarnám, sem tudnám arrébb tolni a többieket. Mi az irodában osztatlan térben dolgozunk, aminek gyakorlati oka van, méghozzá a helyhiány, de a jelentősége több mint szimbolikus.

rap: Mikor és honnan érkeztél az intézménybe?

BB: Szóval már tizenkét éve ülök itt, korábban ugyan nem itt ültem, de a kezdetektől szaladgáltam a Trafó környékén, miközben hol a Pro Helvetiánál, hol a Millenárison dolgoztam, vagy éppen otthon ültem és fordítottam. Van tanári diplomám az ELTE-ről, dramaturg szakot is végeztem az SZFE-n, de az eredeti szakmáimban viszonylag keveset dolgoztam, bármilyen fura, ezt a nyüzgöncséget, úgy látszik, jobban bírom.

rap: Mit köszönhetsz te, és mit köszönhetünk mi, a közönség a Trafónak?

BB: A Trafó lassan már a huszadik évét köszönheti a közönségének. Nekünk a művészi innováció be- és megmutatása a feladatunk, és lássuk be, az ilyen alkotásokról nem mindig könnyű beszélni. Éppen ezért mi csak megköszönhetjük a közönség bizalmát, hiszen az „ismeretlenre” építünk. A nézők pedig, ha jól végezzük a dolgunkat, cserébe a megismerés lehetőségét kapják.

rap: Mi lesz az új irány, ha lesz egyáltalán?

BB: Azt határozottan állíthatjuk, hogy nem új irány lesz, nem lesz új irány, a legfontosabb talán a nyitottság, a rugalmasság, az érzékenység, a kíváncsiság és a figyelem. Ezek mentén kell szerveznünk a hazai és külföldi programjainkat egyaránt, miközben folyamatosan beszélgetnünk kell a nézőinkkel.

rap: Mik a következő évad legfontosabb eseményei?

BB: Ez egy nemszeretem kérdés, de jó, kiemelem a november végi, december elejei dunaPartot, a kortárs magyar előadó-művészeti platformot, azt a négy napot, amikor külföldi szakembereknek, menedzsereknek, színházigazgatóknak, programszervezőknek mutatjuk meg, hol tart Magyarországon a kortárs előadó-művészet. Ez a negyedik alkalom, egyre több a támogató, együttműködő partnerünk, hál’ istennek. És igen, lesz rengeteg premier, de az legalább olyan fontos, hogy folytatódik a képzőművészeti indíttatású Gondolat Plasztika elnevezésű performanszsorozatunk.

rap: A hazai felhozatalból kikre érdemes odafigyelnünk?

BB: A fiatalokra. Tényleg sok bemutatónk lesz, köszönhetően a főváros Staféta programjának is. Fekete Ádám nemcsak Kárpáti Péter Tótferijében játszik majd, hanem saját szövegét is megrendezi, a Jeditanács összeül című előadás premierje október végén lesz. Ugyanebben a hónapban jelentkezik majd egy Diderot-átirattal. Szenteczky Zita pedig Juhász Andrással egy Hajnóczy Péter-adaptáción dolgozik. Január–február–március pedig a táncosoké: Fülöp László, Vass Imre, Dányi Viktória, Vadas Tamara, Biczók Anna, Furulyás Dóra különböző formációkban mutatkozik majd be. És jön a középgeneráció is természetesen: Szabó Réka, Hód Adrienn, Horváth Csaba, Mészáros Máté…

rap: Melyik a világban a leghaladóbb előadó-művészeti irány?

BB: Van erre válasz? Nekem talán most az a legfontosabb, hogy mennyire reflektált egy előadás.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.