ŐSZMŰVÉSZET - rés a présen

„Az ismeretlenre építünk”

Barda Beáta, a Trafó új igazgatója

  • rés a présen
  • 2017. szeptember 24.

Színház

rés a présen: Lezajlott a Trafó átadás-átvétele?

Barda Beáta: A kinevezésem szeptember 1-től szól, néhány hivatalos papírt már aláírtam, de ceremoniá­lis átadás-átvétel nem volt még, remélem, hogy nem is lesz, mert kicsit irtózom minden ceremóniától. Azzal meg tisztában vagyok, tisztában is kell lennem, hogy hol vagyok, mert ez itt a tizenkettedik szezonom. Ugyanannál az íróasztalnál ülök 2006 óta, kitartunk egymás mellett, ha akarnám, sem tudnám arrébb tolni a többieket. Mi az irodában osztatlan térben dolgozunk, aminek gyakorlati oka van, méghozzá a helyhiány, de a jelentősége több mint szimbolikus.

rap: Mikor és honnan érkeztél az intézménybe?

BB: Szóval már tizenkét éve ülök itt, korábban ugyan nem itt ültem, de a kezdetektől szaladgáltam a Trafó környékén, miközben hol a Pro Helvetiánál, hol a Millenárison dolgoztam, vagy éppen otthon ültem és fordítottam. Van tanári diplomám az ELTE-ről, dramaturg szakot is végeztem az SZFE-n, de az eredeti szakmáimban viszonylag keveset dolgoztam, bármilyen fura, ezt a nyüzgöncséget, úgy látszik, jobban bírom.

rap: Mit köszönhetsz te, és mit köszönhetünk mi, a közönség a Trafónak?

BB: A Trafó lassan már a huszadik évét köszönheti a közönségének. Nekünk a művészi innováció be- és megmutatása a feladatunk, és lássuk be, az ilyen alkotásokról nem mindig könnyű beszélni. Éppen ezért mi csak megköszönhetjük a közönség bizalmát, hiszen az „ismeretlenre” építünk. A nézők pedig, ha jól végezzük a dolgunkat, cserébe a megismerés lehetőségét kapják.

rap: Mi lesz az új irány, ha lesz egyáltalán?

BB: Azt határozottan állíthatjuk, hogy nem új irány lesz, nem lesz új irány, a legfontosabb talán a nyitottság, a rugalmasság, az érzékenység, a kíváncsiság és a figyelem. Ezek mentén kell szerveznünk a hazai és külföldi programjainkat egyaránt, miközben folyamatosan beszélgetnünk kell a nézőinkkel.

rap: Mik a következő évad legfontosabb eseményei?

BB: Ez egy nemszeretem kérdés, de jó, kiemelem a november végi, december elejei dunaPartot, a kortárs magyar előadó-művészeti platformot, azt a négy napot, amikor külföldi szakembereknek, menedzsereknek, színházigazgatóknak, programszervezőknek mutatjuk meg, hol tart Magyarországon a kortárs előadó-művészet. Ez a negyedik alkalom, egyre több a támogató, együttműködő partnerünk, hál’ istennek. És igen, lesz rengeteg premier, de az legalább olyan fontos, hogy folytatódik a képzőművészeti indíttatású Gondolat Plasztika elnevezésű performanszsorozatunk.

rap: A hazai felhozatalból kikre érdemes odafigyelnünk?

BB: A fiatalokra. Tényleg sok bemutatónk lesz, köszönhetően a főváros Staféta programjának is. Fekete Ádám nemcsak Kárpáti Péter Tótferijében játszik majd, hanem saját szövegét is megrendezi, a Jeditanács összeül című előadás premierje október végén lesz. Ugyanebben a hónapban jelentkezik majd egy Diderot-átirattal. Szenteczky Zita pedig Juhász Andrással egy Hajnóczy Péter-adaptáción dolgozik. Január–február–március pedig a táncosoké: Fülöp László, Vass Imre, Dányi Viktória, Vadas Tamara, Biczók Anna, Furulyás Dóra különböző formációkban mutatkozik majd be. És jön a középgeneráció is természetesen: Szabó Réka, Hód Adrienn, Horváth Csaba, Mészáros Máté…

rap: Melyik a világban a leghaladóbb előadó-művészeti irány?

BB: Van erre válasz? Nekem talán most az a legfontosabb, hogy mennyire reflektált egy előadás.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."