ŐSZMŰVÉSZET - rés a présen

„Most a filmet és a humort helyeztük előtérbe”

Sándor Anna, a Spinoza Színház igazgatója

  • rés a présen
  • 2017. szeptember 24.

Színház

rés a présen: Nyakunkon a Spinoza Zsidó Fesztivál. Hányadik is ez már?

Sándor Anna: Ez a 15. Büszke vagyok, hogy megéltük a tizenötödiket. Amikor a kétezres évek elején Budapesten megkezdődött a zsidó negyed fizikai rehabilitációja, akkor úgy gondoltuk, hogy mi pedig a szellemi rehabilitációhoz kívánunk hozzájárulni. És hogy miért épp szeptemberben? A zsidó új év szeptemberben kezdődik, így a fesztiválunkat az új év jó kezdetének szánjuk. A legelső zsidó fesztivált 2003. szeptember 1-én kezdtük, akkor épp Kaján Tibor bibliai tárgyú karikatúrakiállításával nyitottunk.

rap: Mi lesz az idén?

SA: A fesztiválunk hivatalosan szeptember 9. és 24. között lesz, de már most néhány nappal meg kellett hosszabbítanunk. Egyes előadásokra ugyanis a jegyek olyan hamar elfogytak, hogy új előadásokat kellett beraknunk. Fesztiválunk alapelképzelése, hogy a zsidó kultúra minden szegmenséből adjunk valamit, és mindezt egy helyen. Így szerepel a programunkban dráma, zenés játék, koncert, film, előadás. A hangsúly azonban minden évben más. Most a filmet és a humort helyeztük előtérbe. Filmből több premierünk is van, és vannak filmek, amik kimondottan a fesztiválunkra készültek, az egyik ilyen például a magyar zsidóság ötvenes évekbeli helyzetéről szól. A humorhoz pedig négy programunk is kapcsolódik. Ebből kiemelném Heller Ágnes és Gábor György beszélgetését, akik a zsidó Biblia humoros oldalát taglalják.

rap: Mik az idei szívügyeid?

SA: Szívügyem az egész fesztivál. De ezen belül, ami egyúttal a hagyományunk is: minden évben készül a fesztiválra néhány premier, színdarab és zenés játék egyaránt. Karády Katalinról például kevésbé tudják, hogy féltett ékszereit adta el zsidó gyerekek megmentéséért. Erről szól a Karády Katalin: A Díva című zenés játékunk. Királyhegyi Pál humorista pedig sietett haza Amerikából, nehogy lekésse az auschwitzi gyorsot. Elérte. A Királyhegyi Pál életéről szóló monodráma lesz a másik premierünk. Különösen sok zene, dalest, koncert lesz. Leonard Cohen- és klezmerkoncertek, jiddis, héber, zsidó, orosz-zsidó dalestek szerepelnek még a fesztivál műsorán.

rap: Hogyan alakul a következő évad a Spinozában?

SA: Ősszel Ferenczi Sándorról, Freud munkatársáról lesz egy drámabemutatónk. Továbbá van egy Erről is beszélnünk kell! című drámasorozatunk, amelynek a következő monodrámája Angéláról szól, aki férfiból nővé válva élte-éli lélektanilag küzdelmes életét. A harmadik bemutatónk pedig egy régi téma mai áthallással egy 1910-es esetről, amely egy Szatmár megyei faluban történt: a húsvéti bálon több mint 300 ember bennégett egy csűrben. A felelősök máig nincsenek meg.

rap: Van-e hosszú távú jövőképed a helyet illetően?

SA: Szeretném, ha a Spinoza Színház a következő 15 évet is megélné, mégpedig ugyanilyen lendülettel. Ez persze csak a jelenlegi munkatársaim erőfeszítésével, munkájával lehetséges, mindenesetre az eddigi munkájukért itt is köszönetet mondok.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.