Helyrajz VI.

Beiskolázva

Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház

  • Kovács Bálint
  • 2012. december 15.

Színház

Miközben a független színházak, civil szervezetek és képzőművészeti alkotók lassan az utolsó küszöböt is szétrágják, varázslatos módon kinőtt a földből egy sikeres és örömteli kezdeményezés is. A Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház 38 művészeti szervezetnek ad otthont.

A főváros öt éve döntött a Mechwart ligethez közeli Jurányi utcában lévő Kalmár László Számítástechnikai és Földes Ferenc Kereskedelmi Szakközépiskola bezárásáról: a két intézményben 2009-ben csöngettek be utoljára. Kulcsár Viktória, a független színházakat pályázatírásban és más bürokratikus tevékenységekben segítő, azokat egy ernyőszervezetben összefogó és együttes, hatékonyabb működésre ösztönző Függetlenül Egymással (Füge) vezetője addigra már évek óta dédelgette nagy álmát: egy egy-két ezer négyzetméteres, soktermes épületet keresett, amely az irodaházak mintájára, de a közösségi működést is inspirálva különféle művészeti szervezeteknek biztosíthatna infrastruktúrát jelmeztártól próbatermen és öltözőn át irodákig és műtermekig. Amint megpillantotta a szellemiskolákat, beléjük is szeretett, és gyorsan bérleti ajánlatot tett rájuk a fővárosnál - ekkor még csak az alsó három szint hasznosítására az ötből.

Csakhogy a Füge valami olyasmire tapintott rá, ami

minden művész rejtegetett álma

lehetett: még nem is voltak nyilvánosak Kulcsárék tervei az ingatlannal, máris annyi előadó-művészeti, alkotóművészeti és civil csoportosulás nyilvánította ki beiratkozási szándékát az iskolaépületbe, hogy kiderült: mégis szükség lesz a teljes területre. A Füge megnyerte a kiírt pályázatot, majd a fővárossal aláírt egy öt évre szóló és újabb öt évre meghosszabbítható bérleti szerződést, meg egy három évre szóló közszolgálati megállapodást, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a bérleti díj nagyjából háromnegyedének megfelelő összegű éves támogatásban részesüljön a projekt; így a fennmaradó díjat, a rezsit és a közös költséget kell hónapról hónapra kitermelniük. A Füge összes megtakarításaiból, szponzorok és támogatók segítségével, körülbelül 40 millió forintból alaposan felújította az épületet - aztán beköltözött, és rögtön kitehette a "megtelt" táblát. A 38 beköltözőből 15 előadó-művészeti, 14 alkotóművészeti és 9 egyéb civil szervezet van, a romák integrációját segítő alapítványtól kezdve a képek és hangok kapcsolatát vizsgáló vizuális kommunikációs csoporton át az ír és hiphoptáncos formációkig.

"A legtöbbeknek - meséli Kulcsár Viktória - korábban nemigen volt saját bázisuk, sőt volt, aki pusztán a kínálkozó lehetőség miatt döntött úgy, hogy intézményesülne." Néhányan a hely jó tulajdonságai, a közösség előnyei és a kedvezőbb anyagi feltételek miatt bútoroztak át korábbi bázisukról a Jurányiba: a beköltözőknek négyzetméter-arányosan kell üzemeltetési költséget fizetniük az üzemeltetőnek, az olyan közös terek, mint a nagy- és a kamaraszínpad vagy a kávézó költségeit is álló Fügének.

Tóth Péter, a korábban is fix hellyel rendelkező Szputnyik ügyvezetője például elmondta: ekkora helyet önerőből sosem tudtak volna bérelni, mint így, két másik formációval együtt. "Az összeköltözésben hihetetlen erő és inspiráció rejlik, nem beszélve a költséghatékonyságról, az infrastrukturális és humánerőforrások megosztásáról. Egyedül az ilyenfajta összefogás lehet a túlélési stratégia ebben a helyzetben, amibe a teljes független előadó-művészeti terület került" - teszi hozzá Szabó Réka, a Tünet Együttes vezetője. A fizikai színházi társulat a működési támogatási pályázatok késése, majd az elnyert összeg át nem utalása, legújabban pedig a zárolások miatt kényszerült felmondani az általa üzemeltetett próbaterem-komplexum bérleti szerződéseit. "Itt ugyan kisebb próbateremben, a betonra lerakott parkettán, de folytatni tudjuk a munkát, bár mint kiderült, igencsak rövid ideig: ezzel a támogatással maximum márciusig húzzuk ki" - mondja a társulatvezető.

A Jurányi létrehozásának csak egyik célja volt az infrastrukturális "mannaosztás". "Legalább ugyanilyen fontos az is - fogalmaz Kulcsár Viktória -, hogy valódi közösség alakuljon ki a bentlakók között, legyen szó akár folyosói vagy kávézói, termékeny művészdiskurzusokról, fotelkölcsönzésről a szomszédoknak vagy a közös látványtárról, amelyben a segítőkész társulatok levetett díszletei és jelmezei állnak mindenki rendelkezésére." A Szputnyik esetében is létrejött térmegosztás sem csak a rezsiköltség miatt előnyös: ahogy Tóth Péter elmondta, egyik bérlőtársukkal, a Soharóza Kórussal már korábban is együttműködtek, a HOPParttal most terveznek koprodukciót létrehozni, egy távolabbi szomszéddal, Duda Éva társulatával pedig közös workshopot szeretnének tartani.

"Válság idején létfontosságú, hogy a különböző profilú társadalmi és művészeti szervezetek közösséget hozzanak létre - mondja Tamara Bracic Vidmar, a ljubljanai Bunker művészeti produkciós centrum munkatársa, aki az IETM (az egyik legnevesebb európai kortárs művészeti hálózat) zágrábi találkozójának szervezőjeként ismerkedett meg a Jurányi még Európában sem megszokott koncepciójával. - Az együtt dolgozás révén a kulturális szervezetek végül rátalálhatnak a fenntarthatóbb működés eddig ismeretlen modelljeire is. Nagy figyelemmel kísérjük a Jurányi fejlődését: a jó példát mindig érdemes követni."

Ugyanakkor praktikus is

a szervezetek sokfélesége: a Füge nem akarta, hogy a végső soron a ház anyagi működtetéséért is felelős bérlők mind "ugyanabból a tálból egyenek", hogy még akkor se törjön ki a pánik, ha az egyik terület az üzemeltetési díjak kifizetését is gátló forráshiánnyal kényszerül szembenézni. És bár a minisztérium által biztosított működési pénzek zárolása és visszatartása a bérlőkön keresztül és VI. kategóriás pályázóként is érinti a Fügét, az épület üzemeltetési költségeiben nem gondolkodnak állami pénzekben. "Saját vállalásunk volt a hely létrehozása - mondja Kulcsár Viktória -, nem kért meg rá senki, s felismerve a jelenlegi helyzet lehetőségeit és lehetetlenségét, mi magunk döntöttünk úgy, hogy ebben a felkínált kedvező bérleti konstrukcióban ilyen bázisra lehet szüksége a területnek a túlélés érdekében. Ugyanakkor fontosnak tartjuk, hogy az állam - bár van elég színháza, amit támogasson - ne vonja ki magát az innovatív és struktúrán kívüli kultúra finanszírozásából sem." A Füge a bevételeket a ház helyszíneinek rendezvények, programok számára alkalmi bérbeadásból és a színészbüfé-jellegű, azaz a nézőknek a művésszel való találkozás édes lehetőségét megadó, állandóan nyitva tartó - egy vendéglátós céggel közösen működtetett - kávézótól reméli.

"Nagyon fontos lenne, hogy ezt a Magyarországon jelenleg egyedülálló kezdeményezést komolyan vegyék olyan támogatók is, akik most még csak játszanak a gondolattal, hogy érdemes-e az innovatív kultúrába fektetni - szögezi le Tóth Péter. - Külföldön nem kérdés, hogy egy ilyen alkotóházat támogatni kell, sőt ez presztízst jelent. Mi igyekszünk úgy dolgozni, hogy ez itthon is így lehessen."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.