ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

Bernsteinnel találkozni mindig jó

Szemenyei János színész, énekes

  • rés a présen
  • 2018. október 4.

Színház

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál idei fókuszában többek közt a száz éve született amerikai zeneszerző, Leonard Bernstein művészete áll. Trouble in Tahiti című darabja október 21–22-én látható majd a Zeneakadémián, ám előtte október 13-án a Müpában mutatják be a Candide-ot, amelynek a címszerepét Szemenyei János énekli.

rés a présen: Mit gondolsz a szerepről?

Szemenyei János: Még csak most ismerkedem a dalaimmal és a szereppel. Természetesen olvastam a Candide-ot, vannak is gondolataim róla, de nem szeretnék előre elmélkedni a szerepről, mert tisztelem a rendezői színházat, ahol a rendező koncepciója nyomán haladunk a próbákon.

Bernstein Candide-jának több átdolgozása is van, mi a Chelsea-változatot, azaz a Broadway zenekarára hangszerelt verziót fogjuk előadni. Örültem, amikor Böhm György felkért erre a szerepre, mert Bernsteinnel találkozni mindig jó. A Mise című oratóriumban is játszottam itt, a Müpában, ami szintén Berns­tein-mű, és amit szintén Böhm György rendezett. Mindig inspirál, ha operaénekesekkel léphetek egy színpadra.

rap: Bernsteinről mit gondolsz?

SZJ: Bernstein azért izgalmas, mert zenéje sokszor az opera, az operett és a musical határmezsgyéjén mozog. A Candide című operájának ugyanúgy Stephen Sondheim a szöveg-írója, mint a legnépszerűbb musicaljének, a West Side Storynak. Bernsteinnel sokat dolgoztak együtt, de Sondheim is neves zeneszerző, aki az Egy nyári éj mosolya vagy a Sweeney Todd zenéjét is írta.

false

 

 

Amikor zenei vezető voltam a Magyar Színházban, akkor színre is vittük egyik művét, Vadregény címmel az Into the Woodsot. Telitalálat volt egy olyan színházban, amelyik a fiatalokat célozza meg. Visszatérve Bernsteinre: azért szeretem, mert zeneszerzőként is érdekesnek találom, ahogyan a különböző stílusjegyeket ötvözi.

rap: Kikkel dolgozol? Kik az alkotók és az előadók?

SZJ: Böhm Györgyöt, az előadás rendezőjét már említettem. A zenei megvalósításért pedig a fiatal generáció egyik kiemelkedő karmestere, Hámori Máté felel majd, aki különben az Óbudai Danubia Zenekar dirigense és művészeti vezetője. A Danubiával már több produkcióban dolgoztunk együtt: az István, a királyban, a Winterreiséban és a Roll over Beethovenben. A partnerem Kunigunda szerepében Antonia Dunjko lesz, aki tavaly első helyezést ért el a X. Nemzetközi Simándy József Énekversenyen. De olyan kitűnő énekesek is a színpadra lépnek, mint Kálnay Zsófia, Wiedemann Bernadett vagy Kálmán Péter. Az UMZE Kamaraegyüttes mellett a Magyar Állami Operaház Énekkara és a Pécsi Balett művészei is közreműködnek.

rap: Melyek az utóbbi évek legemlékezetesebb előadásai számodra, és miben láthatunk még az évadban?

SZJ: Sok fesztiválon jártunk, voltunk a POSZT-on, a Vidéki Színházak Fesztiválján is a kecskeméti társulat Csárdáskirálynőjével. Szeretem ezt az előadásunkat, holott soha nem vonzott igazán az operett. A Proton Színházzal játsszuk még a Winterreise című Schubert-dalciklus Mundruczó Kornél rendezte változatát, mely számos külföldi szereplés után a Trafóban is látható lesz az idén. Ebben az a kihívás, hogy énekesként hitelesen interpretáljam a klasszikus dalokat, és közben színészként eljátsszak egy menekültet.

Most mutatjuk be Webber Rocksuli című musicaljét a Madách Színházban, Szirtes Tamás rendezésében, s ennek főszerepét, a helyettes tanárrá avanzsált rockert, Dewey Finnt játszom. Felújítjuk a Játékszínben a Mennyei hang című előadást, amelyben egy zongoristát játszom. Ez viszont azért volt kihívás, mert bár tudok zongorázni, de profi színvonalon kellett lejátszanom a darabban elhangzó klasszikus zenéket, többek között Mozart Varázsfuvolájából az Éj királynőjének áriáját kísérem.

rap: További terveid?

SZJ: Kecskeméten először is prózai szerepek várnak rám. A Nyaralásban, Goldoni komédiájában játszom novembertől, a Balfácánt vacsorára című darab pedig szilveszteri bemutató lesz. Januárban ismét operettben, a Fekete Péterben mutatkozom be. Ebben a feleségem (Kovács Lotti – a szerk.) is játszik, először lép színpadra a két gyerekünk születése óta. Nem lesz könnyű a „családi munkamegosztás”.

rap: Zeneszerzéssel is foglalkozol. Mióta, és mi a legújabb munkád?

SZJ: Még a színművészeti egyetemen indult, hogy előadásokhoz írjak zenét, s azóta is van évente két-három felkérésem. A legutóbbi a hamburgi Thalia Theaterbe készült a Takácsokhoz, amelyet Hauptmann drámája nyomán Mundruczó Kornél rendezett. Csupán ütőhangszerekre és szintetizátorokra komponáltam, amelyeken gyerekek játszottak. Kivételesen izgalmas feladat volt.

(Fotó: Almási J. Csaba)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.