ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

Bernsteinnel találkozni mindig jó

Szemenyei János színész, énekes

  • rés a présen
  • 2018. október 4.

Színház

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál idei fókuszában többek közt a száz éve született amerikai zeneszerző, Leonard Bernstein művészete áll. Trouble in Tahiti című darabja október 21–22-én látható majd a Zeneakadémián, ám előtte október 13-án a Müpában mutatják be a Candide-ot, amelynek a címszerepét Szemenyei János énekli.

rés a présen: Mit gondolsz a szerepről?

Szemenyei János: Még csak most ismerkedem a dalaimmal és a szereppel. Természetesen olvastam a Candide-ot, vannak is gondolataim róla, de nem szeretnék előre elmélkedni a szerepről, mert tisztelem a rendezői színházat, ahol a rendező koncepciója nyomán haladunk a próbákon.

Bernstein Candide-jának több átdolgozása is van, mi a Chelsea-változatot, azaz a Broadway zenekarára hangszerelt verziót fogjuk előadni. Örültem, amikor Böhm György felkért erre a szerepre, mert Bernsteinnel találkozni mindig jó. A Mise című oratóriumban is játszottam itt, a Müpában, ami szintén Berns­tein-mű, és amit szintén Böhm György rendezett. Mindig inspirál, ha operaénekesekkel léphetek egy színpadra.

rap: Bernsteinről mit gondolsz?

SZJ: Bernstein azért izgalmas, mert zenéje sokszor az opera, az operett és a musical határmezsgyéjén mozog. A Candide című operájának ugyanúgy Stephen Sondheim a szöveg-írója, mint a legnépszerűbb musicaljének, a West Side Storynak. Bernsteinnel sokat dolgoztak együtt, de Sondheim is neves zeneszerző, aki az Egy nyári éj mosolya vagy a Sweeney Todd zenéjét is írta.

false

 

 

Amikor zenei vezető voltam a Magyar Színházban, akkor színre is vittük egyik művét, Vadregény címmel az Into the Woodsot. Telitalálat volt egy olyan színházban, amelyik a fiatalokat célozza meg. Visszatérve Bernsteinre: azért szeretem, mert zeneszerzőként is érdekesnek találom, ahogyan a különböző stílusjegyeket ötvözi.

rap: Kikkel dolgozol? Kik az alkotók és az előadók?

SZJ: Böhm Györgyöt, az előadás rendezőjét már említettem. A zenei megvalósításért pedig a fiatal generáció egyik kiemelkedő karmestere, Hámori Máté felel majd, aki különben az Óbudai Danubia Zenekar dirigense és művészeti vezetője. A Danubiával már több produkcióban dolgoztunk együtt: az István, a királyban, a Winterreiséban és a Roll over Beethovenben. A partnerem Kunigunda szerepében Antonia Dunjko lesz, aki tavaly első helyezést ért el a X. Nemzetközi Simándy József Énekversenyen. De olyan kitűnő énekesek is a színpadra lépnek, mint Kálnay Zsófia, Wiedemann Bernadett vagy Kálmán Péter. Az UMZE Kamaraegyüttes mellett a Magyar Állami Operaház Énekkara és a Pécsi Balett művészei is közreműködnek.

rap: Melyek az utóbbi évek legemlékezetesebb előadásai számodra, és miben láthatunk még az évadban?

SZJ: Sok fesztiválon jártunk, voltunk a POSZT-on, a Vidéki Színházak Fesztiválján is a kecskeméti társulat Csárdáskirálynőjével. Szeretem ezt az előadásunkat, holott soha nem vonzott igazán az operett. A Proton Színházzal játsszuk még a Winterreise című Schubert-dalciklus Mundruczó Kornél rendezte változatát, mely számos külföldi szereplés után a Trafóban is látható lesz az idén. Ebben az a kihívás, hogy énekesként hitelesen interpretáljam a klasszikus dalokat, és közben színészként eljátsszak egy menekültet.

Most mutatjuk be Webber Rocksuli című musicaljét a Madách Színházban, Szirtes Tamás rendezésében, s ennek főszerepét, a helyettes tanárrá avanzsált rockert, Dewey Finnt játszom. Felújítjuk a Játékszínben a Mennyei hang című előadást, amelyben egy zongoristát játszom. Ez viszont azért volt kihívás, mert bár tudok zongorázni, de profi színvonalon kellett lejátszanom a darabban elhangzó klasszikus zenéket, többek között Mozart Varázsfuvolájából az Éj királynőjének áriáját kísérem.

rap: További terveid?

SZJ: Kecskeméten először is prózai szerepek várnak rám. A Nyaralásban, Goldoni komédiájában játszom novembertől, a Balfácánt vacsorára című darab pedig szilveszteri bemutató lesz. Januárban ismét operettben, a Fekete Péterben mutatkozom be. Ebben a feleségem (Kovács Lotti – a szerk.) is játszik, először lép színpadra a két gyerekünk születése óta. Nem lesz könnyű a „családi munkamegosztás”.

rap: Zeneszerzéssel is foglalkozol. Mióta, és mi a legújabb munkád?

SZJ: Még a színművészeti egyetemen indult, hogy előadásokhoz írjak zenét, s azóta is van évente két-három felkérésem. A legutóbbi a hamburgi Thalia Theaterbe készült a Takácsokhoz, amelyet Hauptmann drámája nyomán Mundruczó Kornél rendezett. Csupán ütőhangszerekre és szintetizátorokra komponáltam, amelyeken gyerekek játszottak. Kivételesen izgalmas feladat volt.

(Fotó: Almási J. Csaba)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.