ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

Bernsteinnel találkozni mindig jó

Szemenyei János színész, énekes

  • rés a présen
  • 2018. október 4.

Színház

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál idei fókuszában többek közt a száz éve született amerikai zeneszerző, Leonard Bernstein művészete áll. Trouble in Tahiti című darabja október 21–22-én látható majd a Zeneakadémián, ám előtte október 13-án a Müpában mutatják be a Candide-ot, amelynek a címszerepét Szemenyei János énekli.

rés a présen: Mit gondolsz a szerepről?

Szemenyei János: Még csak most ismerkedem a dalaimmal és a szereppel. Természetesen olvastam a Candide-ot, vannak is gondolataim róla, de nem szeretnék előre elmélkedni a szerepről, mert tisztelem a rendezői színházat, ahol a rendező koncepciója nyomán haladunk a próbákon.

Bernstein Candide-jának több átdolgozása is van, mi a Chelsea-változatot, azaz a Broadway zenekarára hangszerelt verziót fogjuk előadni. Örültem, amikor Böhm György felkért erre a szerepre, mert Bernsteinnel találkozni mindig jó. A Mise című oratóriumban is játszottam itt, a Müpában, ami szintén Berns­tein-mű, és amit szintén Böhm György rendezett. Mindig inspirál, ha operaénekesekkel léphetek egy színpadra.

rap: Bernsteinről mit gondolsz?

SZJ: Bernstein azért izgalmas, mert zenéje sokszor az opera, az operett és a musical határmezsgyéjén mozog. A Candide című operájának ugyanúgy Stephen Sondheim a szöveg-írója, mint a legnépszerűbb musicaljének, a West Side Storynak. Bernsteinnel sokat dolgoztak együtt, de Sondheim is neves zeneszerző, aki az Egy nyári éj mosolya vagy a Sweeney Todd zenéjét is írta.

false

 

 

Amikor zenei vezető voltam a Magyar Színházban, akkor színre is vittük egyik művét, Vadregény címmel az Into the Woodsot. Telitalálat volt egy olyan színházban, amelyik a fiatalokat célozza meg. Visszatérve Bernsteinre: azért szeretem, mert zeneszerzőként is érdekesnek találom, ahogyan a különböző stílusjegyeket ötvözi.

rap: Kikkel dolgozol? Kik az alkotók és az előadók?

SZJ: Böhm Györgyöt, az előadás rendezőjét már említettem. A zenei megvalósításért pedig a fiatal generáció egyik kiemelkedő karmestere, Hámori Máté felel majd, aki különben az Óbudai Danubia Zenekar dirigense és művészeti vezetője. A Danubiával már több produkcióban dolgoztunk együtt: az István, a királyban, a Winterreiséban és a Roll over Beethovenben. A partnerem Kunigunda szerepében Antonia Dunjko lesz, aki tavaly első helyezést ért el a X. Nemzetközi Simándy József Énekversenyen. De olyan kitűnő énekesek is a színpadra lépnek, mint Kálnay Zsófia, Wiedemann Bernadett vagy Kálmán Péter. Az UMZE Kamaraegyüttes mellett a Magyar Állami Operaház Énekkara és a Pécsi Balett művészei is közreműködnek.

rap: Melyek az utóbbi évek legemlékezetesebb előadásai számodra, és miben láthatunk még az évadban?

SZJ: Sok fesztiválon jártunk, voltunk a POSZT-on, a Vidéki Színházak Fesztiválján is a kecskeméti társulat Csárdáskirálynőjével. Szeretem ezt az előadásunkat, holott soha nem vonzott igazán az operett. A Proton Színházzal játsszuk még a Winterreise című Schubert-dalciklus Mundruczó Kornél rendezte változatát, mely számos külföldi szereplés után a Trafóban is látható lesz az idén. Ebben az a kihívás, hogy énekesként hitelesen interpretáljam a klasszikus dalokat, és közben színészként eljátsszak egy menekültet.

Most mutatjuk be Webber Rocksuli című musicaljét a Madách Színházban, Szirtes Tamás rendezésében, s ennek főszerepét, a helyettes tanárrá avanzsált rockert, Dewey Finnt játszom. Felújítjuk a Játékszínben a Mennyei hang című előadást, amelyben egy zongoristát játszom. Ez viszont azért volt kihívás, mert bár tudok zongorázni, de profi színvonalon kellett lejátszanom a darabban elhangzó klasszikus zenéket, többek között Mozart Varázsfuvolájából az Éj királynőjének áriáját kísérem.

rap: További terveid?

SZJ: Kecskeméten először is prózai szerepek várnak rám. A Nyaralásban, Goldoni komédiájában játszom novembertől, a Balfácánt vacsorára című darab pedig szilveszteri bemutató lesz. Januárban ismét operettben, a Fekete Péterben mutatkozom be. Ebben a feleségem (Kovács Lotti – a szerk.) is játszik, először lép színpadra a két gyerekünk születése óta. Nem lesz könnyű a „családi munkamegosztás”.

rap: Zeneszerzéssel is foglalkozol. Mióta, és mi a legújabb munkád?

SZJ: Még a színművészeti egyetemen indult, hogy előadásokhoz írjak zenét, s azóta is van évente két-három felkérésem. A legutóbbi a hamburgi Thalia Theaterbe készült a Takácsokhoz, amelyet Hauptmann drámája nyomán Mundruczó Kornél rendezett. Csupán ütőhangszerekre és szintetizátorokra komponáltam, amelyeken gyerekek játszottak. Kivételesen izgalmas feladat volt.

(Fotó: Almási J. Csaba)

Figyelmébe ajánljuk

Candide és az elveszett objektivitás

Politikai irányultságuktól függetlenül a legtöbb összeesküvés-elméletet hasonló intellektuális impulzusok mozgatják: valamilyen rejtett igazság felfedése (általában vélt vagy valós igazságtalanság eltörlése céljából), és a hatalom/elnyomás forrásának egy jól beazonosítható (és célba vehető) pontba tömörítése.

A bomlás virága

1990, Kijev, a Szovjetunió az utolsókat rúgja, egyesek már tudni vélik, mások elképzelni se, de a „kommunizmus” szót már senki ki nem ejti a száján – talán a hősnő kitüntetésekkel dekorált nagypapája szóba hozná („Elvtársak! Kedves barátaim!”), de senki nem figyel köszöntőjére.

Mi történik a föld alatt?

A Nemzeti Nagykönyvtár könyvkiadói részlegén szolgálatot teljesítő Becsey Gergely egy emberi füldarabot talált az egyik könyvszállító kocsi platóján, majd a szintén könyvtáros barátjával, Zoltánnal nyomozni kezdenek.

Közlemény

  • Narancs

Kedves Olvasóink,

lapunk idei utolsó száma a jövő héten jelenik meg, és csütörtök helyett már szerdán megvásárolható lesz a megszokott árushelyeken. 

Megint lebukott egy pap

Történetesen megint egy úgynevezett NER-pap (ez valami olyasmi kifejezés, mint a komcsi alatt a békepap volt, tulajdonképpen most is nyugodtan hívhatnánk őket békepapoknak, ugyan, mi változott).

99 éven át

Zielinski Szilárdot (1860–1924) a hazai vasbeton-építészet atyjaként őrzi az emlékezet, ám mielőtt ebbéli tevékenysége kibontakozhatott volna, nagyívű közlekedési koncepciót dolgozott ki.

Félúton

Érdekes interjút adott hétfő este az ATV Egyenes beszéd című műsorának Lázár János közlekedési és építésügyi miniszter.

Lukács György második halála

  • Kardos András

Fiatalkorában Georg Simmel, Emil Lask, Ernst Bloch, Max Weber és még sok más nagy filozófus mondotta, írta, gondolta, hogy Lukács György filozófiai zseni. Lukács hosszú életében bármely fordulata, üldözése, emigrációja határozta meg éppen a filozófus helyzetét, egy dolog biztos volt: marxizmus előtti fiatalkorában, éppen úgy, mint marxista fordulata után, a legnagyobb filozófusok közé tartozott.

Prés alatt

  • Fleck Zoltán

Az év elején kezdte meg működését az új összetételű Országos Bírói Tanács (OBT), amely a 2018 és 2024 közötti, Magyarországon szokatlanul karakán és a függetlenségért harcokat vállaló testületet váltotta fel.

Az embert látni

Kultúrát közvetíteni – ez volt a népművelő feladata. Miközben a kultúraközvetítés kifejezés és a népművelő szó egyaránt kérdéseket vet fel, egy olyan szakma tűnt el, illetve alakult át, amelynek hetvenes évekbeli virágkora máig hatással van az életünkre.

Tesztidőszak

Újabb hecckampányában a Mi Hazánk a kormányoldaltól már ismerős stílusban mossa össze a homoszexualitást a pedofíliával, az utóbbival vádolva az LMBTQ-közösség ismert szereplőit. Az ügyek kirobbantói furcsa módon a kormánymédiából ugrottak ki a leleplezések hitelesebbé tétele érdekében.