rés a présen

„Csak oda kell menni”

  • rés a présen
  • 2021. november 10.

Színház

Göttinger Pál rendező

rés a présen: Úgy csodálod az opera műfaját, mint a vadállatokat gyermekkorodban – nyilatkoztad a Köpeny rendezése kapcsán. Eszerint is rendezed a Puccini-operát, csodálattal?

Göttinger Pál: Két féltekés dolog ez. Az elemzéshez, eszközválasztáshoz persze hideg fej kell, de az a kisfiú, akit elbűvöl ez a zene, nem tűnik el. Próbán is számtalanszor előfordul, hogy leteszem a fegyvert, mert csak hallgatni tudom a zenét, és bőgni rajta. Acélozni kell magam hozzá, de ez jó program, lelki edzés. Korábban is dolgoztam már Szegeden az operásokkal, de amikor Dinyés Dániel került az operatagozat élére, szorosabbra tudtuk fűzni ezt a kapcsolatot a házzal. Ő nagyszabású építkező munkába fogott a Covid és a kis-, illetve nagypolitikai csatározások ellenére is. Jó ennyire közelről látni, milyen hatalmas erőkkel dolgozik, és hogy már születnek is eredmények. Saját közeget épít ki éppen, az ilyesmi közelében mindig friss a levegő.

rap: Milyen szereposztásban látható az előadás?

GP: Első vonalbeli, országszerte dolgozó énekesek (Bordás Barbara, Horváth István, Cseh Antal, Sándor Csaba, Kiss András, Pataki Bence) mellett saját nevelésű szegedi játékosok (a frissen odaszerződött Tötös Roland mellett Máthé Beáta, Horák Renáta, Ferenczy Orsolya, Szélpál Szilveszter) dolgoznak velünk, fej fej mellett. Egymást segítve, egymást trenírozva – az utánpótlás-nevelés itt látszik a legjobban. A nagyok rutinosak, a fiatalok ambiciózusak, öröm közöttük lenni. Mindegyiküktől tanulok valami újat. Ebben persze lehetne egymás közt balhézás is, de nálunk nem volt.

rap: Mely más operarendezésed látható?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.