Tánc

Dark Matters

  • Sisso
  • 2012. március 27.

Színház

Dark Matters címmel mutatta be új darabját a kanadaiKidd Pivot társulat a Trafóban.

Crystal Pite alapítókoreográfus az évszázad egyik leginnovatívabb alkotója: a Ballet British Columbiánál kezdte, a zseniális Willam Forsythe által vezetett Frankfurti Balettnél folytatta, aztán 2001-ben tért haza rezidens koreográfusnak. Új darabja a bennünk lévő sötét szorongások megvilágosodásának és az univerzum titokzatos matériái felfedezésének szakrális ünnepe. Három részben, egy szünettel mesél a szabad akarat és a kívülről irányítottság természetéről. Mindezt sokkoló mozgásfolyamatokkal illusztrálva, több mint emberi állóképesség felmutatásával. Az első rész Jermaine Maurice Spivey és egy marionettbáb harci játéka, ahol végül a teremtmény kinyírja a táncost. Majd újabb sokk következik: egy apokaliptikus vízióban romba dől a díszlet, és a végén egy fekete lény szintén beleáll a földbe.

A szünet utáni rész az elpusztíthatatan démonnal indul, az univerzum egy csendesebb szegletében, földrengés után. (A természeti katasztrófa hangulatát egyébként Voltaire lisszaboni földrengésről írt gyönyörű sorai is erősítik.) A táncosok kozmikus pusztaságban kontakt táncolnak, láthatatlan árnyékuk irányítása alatt. A pantomimtől a rontott baletten át a legabsztraktabb mozgásformákig mindent felhasználnak arra, hogy tökéletesen szemléltessék: minden egyes izomcsoportot és csontot képesek izolálni a mozdulataikban. Valószerűtlennek hat az egész, átérezhetjük megismételhetetlenségünket és sebezhetőségünket is, hogy mik is vagyunk: "Vérnek, nedveknek és pornak hitvány kevercse, / Mint minden más elegy, bomlásra lett teremtve."

Trafó, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.