Tánc

Dark Matters

  • Sisso
  • 2012. március 27.

Színház

Dark Matters címmel mutatta be új darabját a kanadaiKidd Pivot társulat a Trafóban.

Crystal Pite alapítókoreográfus az évszázad egyik leginnovatívabb alkotója: a Ballet British Columbiánál kezdte, a zseniális Willam Forsythe által vezetett Frankfurti Balettnél folytatta, aztán 2001-ben tért haza rezidens koreográfusnak. Új darabja a bennünk lévő sötét szorongások megvilágosodásának és az univerzum titokzatos matériái felfedezésének szakrális ünnepe. Három részben, egy szünettel mesél a szabad akarat és a kívülről irányítottság természetéről. Mindezt sokkoló mozgásfolyamatokkal illusztrálva, több mint emberi állóképesség felmutatásával. Az első rész Jermaine Maurice Spivey és egy marionettbáb harci játéka, ahol végül a teremtmény kinyírja a táncost. Majd újabb sokk következik: egy apokaliptikus vízióban romba dől a díszlet, és a végén egy fekete lény szintén beleáll a földbe.

A szünet utáni rész az elpusztíthatatan démonnal indul, az univerzum egy csendesebb szegletében, földrengés után. (A természeti katasztrófa hangulatát egyébként Voltaire lisszaboni földrengésről írt gyönyörű sorai is erősítik.) A táncosok kozmikus pusztaságban kontakt táncolnak, láthatatlan árnyékuk irányítása alatt. A pantomimtől a rontott baletten át a legabsztraktabb mozgásformákig mindent felhasználnak arra, hogy tökéletesen szemléltessék: minden egyes izomcsoportot és csontot képesek izolálni a mozdulataikban. Valószerűtlennek hat az egész, átérezhetjük megismételhetetlenségünket és sebezhetőségünket is, hogy mik is vagyunk: "Vérnek, nedveknek és pornak hitvány kevercse, / Mint minden más elegy, bomlásra lett teremtve."

Trafó, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.