Malkovich live

Pokoli vígjáték – Egy sorozatgyilkos vallomásai

  • Csáki Judit
  • 2012. március 26.

Színház


Fotó: Felvégi Andrea

Hát persze, hogy tapsos belépő volt: a zsúfolt vígszínházi nézőtér „csőre töltve” várta a világhírű színészt. A zenekar hangolt, majd játszott, adódott idő alaposan szemügyre venni a színpad előterében álló kis asztalt, rajta lámpa, vizeskancsó, pohár és egy oszlopnyi könyv, mögötte gurulós „főnöki” karosszék. A Pokoli vígjáték – Egy sorozatgyilkos vallomásai című előadás díszlete.

Aztán amikor színre lépett John Malkovich – én a Veszedelmes viszonyokból jegyzem magas árfolyamon –, úgy kezdett diskurálni a több mint ezer emberrel, mintha egy kávéházi asztalnál négyszemközt beszélne kivel-kivel. De már nem is ő, hanem Jack Unterweger, az osztrák sorozatgyilkos, könyvszerző és médiasztár; valami egészen pokoli közép-európai angol akcentussal, erősen megnyomva az első szótagot, hajlítva a nyelvet a német dikció felé, szóval egészen rémesen. És megteremtette a kiadói hakni atmoszféráját: a kiadó nyomására az eladás fokozása érdekében szervezett felpumpált közönségtalálkozón járunk.

De minket nem ver át: hiába kér tollat a közönségtől, hiába dobja le az első sorban ülő hölgy ölébe a fehér zakóját, azért ez színház, naná – minden mozdulat, kivált a véletlennek vagy spontánnak tűnők ki vannak találva. Két szép hangú és színészi képességekkel is megáldott operaénekes segíti őt, meg az ugyancsak játékostársnak szegődő karmester az egész zenekarával.

De persze ő a szupersztár. Visszafogottan adagolja magát, távollétében is nívós szórakoztatásról gondoskodik: kiszolgáltatott, végveszélyben lévő operai hősnők áriáit adják elő az énekesek – s az aktus profi módon kapcsolódik össze az akcióval.

Merthogy Jack Unterweger sorozatgyilkos: kurvákat öl. Miközben tizenöt éves börtönbüntetését töltötte, megírt egy könyvet – ezt látjuk az asztalon –, és a közismert bulvármédiás koreográfia okozta siker furcsamód a szabadulásához vezetett. Aztán persze folytatta a gyilkolást – megváltozott társadalmi helyzetében megváltozott körülmények közt –, de ez már a sztori elhallgatandó részéhez tartozik; legyen elég annyi, hogy az előadás időpontjában egy tizenöt éve halott sorozatgyilkos beszélget velünk.

John Malkovich laza és profi – és ezzel nem mondtunk semmit. Nagy figura, szenvedélyes performer. Mindazon erények, amelyeket általában kiemelésre méltónak tartunk – pontosság, árnyalatgazdagság, szellemesség –, mintegy mellékesen kísérik az előadást. Nincs átélés, nincs beleélés, legfőképp didaxis nincsen – könnyed és intenzív színpadi jelenlét van. Lenyűgöző bohóc.

Az előadást Michael Sturminger rendezte, a bécsi akadémia zenekarát – benne a magyar muzsikusokat külön is megtapsolta a közönség – Martin Haselböck vezényli, a két operaénekes-színész pedig Kirsten Blaise és Marie Arnet. A klasszikus turnéelőadásban – melynek magyarországi tavaszi fesztiválos megjelenését két éve tervezi-szervezi még a régi fesztiváligazgatóság – Malkovich természetesen tudja, hogy mindig kell szólni valamit az aktuális közönségnek, mindig kell helyi, csak nekünk érvényes jelenlét is, ezért néhány szellemes mondattal kitér az Új Színház-ügyre – ezt is nagy taps fogadta –, valamint eltölt néhány percet a nézőtéren, leül az egyik székbe. De a reflektor ott sem téveszti szem elől, és persze mi sem.

Nem hagytuk ki egyetlen pillanatát sem. És nem megrendülten, viszont nagyon elégedetten nyugtáztuk az élményt: egy nagy színész föllépését, élőben…

Vígszínház, március 25.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.