Zsibongó melléklet - rés a présen

Délelőtt iskola, délután artistaedzés

Fekete Péter igazgató, Magyar Cirkusz és Varieté Kht.

  • rés a présen
  • 2016. április 24.

Színház

rés a présen: Januárban nemzetközi cirkuszfesztivál volt a Fővárosi Nagycirkuszban. Milyen tapasztalatokat szerzett?

Fekete Péter: Akik húsz évvel ezelőtt kitalálták, hogy Európa közepén legyen egy cirkuszművészeti fesztivál, jól rakták le az alapokat. A Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivált a világ első öt cirkuszművészeti sereg­szemléje között tartják számon. Több mint harminc cirkuszigazgató érkezik, közel száz cirkuszmenedzser és cirkuszi szakember látogat Budapestre ilyenkor, és ránk figyel a cirkuszvilág. Idén nyolc telt házas előadáson találkozhatott a közönség a világ legjobb produkcióival. A két héttel később megrendezett monte-carlói cirkuszfesztiválon már a hivatalos programban hivatkoztak a mi fesztiválunkra.

rap: Mi a cirkusz missziója ma?

FP: Hiszem, hogy a cirkusz több mint vidámpark, szórakoztatás. Olyan előadó-művészeti ág, amely az emberi teljesítőképesség határait feszegeti, s tele van szimbolikával, üzenettel. Egy művelődési színtér, ahol a legszélesebb társadalmi rétegek és korosztályok jutnak katarzishoz, egy hely, ahol a nézők egyenrangúan élhetik át az előadóművészek alkotásából fakadó csodát.

rap: Hogyan épül fel az utánpótlásképzés?

FP: Közép-Európában egyedülálló, központi finanszírozású artistaképző intézetünk van kiváló tanárokkal, komoly tradíciókkal. 8-10 éves korban kezdenek el edzeni a jó mozgású, egyensúlyozó képességű, hajlékony gyermekek. Délelőtt iskola, délután artistaedzés. 14 éves kor után a gimnázium mellett már szakosodnak a tanulók, kiderül, kiből lesz zsonglőr vagy légtornász etc. 18 éves korukban már kész műsorszámuk van, amellyel kipróbálhatják magukat a világban. Terveink között szerepel a képzés főiskolai szintre emelése, valamint új tagozatok indítása. Szeptembertől megkezdjük a háttérszakmák képzését is a Baross Imre Artistaképző Iskolában, egész Európában keresett színházi, cirkuszi, előadó-művészeti szakmákat fogunk oktatni érettségizett
fiataloknak.

rap: Mit gondol az újcirkuszról?

FP: A kortárs cirkusz a klasszikus cirkuszból hozza az alaptechnikákat, a zsánereket, de felfedezte, hogy a cirkuszművészet komoly társadalmi üzenetet is közvetíthet, akárcsak a színház. Szerintem: kölcsönkenyér visszajár. Miért ne tanulhatna a klasszikus cirkusz a kortárs tapasztalataiból? Be kell bizonyítanunk, hogy a cirkuszművészet társadalmi hasznossággal bíró, közfeladatokat ellátni tudó műfaj. Nyitnunk kell az oktatás felé, elemezni kell a cirkusz nevelési célú felhasználhatóságát. A kortárs cirkusz ezt rég megtette.

rap: Melyek most a legreménytelibb csapatok, műfajok?

FP: Ha végigmegyek este a próbatermünkön, tucatjával edzenek a fiatalok. Embert próbáló hivatás ez, s elég egy baleset vagy egy nem várt szerelem, és borul a csoport munkája. A Fővárosi Nagycirkusz Balance című műsorában láthattuk a Teibler-csoportot. Hónapokon keresztül csiszolták az ugródeszkaszámukat, majd az amerikai légtornászcsoport egyik fia kiszerette a csapatból a forgólányt. Most a többiek elölről kezdik a munkát. Szurkolok nekik!

rap: Milyen rendezvényekre érdemes elmennünk mostanában?

FP: Minden hónapban ingyenes kávézással egybekötött szakmai beszélgetésre hívjuk a szakma képviselőit, a cirkuszimádókat és azokat is, akiknek fenntartásai vannak a műfajjal kapcsolatban. Az ARTista Café estjein a Nagycirkuszban kényes témákat is átbeszélünk, miközben vers, novella, komolyzene és természetesen cirkuszi számok színesítik a programot. Az Atlantisz gyermekei címmel egy vízi cirkuszi gigashow-t mutattunk be március 12-én, és ez augusztus 28-ig látható. 15 méter magasra ívelő szökőkutat, több mint 100 vízsugárral működő technikát építettünk a Fővárosi Nagycirkusz porondjára. Kipróbáljuk, hogy akarunk-e, tudunk-e majd hasonlót beépíteni az új cirkuszunkba.

rap: Lesz újcirkusz is?

FP: Lesz, sőt egy Közép-európai Cirkuszművészeti Központot szeretnénk megvalósítani, klasszikus cirkusszal, kortárs cirkuszi térrel, az alternatív cirkuszművészet képviselőivel, múzeummal és tudományos kutatótárral.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.