SHAKESPEARE 450 melléklet

"Egy Lear királyhoz két Lear kell"

Bagó Bertalan rendező

  • rés a présen
  • 2014. május 30.

Színház

rés a présen: Miért aktuális ma a Lear király?

Bagó Bertalan: Olyan kérdéseket feszeget, hogy nem csak ma, de mindig aktuális. Adott egy erős birodalom, amelyet a vezetője szét akar osztani; ennek a következményeit látjuk a történetben. És azt, hogy mivel jár, ha az ember annyira öntelt, hogy azt hiszi, tovább tud élni, mint a saját kora. Ez bármikor és bármilyen világban aktuális.

rap: Aktuálisabb ma, mint tíz, húsz vagy harminc éve?

BB: Bevallom őszintén, ezzel nem nagyon foglalkozom. Nem azért választok ki egy darabot, mert annyira aktuális, hanem mert megvan hozzá egy szereplő vagy a szereplőgárda. Ha Cserhalmi György és Gáspár Sándor nem lenne a színházunkban, és nem lenne ilyen a társulatunk, akkor nem vettem volna elő a Lear királyt. Ez volt a legfontosabb, de természetszerű, hogy az, ahogyan élek, amiben élünk, az benne van az előadásban, hiszen ez úgy hat rám, mint a hajszálgyökerek, amik egy fát táplálnak. Egy előadásnak mindenképpen érzékenynek kell lennie a korára, de nem azért vettem elő a Leart, hogy valamilyen kritikát fogalmazzak meg a környezetemről. De az ettől még úgyis benne van.

rap: Lear királyhoz egy Cserhalmi kell?

BB: Igen, és egy olyan erős társulat, mint a székesfehérvári. Egy olyan műnek, mint a Lear király, gyakorlatilag minden egyes szerepe rendkívül fontos; egy Lear királyba két Lear kell, hiszen Gloster is ugyanakkora formátum. Ehhez kellett, hogy legyen egy Gáspár Sándorunk is. Mindkettejüket ugyanaz a feszültség hajtja: Learnek három lánya van, kettő elárulja, egy nem, Glosternek pedig két fia van, az egyik rossz, a másik nem. A fiatalokat játszó színészeknek is rendkívül nagy teherbírásúnak kell lenniük - csak így lehet kiosztani egy Leart.

rap: Shakespeare-rel mindenki találkozott már. De mennyire ismerik a nézők valójában a darabjait?

BB: Mindenki hallott már a III. Richárdról: abban van az a púpos figura. A Rómeó és Júlia az a szerelmi történet, a Lear királyban pedig van az az öreg bácsi a lányaival, aki megőrül. Szóval azt hiszem, elég felületesen ismerjük - de legalább ismerjük. Ha a világ bármelyik pontján azt mondom egy átlagembernek, hogy Shakespeare, tudni fogja, kiről beszélek, még ha csak annyit is tud a Hamletről, hogy abban hurcolja az a bolond csávó a koponyát. Shakespeare olyan mélyen benne van a tudatalattinkban, hogy talán vannak, akik már nem is őt ismerik, hanem azt, ami miatta, az ő hatásából íródott.

rap: Évad elején teljesen megújult a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulata és vezetősége is. Milyen most ott dolgozni, ki hogyan fogadta a váltást?

BB: A múltról nem nagyon tudok mit mondani: amikor mi odakerültünk, ez a társulat akkor alakult, akkor indult el az új időszámítás. Szikora János az igazgató, én vagyok a művészeti vezető, Hargitai Iván a prózai tagozat, Horváth Csaba pedig a tánctagozat vezetője. Együtt hoztuk össze a társulatot. Nem rúgtunk ki senkit, de a fehérvári társulat gyakorlatilag nem is létezett, inkább ad hoc jelleggel, produkciókra összehozott társaság volt. Most végre nem átjáróház a színház, hanem állandó társulata van, a színészek közalkalmazottak. Nagy a boldogság: egy műhelyt akartunk létrehozni, és ebben abszolút partnerek a színészek, a szerződtetési tárgyalások során mindenki azt mondta, örül, hogy itt van. Mindenki érzi, hogy ez egy fontos hely.

rap: Hogyan fogadják a nézők az olyan, súlyosabb tragédiákat, mint a Lear király?

BB: Nem lehet rá jegyet kapni. Voltak ismerőseim, akiknek két hónapot kellett várakozniuk, hogy be tudjam vinni őket, mert nem volt egyetlen hely sem. A fehérvári közönség nagyon befogadó, és ez nagy öröm számunkra. De jönnek Pestről is, van rá lehetőség: indítunk buszokat, hogy a pesti nézők is láthassák a színházat. Fél óra alatt ide lehet érni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.