Este a csillagos eget kémlelni

  • narancs.hu
  • 2018. június 20.

Színház

Június 21-én kezdődik a Y.EAST fesztivál.

Orbók Lucie, a Cseh Centrum vezetője és a Y.EAST fesztivál alapítója

rés a présen: Mikor kezdted a Y.EAST fesztivál szervezését és mi volt az alapvető elhatározás?

Orbók Lucie: A fesztivál ötlete abban a pillanatban született, amikor a férjemmel, Orbók Áronnal megismertük a zsámbéki rakétabázis egyedülálló és inspiratív tereit. Az volt az érzésem, milyen kár, hogy a látogatónak, szemben az alkotókkal, nincs lehetősége megélni a hely atmoszféráját, hogy milyen este a csillagos eget kémlelni, reggel pedig az isteni csendre ébredni. A másik, tisztán művészi motiváció pedig egy olyan fesztivál létrehozása volt, amelynek során bemutatkozhatnak Közép- és Kelet-Európa független társulatai. Magyarországról általában hiányoznak a nemzetközi fesztiválok, illetve ha vannak, azok inkább showcase jellegűek.

false

 

Fotó: Torják Orsi

rap: Honnan datálható a Zsámbékkal való kapcsolatod?

OL: 2011-től, amikor egy korábbi sikertelen rendezés után visszatértem Magyarországra, hogy a saját elképzeléseim alapján hozzak létre egy előadást. Amikor megérkeztem a zsámbéki Bázisra, azonnal beleszerettem a helybe. Aztán az egyik színészbe is, aki ma már a férjem. Akkor egy visegrádi projekt keretében Botho Strauss „Meggyalázás” című darabját mutattuk be. Egy „vonulós” előadás keretébe foglaltuk, ami az egyik hangár tetején ért véget. A bemutató napján olyan vihar tört ki, hogy az utolsó jelenetet le sem játszottuk, mert mindenki szanaszét rohant.

rap: Hogyan kerültél a kultúrdiplomácia hálójába?

OL: Amikor 2013-ban Magyarországra költöztem, megértettem, hogy a csehországi, kőszínházi és alternatív színházi tapasztalataim, vízióim senkit nem érdekelnek. Nehéz időszak volt, és az egyik biztos pontot a budapesti Cseh Centrum és a körülötte mozgó emberek jelentették számomra. Amikor az előző igazgató az utánpótlásról gondolkodott, felvetette, hogy miért nem jelentkezem. Belevágtam és őszintén meglepett, hogy összejött. Hálás vagyok, hogy lehetőséget kaptam két olyan dolog összekapcsolására, amelyek az identitásom részét képezik: a művészet és Csehország.

rap: Mikor lesz az idei fesztivál és mik a főbb programpontok?

OL: Június 21–24. között rendezzük idén Y.EAST-et, remélve, hogy az évad végeztével a szakma is csatlakozik hozzánk. Idén hat országból érkeznek a fellépők, és olyan előadásokat nézhetnek meg a látogatók, amelyeket csak az adott országba utazva tekinthetnének meg. Vendégünk lesz a Közép-Európában már híres Matija Solce Szlovéniából, vagy az év legjobb előadásának díjára jelölt Anne Frank Szlovákiából, de lesz Ricsárdgír-koncert, irodalmi felolvasások, gyermekprogramok, és természetesen foci-vb kivetítőn, nehogy bárki is lemaradjon. Magyarországról A halottember című előadás Mészáros Sára és Mucsi Zoltán főszereplésével, illetve a Menszátor–Héresz Attila által itt már bemutatott Kékszakállú herceg vára.

A természet és a nyugalom miatt is érdemes ide látogatni, hiszen közel van Budapesthez a hely. Több túraútvonal, biciklis túraútvonal, tanösvények és rengeteg természeti látnivaló tarkítja a zsámbéki Nyakas-hegyet és környékét, no és persze a fesztiválunk. Mindenkinek ajánlom, hogy jöjjön és táborozzon velünk fenn, mert csak a fesztivál alatt megengedett itt a sátorozás.

rap: Mik a Cseh Centrum tervei a következő évadra?

OL: 2019 részben a bársonyos forradalom jegyében telik nálunk, emlékezni és emlékeztetni fogunk a demokráciáért vívott harc cseh ikonjára, Václav Havelra. A forradalom erősen összekapcsolódott a színházzal és az undergrounddal. Így 2019-ben három színházi fesztivál vár ránk. A már hagyományos Csekkold! mellett, amely a drámai színházra fókuszál, újra lesz Y.EAST is. A harmadik, az új fesztivál a cseh pantomim bemutatkozása lesz. Ez a műfaj az elmúlt négy évben a reneszánszát éli Csehországban, kombinálva a pantomim műfaját a kortárs témákkal. Kitűnő előadások születnek, amelyeket sikerrel játszanak világszerte. Ezt a know how-t szeretnénk bemutatni, illetve workshopok segítségével eladni. De hogy ne maradjunk csak a színháznál, olyan hagyományosnak számító, nagyszámú látogatót vonzó programokkal is készülünk, mint az Irodalom Éjszakája vagy a Cseh Filmkarnevál.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.