olvasópróba

Furcsálmányoskodnak

A színházi évad végére elapadnak a máskor követhetetlen bőséggel áradó bemutatók, ez a darabtemetések időszaka.

Ilyenkor inkább azon kell igyekeznünk, hogy ne maradjunk le a megnézni tervezett, de valószínűleg utoljára játszott előadásokról. Kivételek azért akadnak, a Trafóban például előbemutatót tartanak Kárpáti Péter új darabjából. A szerző a Térkép a túlvilágról című, tavaly megjelent regényének egy fejezetét írta át színpadra. A tizenhat éven át írt könyv egyszerre napló, esszé, regény és színdarab, a drámaíró saját története, családregény és történelmi utazás híres személyiségek nyomában. Az előadásba kerülő fejezet egyik főszereplője Jászai Mari, és megjelenik benne a szerző dédapja is. „Lőw Immanuel, szegedi főrabbi megmutatja Jászai Marinak az ő kis édenkertjét, az üvegházat, a Szentföldről hozott virá­gokkal. Sétálnak, beszélgetnek, és nem sejtik, hogy valaki elbújt az óriáskaktusz mögött. Ott ül és leskelődik, a lélegzetét is visszafojtja…” – szól a beharangozó, de biztosak lehetünk benne, hogy a történelmi szál mellett a jelen és Kárpáti Péter is megjelenik az előadásban, hiszen nem csak rendezi, de szerepel is benne. Játszótársai Tóth Ildikó, Zsótér Sándor, Hevesi László és Jenővári Miklós lesznek (Trafó, május 18., 8 óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."