Színház

Gócpont

Független Színház: Selejtesek

Színház

A Selejtesek úgy politikus előadás, hogy szó sem esik benne politikáról: úgy beszél a magyar egészségügyről, hogy nem tematizálja az állam felelősségét.

Ehelyett – és talán nincs is ma ennél politikusabb tett Magyarországon – cselekvésre biztatja az embereket, elhiteti velünk, hogy tehetünk valamit. Akkor is, ha ez a valami nem dönti meg a rendszert és apróságnak tűnik – de ennek ellenére vagy épp ezért fontos. (Ami persze nem jelenti azt, hogy a magyar állam ártatlan, dehogy.)

Pár éve még a Katona mutatott be nagyszínpadán a magyar egészségügy és a lét útvesztőiről szóló, abszurd humorú előadást: Anamnesis volt a címe, és Bodó Viktor rendezte. (Ja, hogy akkor még nem szűnt meg a Szputnyik, és Bodó is sokat dolgozott még Magyarországon?) Mára azonban úgy tűnik, ezek a nagy közéleti témák végleg ilyen kis terekbe szorulnak, jelen esetben az RS9 Színház lepedőnyi és katlanmeleg Vallai kertjébe. Az alkotók a (leendő) roma művészekkel dolgozó Független Színházhoz tartoznak; a bemutató apropója a III. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál, amelyen korábban monodrámákat mutattak be, az idén pedig német–osztrák, cseh és román formációk kamaradarabjait láthatja a közönség (például szeptember 14-én és 15-én). Örömteli, hogy ilyen szépen izmosodik és egyre láthatóbb ez az egyedülálló fesztivál, és hogy a Független Színház az idén még a világ első roma drámakötetét is megjelentette.

Mindennek tükrében talán könnyebb értelmezni, amit Balogh Rodrigó, a társulat vezetője mondott a bemutató után: hogy a Selejtesek mint előadás „részeredmény”. Tevékenységük ugyanis sokkal szerteágazóbb, mint az előadásokat futószalagon gyártó színházaké, inkább műhelyként működnek, ahol a társadalmi párbeszédet, együttműködést és integrációt elősegítő tréningeket, képzéseket tartanak, oktatási segédanyagokat állítanak elő. A Selejtesek például egy egyéves ösztöndíjprogram keretében készült, a fiatal résztvevők heti 15 órában dolgoztak együtt az alkotókkal, s közben személyre szabott fejlesztést kaptak. Többé-kevésbé az ő élményeikből, mélyinterjúkból merítve hozta létre a szöveget a szerző, Balogh Rodrigó és a dramaturg, Illés Márton.

Mi történik, ha egy kórterembe zárunk egy hererákos, szélsőséges fiút, egy szívbeteg roma lányt, egy drogos lányt és egy roma ápolónőt (ami, ismerve az ellátás színvonalát, nem is hangzik pusztán fiktív agyszüleménynek)? Létező társadalmi szituációkat összesűrítő, konfliktusok láncreakcióját produkáló gócpont keletkezik, amiből nincs menekvés – kicsit olyan, mint az a helyzet, amelyet maga a Független Színház is megteremt újra és újra azáltal, hogy különböző hátterű fiatalokat hoz össze egy csapatba. Mivel le kell játszani minden játszmát, lelepleződnek az előítéletek, a szívbeteg roma lány például azért szidja habzó szájjal a drogost, mert el sem tudja képzelni, hogy valaki képes a saját testét rombolni: ő mindent megadna azért, hogy egészséges legyen. Az egészségügyet, és ezáltal az orvosokat és ápolókat pedig mindenki utálja, és Ágota nővér lesz az, aki saját lényével, sztorijaival árnyalja a képet. Ebben a kiélezett helyzetben azonban az előítélek mögött rejtőző félelmek, traumák is előjönnek, úgy is mondhatnánk, lakva ismerszik meg az ember: a megismerés mindig előrébb hozza a megértést.

A történet végén aztán az is kiderül, hogy a szereplők élete több szálon összefügg. Van ezekben a fordulatokban egy kis melodráma, és az egész darabon érződik a jól megcsináltság, a centizgető kiszámítottság, a korrektség. Vagyis jól kézben tartja az előadást a profizmus – ez is egy működő eljárás közösségi színházi előadások létrehozásakor (de itt azért egy kicsit másról van szó, hiszen a szereplők alapos színházi képzésben részesültek). Olyan is van, hogy az alkotók nagyobb teret hagynak a civilségnek, a lekerekítetlenségnek, az esetlegességnek, a karcosságnak – jó példa erre a fesztivál előző nap látott darabja, a So Kheren Amenca?! (Örök nyaralás?!), a berlini Maxim Gorki Theater stúdiója és a bécsi Romano Svato közös produkciója. Azonban ha az alkotók nem mondanak le a színháziasság szokványos kereteiről, az gyakran olyan előadásokat szül, amelyek nagyon erősen kidomborítják az amatőrséget, ahogy ez történt a So Kheren Amenca?! esetében is.

A Selejtesek viszont sajátos elegye a profizmusnak és az amatőrségnek – a szereplők nem profik, de jól látszik rajtuk a rengeteg befektetett munka, különösen az a magabiztosság, amit a képzés adott nekik. Az is fontos, hogy a „profizmus vasmarka” nem fojtja meg őket, hagyja a személyiségüket, humorukat érvényesülni a színpadon: amit látunk, az belőlük fakad. Balázs Barbara, Godó Irén, Godó Katalin és Kovács István akkor is hitelesen működik az előadásban, amikor hangsúlyaik megbicsaklanak, minden megnyilvánulásukból látszik, hogy azt érzik: jó helyen vannak. Ahogy mi is, amikor őket nézzük. És még happy end is van, ami csapattá, sőt cselekvő mozgalmárokká kovácsolja ezeket a nagyon különböző hátterű embereket.

Csak a magyar állam nincs sehol.

RS9 Színház, augusztus 25.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.