Színház

Gócpont

Független Színház: Selejtesek

Színház

A Selejtesek úgy politikus előadás, hogy szó sem esik benne politikáról: úgy beszél a magyar egészségügyről, hogy nem tematizálja az állam felelősségét.

Ehelyett – és talán nincs is ma ennél politikusabb tett Magyarországon – cselekvésre biztatja az embereket, elhiteti velünk, hogy tehetünk valamit. Akkor is, ha ez a valami nem dönti meg a rendszert és apróságnak tűnik – de ennek ellenére vagy épp ezért fontos. (Ami persze nem jelenti azt, hogy a magyar állam ártatlan, dehogy.)

Pár éve még a Katona mutatott be nagyszínpadán a magyar egészségügy és a lét útvesztőiről szóló, abszurd humorú előadást: Anamnesis volt a címe, és Bodó Viktor rendezte. (Ja, hogy akkor még nem szűnt meg a Szputnyik, és Bodó is sokat dolgozott még Magyarországon?) Mára azonban úgy tűnik, ezek a nagy közéleti témák végleg ilyen kis terekbe szorulnak, jelen esetben az RS9 Színház lepedőnyi és katlanmeleg Vallai kertjébe. Az alkotók a (leendő) roma művészekkel dolgozó Független Színházhoz tartoznak; a bemutató apropója a III. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál, amelyen korábban monodrámákat mutattak be, az idén pedig német–osztrák, cseh és román formációk kamaradarabjait láthatja a közönség (például szeptember 14-én és 15-én). Örömteli, hogy ilyen szépen izmosodik és egyre láthatóbb ez az egyedülálló fesztivál, és hogy a Független Színház az idén még a világ első roma drámakötetét is megjelentette.

Mindennek tükrében talán könnyebb értelmezni, amit Balogh Rodrigó, a társulat vezetője mondott a bemutató után: hogy a Selejtesek mint előadás „részeredmény”. Tevékenységük ugyanis sokkal szerteágazóbb, mint az előadásokat futószalagon gyártó színházaké, inkább műhelyként működnek, ahol a társadalmi párbeszédet, együttműködést és integrációt elősegítő tréningeket, képzéseket tartanak, oktatási segédanyagokat állítanak elő. A Selejtesek például egy egyéves ösztöndíjprogram keretében készült, a fiatal résztvevők heti 15 órában dolgoztak együtt az alkotókkal, s közben személyre szabott fejlesztést kaptak. Többé-kevésbé az ő élményeikből, mélyinterjúkból merítve hozta létre a szöveget a szerző, Balogh Rodrigó és a dramaturg, Illés Márton.

Mi történik, ha egy kórterembe zárunk egy hererákos, szélsőséges fiút, egy szívbeteg roma lányt, egy drogos lányt és egy roma ápolónőt (ami, ismerve az ellátás színvonalát, nem is hangzik pusztán fiktív agyszüleménynek)? Létező társadalmi szituációkat összesűrítő, konfliktusok láncreakcióját produkáló gócpont keletkezik, amiből nincs menekvés – kicsit olyan, mint az a helyzet, amelyet maga a Független Színház is megteremt újra és újra azáltal, hogy különböző hátterű fiatalokat hoz össze egy csapatba. Mivel le kell játszani minden játszmát, lelepleződnek az előítéletek, a szívbeteg roma lány például azért szidja habzó szájjal a drogost, mert el sem tudja képzelni, hogy valaki képes a saját testét rombolni: ő mindent megadna azért, hogy egészséges legyen. Az egészségügyet, és ezáltal az orvosokat és ápolókat pedig mindenki utálja, és Ágota nővér lesz az, aki saját lényével, sztorijaival árnyalja a képet. Ebben a kiélezett helyzetben azonban az előítélek mögött rejtőző félelmek, traumák is előjönnek, úgy is mondhatnánk, lakva ismerszik meg az ember: a megismerés mindig előrébb hozza a megértést.

A történet végén aztán az is kiderül, hogy a szereplők élete több szálon összefügg. Van ezekben a fordulatokban egy kis melodráma, és az egész darabon érződik a jól megcsináltság, a centizgető kiszámítottság, a korrektség. Vagyis jól kézben tartja az előadást a profizmus – ez is egy működő eljárás közösségi színházi előadások létrehozásakor (de itt azért egy kicsit másról van szó, hiszen a szereplők alapos színházi képzésben részesültek). Olyan is van, hogy az alkotók nagyobb teret hagynak a civilségnek, a lekerekítetlenségnek, az esetlegességnek, a karcosságnak – jó példa erre a fesztivál előző nap látott darabja, a So Kheren Amenca?! (Örök nyaralás?!), a berlini Maxim Gorki Theater stúdiója és a bécsi Romano Svato közös produkciója. Azonban ha az alkotók nem mondanak le a színháziasság szokványos kereteiről, az gyakran olyan előadásokat szül, amelyek nagyon erősen kidomborítják az amatőrséget, ahogy ez történt a So Kheren Amenca?! esetében is.

A Selejtesek viszont sajátos elegye a profizmusnak és az amatőrségnek – a szereplők nem profik, de jól látszik rajtuk a rengeteg befektetett munka, különösen az a magabiztosság, amit a képzés adott nekik. Az is fontos, hogy a „profizmus vasmarka” nem fojtja meg őket, hagyja a személyiségüket, humorukat érvényesülni a színpadon: amit látunk, az belőlük fakad. Balázs Barbara, Godó Irén, Godó Katalin és Kovács István akkor is hitelesen működik az előadásban, amikor hangsúlyaik megbicsaklanak, minden megnyilvánulásukból látszik, hogy azt érzik: jó helyen vannak. Ahogy mi is, amikor őket nézzük. És még happy end is van, ami csapattá, sőt cselekvő mozgalmárokká kovácsolja ezeket a nagyon különböző hátterű embereket.

Csak a magyar állam nincs sehol.

RS9 Színház, augusztus 25.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.