Színház

Gócpont

Független Színház: Selejtesek

Színház

A Selejtesek úgy politikus előadás, hogy szó sem esik benne politikáról: úgy beszél a magyar egészségügyről, hogy nem tematizálja az állam felelősségét.

Ehelyett – és talán nincs is ma ennél politikusabb tett Magyarországon – cselekvésre biztatja az embereket, elhiteti velünk, hogy tehetünk valamit. Akkor is, ha ez a valami nem dönti meg a rendszert és apróságnak tűnik – de ennek ellenére vagy épp ezért fontos. (Ami persze nem jelenti azt, hogy a magyar állam ártatlan, dehogy.)

Pár éve még a Katona mutatott be nagyszínpadán a magyar egészségügy és a lét útvesztőiről szóló, abszurd humorú előadást: Anamnesis volt a címe, és Bodó Viktor rendezte. (Ja, hogy akkor még nem szűnt meg a Szputnyik, és Bodó is sokat dolgozott még Magyarországon?) Mára azonban úgy tűnik, ezek a nagy közéleti témák végleg ilyen kis terekbe szorulnak, jelen esetben az RS9 Színház lepedőnyi és katlanmeleg Vallai kertjébe. Az alkotók a (leendő) roma művészekkel dolgozó Független Színházhoz tartoznak; a bemutató apropója a III. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál, amelyen korábban monodrámákat mutattak be, az idén pedig német–osztrák, cseh és román formációk kamaradarabjait láthatja a közönség (például szeptember 14-én és 15-én). Örömteli, hogy ilyen szépen izmosodik és egyre láthatóbb ez az egyedülálló fesztivál, és hogy a Független Színház az idén még a világ első roma drámakötetét is megjelentette.

Mindennek tükrében talán könnyebb értelmezni, amit Balogh Rodrigó, a társulat vezetője mondott a bemutató után: hogy a Selejtesek mint előadás „részeredmény”. Tevékenységük ugyanis sokkal szerteágazóbb, mint az előadásokat futószalagon gyártó színházaké, inkább műhelyként működnek, ahol a társadalmi párbeszédet, együttműködést és integrációt elősegítő tréningeket, képzéseket tartanak, oktatási segédanyagokat állítanak elő. A Selejtesek például egy egyéves ösztöndíjprogram keretében készült, a fiatal résztvevők heti 15 órában dolgoztak együtt az alkotókkal, s közben személyre szabott fejlesztést kaptak. Többé-kevésbé az ő élményeikből, mélyinterjúkból merítve hozta létre a szöveget a szerző, Balogh Rodrigó és a dramaturg, Illés Márton.

Mi történik, ha egy kórterembe zárunk egy hererákos, szélsőséges fiút, egy szívbeteg roma lányt, egy drogos lányt és egy roma ápolónőt (ami, ismerve az ellátás színvonalát, nem is hangzik pusztán fiktív agyszüleménynek)? Létező társadalmi szituációkat összesűrítő, konfliktusok láncreakcióját produkáló gócpont keletkezik, amiből nincs menekvés – kicsit olyan, mint az a helyzet, amelyet maga a Független Színház is megteremt újra és újra azáltal, hogy különböző hátterű fiatalokat hoz össze egy csapatba. Mivel le kell játszani minden játszmát, lelepleződnek az előítéletek, a szívbeteg roma lány például azért szidja habzó szájjal a drogost, mert el sem tudja képzelni, hogy valaki képes a saját testét rombolni: ő mindent megadna azért, hogy egészséges legyen. Az egészségügyet, és ezáltal az orvosokat és ápolókat pedig mindenki utálja, és Ágota nővér lesz az, aki saját lényével, sztorijaival árnyalja a képet. Ebben a kiélezett helyzetben azonban az előítélek mögött rejtőző félelmek, traumák is előjönnek, úgy is mondhatnánk, lakva ismerszik meg az ember: a megismerés mindig előrébb hozza a megértést.

A történet végén aztán az is kiderül, hogy a szereplők élete több szálon összefügg. Van ezekben a fordulatokban egy kis melodráma, és az egész darabon érződik a jól megcsináltság, a centizgető kiszámítottság, a korrektség. Vagyis jól kézben tartja az előadást a profizmus – ez is egy működő eljárás közösségi színházi előadások létrehozásakor (de itt azért egy kicsit másról van szó, hiszen a szereplők alapos színházi képzésben részesültek). Olyan is van, hogy az alkotók nagyobb teret hagynak a civilségnek, a lekerekítetlenségnek, az esetlegességnek, a karcosságnak – jó példa erre a fesztivál előző nap látott darabja, a So Kheren Amenca?! (Örök nyaralás?!), a berlini Maxim Gorki Theater stúdiója és a bécsi Romano Svato közös produkciója. Azonban ha az alkotók nem mondanak le a színháziasság szokványos kereteiről, az gyakran olyan előadásokat szül, amelyek nagyon erősen kidomborítják az amatőrséget, ahogy ez történt a So Kheren Amenca?! esetében is.

A Selejtesek viszont sajátos elegye a profizmusnak és az amatőrségnek – a szereplők nem profik, de jól látszik rajtuk a rengeteg befektetett munka, különösen az a magabiztosság, amit a képzés adott nekik. Az is fontos, hogy a „profizmus vasmarka” nem fojtja meg őket, hagyja a személyiségüket, humorukat érvényesülni a színpadon: amit látunk, az belőlük fakad. Balázs Barbara, Godó Irén, Godó Katalin és Kovács István akkor is hitelesen működik az előadásban, amikor hangsúlyaik megbicsaklanak, minden megnyilvánulásukból látszik, hogy azt érzik: jó helyen vannak. Ahogy mi is, amikor őket nézzük. És még happy end is van, ami csapattá, sőt cselekvő mozgalmárokká kovácsolja ezeket a nagyon különböző hátterű embereket.

Csak a magyar állam nincs sehol.

RS9 Színház, augusztus 25.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.

Nagyobb társadalmi érdek

A Berettyóújfaluban dolgozó debreceni radiológus húsvétkor ittasan, vezetői engedély nélkül indult autóval locsolkodni. A rendőrök kiszúrták, de megállítani nem tudták. Üldözése közben az orvos személyi sérüléssel járó balesetet okozott, egy rendőrt is majdnem elütött. Eddig hatszor tiltották el a vezetéstől, most mégsem tartóztatták le.