Színház

Grecsó Krisztián: Mellettem elférsz

  • - herczog -
  • 2014. október 18.

Színház

„Ez nem kávéházi téma” – tagadják meg a választ egy lényegi kérdésre az előadásban. Vegyük akkor már komolyan: mi is volna kávéházi téma, és mi az, amiről ott inkább nem beszélünk? Hiszen a szalonkultúrát továbbvivő Rózsavölgyiben vagyunk. Elegánsan kávézgat és sütizget a közönség. Az előadás előtt vicceskedve felhívják a figyelmünket, hogy a süti igen, de a mobiltelefon nem tartozott hozzá a régi szalonvilághoz. Rögtön felmerül, hogy ha a mobil kirí ebből a közegből, akkor az előadást nyitó felpoposított folk rock miért nem. Furcsa stíluskeverék fogad bennünket, de nem ez a fő probléma. Sokkal inkább a megjelenített élethelyzetek hiteltelensége. Nem beszélnénk sznobériáról olyan alkotó kapcsán, aki hitelesen képvisel egy világot, amit ismer, legyen az bár a felső tíz­ezer világa. Ellenben képes sznobériát árasztani magából egy vidékről érkező fiú polgárosodásának története is akkor, ha az annyira kevéssé életszagú, mint ez a regény­adaptáció Léner András rendezé­sében.

Hiteltelen például a sokat emlegetett „telep”, amely a szereplők elmondása szerint büdös, isten háta mögötti, elmaradott és reménytelen, de Gubík Ági abban a szerepében is bodorított hajjal és kisestélyi sminkben játszik. Csak helyeselni tudjuk, ha az alkotók még nem vették igénybe prostituált szolgáltatását, de az egyébként sok szép pillanatot megmutató Sztarenki Dóra játékában az utcán strichelő kurva szerepe – nem a színész hibájából – úgy életidegen, ahogy van, maximum ápolt és életvidám férfifantázia. A szerepösszevonások ügyesek, különösen Pogány Juditnak és Sütő Andrásnak vannak szép pillanatai. A főszerepben Őze Áron jó, de a feladat, hogy egy krízishelyzetet érzékeltetendő, levegőt alig kapva, két kezét széttárva vágódjon a falnak, miközben ez nincs előtte-utána dramaturgiailag felépítve, szinte kivitelezhetetlen.

Rózsavölgyi Szalon, szeptember 12.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.