Színház

Grecsó Krisztián: Mellettem elférsz

  • - herczog -
  • 2014. október 18.

Színház

„Ez nem kávéházi téma” – tagadják meg a választ egy lényegi kérdésre az előadásban. Vegyük akkor már komolyan: mi is volna kávéházi téma, és mi az, amiről ott inkább nem beszélünk? Hiszen a szalonkultúrát továbbvivő Rózsavölgyiben vagyunk. Elegánsan kávézgat és sütizget a közönség. Az előadás előtt vicceskedve felhívják a figyelmünket, hogy a süti igen, de a mobiltelefon nem tartozott hozzá a régi szalonvilághoz. Rögtön felmerül, hogy ha a mobil kirí ebből a közegből, akkor az előadást nyitó felpoposított folk rock miért nem. Furcsa stíluskeverék fogad bennünket, de nem ez a fő probléma. Sokkal inkább a megjelenített élethelyzetek hiteltelensége. Nem beszélnénk sznobériáról olyan alkotó kapcsán, aki hitelesen képvisel egy világot, amit ismer, legyen az bár a felső tíz­ezer világa. Ellenben képes sznobériát árasztani magából egy vidékről érkező fiú polgárosodásának története is akkor, ha az annyira kevéssé életszagú, mint ez a regény­adaptáció Léner András rendezé­sében.

Hiteltelen például a sokat emlegetett „telep”, amely a szereplők elmondása szerint büdös, isten háta mögötti, elmaradott és reménytelen, de Gubík Ági abban a szerepében is bodorított hajjal és kisestélyi sminkben játszik. Csak helyeselni tudjuk, ha az alkotók még nem vették igénybe prostituált szolgáltatását, de az egyébként sok szép pillanatot megmutató Sztarenki Dóra játékában az utcán strichelő kurva szerepe – nem a színész hibájából – úgy életidegen, ahogy van, maximum ápolt és életvidám férfifantázia. A szerepösszevonások ügyesek, különösen Pogány Juditnak és Sütő Andrásnak vannak szép pillanatai. A főszerepben Őze Áron jó, de a feladat, hogy egy krízishelyzetet érzékeltetendő, levegőt alig kapva, két kezét széttárva vágódjon a falnak, miközben ez nincs előtte-utána dramaturgiailag felépítve, szinte kivitelezhetetlen.

Rózsavölgyi Szalon, szeptember 12.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”