Színház

Grecsó Krisztián: Mellettem elférsz

  • - herczog -
  • 2014. október 18.

Színház

„Ez nem kávéházi téma” – tagadják meg a választ egy lényegi kérdésre az előadásban. Vegyük akkor már komolyan: mi is volna kávéházi téma, és mi az, amiről ott inkább nem beszélünk? Hiszen a szalonkultúrát továbbvivő Rózsavölgyiben vagyunk. Elegánsan kávézgat és sütizget a közönség. Az előadás előtt vicceskedve felhívják a figyelmünket, hogy a süti igen, de a mobiltelefon nem tartozott hozzá a régi szalonvilághoz. Rögtön felmerül, hogy ha a mobil kirí ebből a közegből, akkor az előadást nyitó felpoposított folk rock miért nem. Furcsa stíluskeverék fogad bennünket, de nem ez a fő probléma. Sokkal inkább a megjelenített élethelyzetek hiteltelensége. Nem beszélnénk sznobériáról olyan alkotó kapcsán, aki hitelesen képvisel egy világot, amit ismer, legyen az bár a felső tíz­ezer világa. Ellenben képes sznobériát árasztani magából egy vidékről érkező fiú polgárosodásának története is akkor, ha az annyira kevéssé életszagú, mint ez a regény­adaptáció Léner András rendezé­sében.

Hiteltelen például a sokat emlegetett „telep”, amely a szereplők elmondása szerint büdös, isten háta mögötti, elmaradott és reménytelen, de Gubík Ági abban a szerepében is bodorított hajjal és kisestélyi sminkben játszik. Csak helyeselni tudjuk, ha az alkotók még nem vették igénybe prostituált szolgáltatását, de az egyébként sok szép pillanatot megmutató Sztarenki Dóra játékában az utcán strichelő kurva szerepe – nem a színész hibájából – úgy életidegen, ahogy van, maximum ápolt és életvidám férfifantázia. A szerepösszevonások ügyesek, különösen Pogány Juditnak és Sütő Andrásnak vannak szép pillanatai. A főszerepben Őze Áron jó, de a feladat, hogy egy krízishelyzetet érzékeltetendő, levegőt alig kapva, két kezét széttárva vágódjon a falnak, miközben ez nincs előtte-utána dramaturgiailag felépítve, szinte kivitelezhetetlen.

Rózsavölgyi Szalon, szeptember 12.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.