Tánc online

Groteszk angyal

Grotesque Gymnastics: A kudarc anatómiája

  • Vida Virág
  • 2020. december 2.

Színház

A szép hosszú műfaji megjelöléssel (avantgárd cirkuszi realtime dokumentumreality-kísérlet) felcímkézett előadás végeredménye egy többszereplős online performansz lett, mely valóban nem tudta eldönteni, hogy cirkuszi előadás, színpadi mozgásos melodráma vagy realtime dokumentumfilm legyen.

De erre nem is volt igazán szükség, mert a koncepció minden elemében összeállt, és a sok idegennek ható elem egymást erősítve működött. Az eredetileg tavaszra kitűzött bemutató elmaradt, de az alkotók másodjára nem voltak hajlandók a kényszerű halasztásra, és a körülményeket  felhasználva a (nézői szempontból) virtuális teret eszközzé téve csavartak egyet az eredeti elgondoláson.

Az előadók saját kudarcélményeiből, testi sérüléseik maradandó emlékeiből összeálló dramaturgiai szövet sokszínű szálai egyetlen erős fonatba vaskosodnak: Ilka történetévé. Eleinte nem lehetünk abban biztosak – sőt végig megmarad ez a bizonytalanságérzés –, hogy az, amit hallunk és látunk, az egyetlen szereplő testi-lelki kálváriája, vagy egy összegyúrt anyag, hiszen az élő közvetítés egy korábbinak tűnő felvétellel nyit, ahol random interjúkban mutatják meg a szereplők a „tetkóikat”, azaz a sérüléseik nyomait: szétnyílt varratokat, rúd égette hegeket, kiugrott vállat. A próba és az előadás kezdete így szinte észrevétlenül csúszik egymásba. Nincs függöny, nincs generálsötét, nincs az előadások kezdetén oly ismerős nézőtéri csend, a próbaterem fokozatosan alakul át előadói térré, színházzá, cirkuszporonddá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.