Tánc online

Groteszk angyal

Grotesque Gymnastics: A kudarc anatómiája

  • Vida Virág
  • 2020. december 2.

Színház

A szép hosszú műfaji megjelöléssel (avantgárd cirkuszi realtime dokumentumreality-kísérlet) felcímkézett előadás végeredménye egy többszereplős online performansz lett, mely valóban nem tudta eldönteni, hogy cirkuszi előadás, színpadi mozgásos melodráma vagy realtime dokumentumfilm legyen.

De erre nem is volt igazán szükség, mert a koncepció minden elemében összeállt, és a sok idegennek ható elem egymást erősítve működött. Az eredetileg tavaszra kitűzött bemutató elmaradt, de az alkotók másodjára nem voltak hajlandók a kényszerű halasztásra, és a körülményeket  felhasználva a (nézői szempontból) virtuális teret eszközzé téve csavartak egyet az eredeti elgondoláson.

Az előadók saját kudarcélményeiből, testi sérüléseik maradandó emlékeiből összeálló dramaturgiai szövet sokszínű szálai egyetlen erős fonatba vaskosodnak: Ilka történetévé. Eleinte nem lehetünk abban biztosak – sőt végig megmarad ez a bizonytalanságérzés –, hogy az, amit hallunk és látunk, az egyetlen szereplő testi-lelki kálváriája, vagy egy összegyúrt anyag, hiszen az élő közvetítés egy korábbinak tűnő felvétellel nyit, ahol random interjúkban mutatják meg a szereplők a „tetkóikat”, azaz a sérüléseik nyomait: szétnyílt varratokat, rúd égette hegeket, kiugrott vállat. A próba és az előadás kezdete így szinte észrevétlenül csúszik egymásba. Nincs függöny, nincs generálsötét, nincs az előadások kezdetén oly ismerős nézőtéri csend, a próbaterem fokozatosan alakul át előadói térré, színházzá, cirkuszporonddá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.