Három vallás meséje

Ulrich Hub: Náthán gyermekei

  • Iványi Zsófia
  • 2012. március 12.

Színház

Többtucatnyi megveszekedett tinédzser és az őket hasztalan korholó pedagógusok társaságában színházba menni egyedi élmény. Valahol hízelgő, hogy a nebulókat (drámapedagógia-foglalkozással megfejelt) ifjúsági előadásra terelgető színházi dolgozók többször is diáknak néznek, bár az azért kicsit zavaró, amikor emelt hangon rám szólnak, hogy üljek beljebb. Végre elsötétülünk, véget ér a gimnáziumi évek flashbackje, és elkezdődik a darab. Jeruzsálemben járunk valamikor a keresztes hadjáratok idején, dúl a vallásháború, mindent átsző az értelmetlen gyűlölködés, zsidó a keresztényt, keresztény a muszlimot, muszlim a zsidót okolja mindenért – aztán néha cserélnek. Szép és minden részletre kiterjedő tanmesébe csöppenünk, amelynek üzenete még úgy is elég masszívan átjön, ha az embert néha kizökkenti a mellette ülő, tizenöt év körüli párocska hangos nyelvcsapásokkal intézett csókmaratonja.

A keresztes lovag megmenti a lányt, mert nem tudja, hogy zsidó, majd amikor megtudja, kicsit megbánja, hogy nem hagyta halálra égni. Náthán, a sokat látott kereskedő meghálálná nevelt lánya megmentését, de szívélyes közeledésére vallási ellenszenvből elkövetett testi sértés a válasz. A szultánnak pénzre van szüksége, hogy visszaverje a keresztény seregeket, ezért kénytelen-kelletlen a mélyen megvetett zsidóhoz fordul segítségért – aki ellen, ha a szükség úgy hozza, gondolkodás nélkül szövetségre lép a szintén halálos ellenségnek tekintett püspökkel. Utóbbi hajlandó megbocsátani a keresztes lovagnak, hogy megmentett egy zsidót, ha cserébe likvidálja a szultánt – akinek a keresztény legény az életét köszönheti.

Sinkó, Kulka, Hollósi


Sinkó, Kulka, Hollósi

Fotó: Horváth Judit

 

A többszörösen egymásba fonódó sorsok annyi morális dilemmát és filozofikus kérdést feszegetnek, hogy az előadás könnyedén elveszhetne a lila ködben, ám a végletekig lecsupaszított történéseinek és párbeszédeinek hála, nem tesz semmi ilyesmit, sőt. Annyira egyszerű, éles és pontos, hogy ha nem remek színészek bújnának a három világvallás korosabb képviselői, valamint a titokban egymásba szerető fiatalok bőrébe, nem kicsit válna didaktikussá a meskete. Szerencsénkre azonban Kulka János bölcs Náthánja sokkal inkább tűnik egy szörnyűségeken átment, a megaláztatást jól ismerő és csendben tűrő embernek, mint tankönyvpéldának, de a jóval egysíkúbb szultán és püspök figurájából is kihoztak mindent, amit két karikatúraszerű alakból csak lehet. A színészi játék mellett sokat dob az alig egyórás színházi élményen az ezüstösen csillogó sakktábladíszlet, amibe a játszmázástól kezdve az élet-halál harcon át sok mindent bele lehet látni, valamint a kifejező jelmezek (a legjobb talán a napszemüvegben és VIP-karszalagban cselt szövő szultán aranypapucsa) és az ötletes hangeffektek.

A Gigor Attila rendezte darab egyszerűen, kedvesen és közérthetően mesél vallási toleranciáról, türelemről és emberségről. Előadásként sem jó, sem rossz értelemben nem vág földhöz, de mint látókörtágító és gondolkodásra ösztönző ifjúsági program nagyon is jó, hogy van.

Nemzeti Színház, február 20.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.