Három vallás meséje

Ulrich Hub: Náthán gyermekei

  • Iványi Zsófia
  • 2012. március 12.

Színház

Többtucatnyi megveszekedett tinédzser és az őket hasztalan korholó pedagógusok társaságában színházba menni egyedi élmény. Valahol hízelgő, hogy a nebulókat (drámapedagógia-foglalkozással megfejelt) ifjúsági előadásra terelgető színházi dolgozók többször is diáknak néznek, bár az azért kicsit zavaró, amikor emelt hangon rám szólnak, hogy üljek beljebb. Végre elsötétülünk, véget ér a gimnáziumi évek flashbackje, és elkezdődik a darab. Jeruzsálemben járunk valamikor a keresztes hadjáratok idején, dúl a vallásháború, mindent átsző az értelmetlen gyűlölködés, zsidó a keresztényt, keresztény a muszlimot, muszlim a zsidót okolja mindenért – aztán néha cserélnek. Szép és minden részletre kiterjedő tanmesébe csöppenünk, amelynek üzenete még úgy is elég masszívan átjön, ha az embert néha kizökkenti a mellette ülő, tizenöt év körüli párocska hangos nyelvcsapásokkal intézett csókmaratonja.

A keresztes lovag megmenti a lányt, mert nem tudja, hogy zsidó, majd amikor megtudja, kicsit megbánja, hogy nem hagyta halálra égni. Náthán, a sokat látott kereskedő meghálálná nevelt lánya megmentését, de szívélyes közeledésére vallási ellenszenvből elkövetett testi sértés a válasz. A szultánnak pénzre van szüksége, hogy visszaverje a keresztény seregeket, ezért kénytelen-kelletlen a mélyen megvetett zsidóhoz fordul segítségért – aki ellen, ha a szükség úgy hozza, gondolkodás nélkül szövetségre lép a szintén halálos ellenségnek tekintett püspökkel. Utóbbi hajlandó megbocsátani a keresztes lovagnak, hogy megmentett egy zsidót, ha cserébe likvidálja a szultánt – akinek a keresztény legény az életét köszönheti.

Sinkó, Kulka, Hollósi


Sinkó, Kulka, Hollósi

Fotó: Horváth Judit

 

A többszörösen egymásba fonódó sorsok annyi morális dilemmát és filozofikus kérdést feszegetnek, hogy az előadás könnyedén elveszhetne a lila ködben, ám a végletekig lecsupaszított történéseinek és párbeszédeinek hála, nem tesz semmi ilyesmit, sőt. Annyira egyszerű, éles és pontos, hogy ha nem remek színészek bújnának a három világvallás korosabb képviselői, valamint a titokban egymásba szerető fiatalok bőrébe, nem kicsit válna didaktikussá a meskete. Szerencsénkre azonban Kulka János bölcs Náthánja sokkal inkább tűnik egy szörnyűségeken átment, a megaláztatást jól ismerő és csendben tűrő embernek, mint tankönyvpéldának, de a jóval egysíkúbb szultán és püspök figurájából is kihoztak mindent, amit két karikatúraszerű alakból csak lehet. A színészi játék mellett sokat dob az alig egyórás színházi élményen az ezüstösen csillogó sakktábladíszlet, amibe a játszmázástól kezdve az élet-halál harcon át sok mindent bele lehet látni, valamint a kifejező jelmezek (a legjobb talán a napszemüvegben és VIP-karszalagban cselt szövő szultán aranypapucsa) és az ötletes hangeffektek.

A Gigor Attila rendezte darab egyszerűen, kedvesen és közérthetően mesél vallási toleranciáról, türelemről és emberségről. Előadásként sem jó, sem rossz értelemben nem vág földhöz, de mint látókörtágító és gondolkodásra ösztönző ifjúsági program nagyon is jó, hogy van.

Nemzeti Színház, február 20.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.