Három vallás meséje

Ulrich Hub: Náthán gyermekei

  • Iványi Zsófia
  • 2012. március 12.

Színház

Többtucatnyi megveszekedett tinédzser és az őket hasztalan korholó pedagógusok társaságában színházba menni egyedi élmény. Valahol hízelgő, hogy a nebulókat (drámapedagógia-foglalkozással megfejelt) ifjúsági előadásra terelgető színházi dolgozók többször is diáknak néznek, bár az azért kicsit zavaró, amikor emelt hangon rám szólnak, hogy üljek beljebb. Végre elsötétülünk, véget ér a gimnáziumi évek flashbackje, és elkezdődik a darab. Jeruzsálemben járunk valamikor a keresztes hadjáratok idején, dúl a vallásháború, mindent átsző az értelmetlen gyűlölködés, zsidó a keresztényt, keresztény a muszlimot, muszlim a zsidót okolja mindenért – aztán néha cserélnek. Szép és minden részletre kiterjedő tanmesébe csöppenünk, amelynek üzenete még úgy is elég masszívan átjön, ha az embert néha kizökkenti a mellette ülő, tizenöt év körüli párocska hangos nyelvcsapásokkal intézett csókmaratonja.

A keresztes lovag megmenti a lányt, mert nem tudja, hogy zsidó, majd amikor megtudja, kicsit megbánja, hogy nem hagyta halálra égni. Náthán, a sokat látott kereskedő meghálálná nevelt lánya megmentését, de szívélyes közeledésére vallási ellenszenvből elkövetett testi sértés a válasz. A szultánnak pénzre van szüksége, hogy visszaverje a keresztény seregeket, ezért kénytelen-kelletlen a mélyen megvetett zsidóhoz fordul segítségért – aki ellen, ha a szükség úgy hozza, gondolkodás nélkül szövetségre lép a szintén halálos ellenségnek tekintett püspökkel. Utóbbi hajlandó megbocsátani a keresztes lovagnak, hogy megmentett egy zsidót, ha cserébe likvidálja a szultánt – akinek a keresztény legény az életét köszönheti.

Sinkó, Kulka, Hollósi


Sinkó, Kulka, Hollósi

Fotó: Horváth Judit

 

A többszörösen egymásba fonódó sorsok annyi morális dilemmát és filozofikus kérdést feszegetnek, hogy az előadás könnyedén elveszhetne a lila ködben, ám a végletekig lecsupaszított történéseinek és párbeszédeinek hála, nem tesz semmi ilyesmit, sőt. Annyira egyszerű, éles és pontos, hogy ha nem remek színészek bújnának a három világvallás korosabb képviselői, valamint a titokban egymásba szerető fiatalok bőrébe, nem kicsit válna didaktikussá a meskete. Szerencsénkre azonban Kulka János bölcs Náthánja sokkal inkább tűnik egy szörnyűségeken átment, a megaláztatást jól ismerő és csendben tűrő embernek, mint tankönyvpéldának, de a jóval egysíkúbb szultán és püspök figurájából is kihoztak mindent, amit két karikatúraszerű alakból csak lehet. A színészi játék mellett sokat dob az alig egyórás színházi élményen az ezüstösen csillogó sakktábladíszlet, amibe a játszmázástól kezdve az élet-halál harcon át sok mindent bele lehet látni, valamint a kifejező jelmezek (a legjobb talán a napszemüvegben és VIP-karszalagban cselt szövő szultán aranypapucsa) és az ötletes hangeffektek.

A Gigor Attila rendezte darab egyszerűen, kedvesen és közérthetően mesél vallási toleranciáról, türelemről és emberségről. Előadásként sem jó, sem rossz értelemben nem vág földhöz, de mint látókörtágító és gondolkodásra ösztönző ifjúsági program nagyon is jó, hogy van.

Nemzeti Színház, február 20.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.