Háromszögtörténet

Sirály-variáció Dunaújvárosban

  • Csáki Judit
  • 2013. február 21.

Színház

Történetesen egyetlen részt sem láttam A gyanú árnyékában című magyar dokureality sorozatból, de kétlem, hogy ez komolyan megnehezítette volna a Dömötör Tamás rendezte Sirály befogadását. A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház produkciója a rendező szerint valahonnan a sorozat tájékáról dobbantott ugyan, de biztos nincs több köze hozzá, mint Dömötör egyik korábbi rendezésének, a Czukor-show-nak ahhoz a másik sorozathoz, a Mónikához...

"Óvatosan írom le, hogy a Bartók Kamaraszínház - a szocreál reminiszcenciák ellenére, vagy, ha a tágas előtérre gondolok, azzal együtt - finom helynek érződik, nehogy már lenyúlja valaki. Dunaújváros - a valahai Dunapentele, majd Sztálinváros utóda - kicsi, ötvenezernél is kevesebb lakosa egykor a vasmű dolgozója lehetett, ma meg, ki tudja. A színház vezetői - erőteljes női csapat - nyilván felmérték, hogy itt lehetőleg nívós szórakoztatást, sokszínű repertoárt, ismert fővárosi arcokat kell kínálni; van hát vendégjáték bőven: jön a Dobó Kata-Szervét Tibor-páros a Libikókával, Pintér Béláék a Parasztoperával, az Orlai Produkció Kramer kontra Kramere, és még sok más. Itt nincsenek hosszú szériák, hiszen a város lélekszáma sem teszi lehetővé, de azért vannak komoly saját produkciók, koprodukciók is (ez utóbbira lesz példa a Nemzeti Színházzal közösen készülő Bányavirág).

Van saját társulat is, maroknyi csapat. Léte néhány embernek az egzisztenciát, a színháznak az állami támogatás, a megfelelő kategória feltételét biztosítja. Ez problematikus pont, hiszen sem az előbbi, sem az utóbbi nem korrelál a színházi minőséggel; utóbbi legföljebb a lehetőséget teremti meg rá. Fájdalmas elem is, hiszen a "helyi" színészek számos alkalommal élik meg, hogy jelentős szerepekre vendégeket kell hívni, vagyis kiugrási lehetőségük korlátozott, valamint nekik maguknak aligha van módjuk vendégként máshol játszani. A kontraszelekció egyik lehetséges formája ez, hála a színházi terep egyik legújabb vívmányának, a színházi törvény legutóbbi módosításának.

A Sirály három fontos szerepét: Arkagyinát, Trepljovot és Nyinát játssza vendégszereplő. Dömötör Tamás - mint föntebb jeleztem - tévéműsornak képzeli a drámát, ezt üzeni a díszlet is, a jókora képernyő mint keret. És ezt nyomatékosítja a vetítés, a ritmizálás, a dramaturgiai beavatkozások, a szöveg kezelése is. Az alaposan összehúzott verzióban a szereplők afféle belsőmonológ-szerű kommentárral egészítik ki információinkat a különféle viszonyokról és lelkiállapotukról, ami olykor valóban megpörgeti az előadást, máskor azonban egyszerűen átugorja a belső konfliktusokat, és magyarázattal szolgál. Ez is belefér persze a televíziós változatba, csak támad némi hiányérzetünk.

Van reklám is, ahogy dukál: először Trigorin új könyvét, majd pedig - nagyon is kiszámíthatóan - Trepljov kötetét kínálják nekünk. Szili Péter díszlete igazodik a rendezői felfogáshoz, Makány Márta jelmezei mai ruhák, és - kivált a nőkön - nem nagyon szerencsések.

Dömötör szappanoperás feldolgozása nem foglal állást a csehovi dilemmákban, pontosabban mindenki mellett leteszi a garast. Vagyis igaza van anyának és fiúnak, igaza van Nyinának és Trigorinnak, sőt, mindenki lehet akár tehetséges is, vagyis a nemzedéki konfliktus sincsen eldöntve, tálalva is alig. Az előadás alcíme - A Csehov árnyékában - nyilván jól felfogott gondolatból és érdekből jelzi ugyan, hogy ne Csehov Sirályára, hanem annak árnyékára számítsunk, de alapos nézői elszánás és empátia szükséges ahhoz, hogy valóban sorsfordítónak tekintsük az annak szánt fordulatokat.

Szinte kizuhan ugyanis a darabból Mása és Medvegyenkó figurája, viszonyuk és sorsuk, noha benne vannak. Nemcsak azért, mert Mása szüleit, Polinát és Samrajevet "kiírták" a tévés feldolgozásból, ilyenformán Samrajev szerepének elengedhetetlen intézői vonatkozásait Medvegyenkó adja, ennek következtében viszont az ő saját szövegei hatnak némiképp disszonánsan a szegénységről és kiszolgáltatottságról, hanem mert a Sirály mellékszereplőinek sorsa nemcsak árnyalja, hanem meg is támasztja a főszereplőkét. Szorin is veszít a színeiből, és Dorn is. Pedig ez utóbbi megformálója, Kiss Attila joviális közönyével akár erősebb is lehetne.

Marad a négy, pontosabban inkább három alapfigura konfliktushalmaza: az Arkagyinát játszó Vasvári Emese reflektált iróniája, rezignált érdekérvényesítése határozza meg az egészet. Vasvári erőteljes és színes alakítása magához rendeli a két egyetemista, a Nyinát alakító Sodró Eliza és a Trepljovot játszó Hajmási Dávid játékát: belé lehet kapaszkodni, hozzá viszonyulva lehet fölépíteni az alakításukat. Ezt Sodró Eliza meghökkentően készen, biztonsággal és könnyeden teszi: Nyinája minden erőlködés nélküli, mai zavart lány, aki úgy lapátol múltat a háta mögé, hogy jövője sosem volt. Hajmási Dávid Trepljov alapkarakterét érzékletesen hozza, érzelmi hullámzásait még nem árnyalja eléggé, egybemosódik a szerelmi, szakmai féltékenység; mindazonáltal ideteremti elénk azt a srácot, aki besokall, még mielőtt belevágott volna.

Trigorin nincsen; színészi hiány van a helyén. És ezt kell valahogy megoldani Dunaújvárosban: ha már így alakult, muszáj társulatot teremteni.

Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros, február 8.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.