Színház

Helyett

Andromakhé; Kosovo mon Amour; Mai aproape / Közelebb

Színház

A színházak bezárása és az előadásgyártásban beálló kényszerű szünet egyik fejleménye, hogy az alkotók és a szakemberek megpróbálják újradefiniálni, mi is az a színház.

Az egyik legizgalmasabb kérdés, hogy a virtuális terep válhat-e olyan közös térré, melyben létrejöhet a színházra jellemző interakció, játék és katarzis. Hogyan, milyen feltételek között teremthető meg és mit jelent a valódi jelenlét? Különösképp izgalmas felvetések ezek főleg annak a tapasztalatnak a fényében, hogy az „élőszínházak” üzemszerű működésekor létrejött előadások esetében is hiányérzetünk lehet, míg – akár ebből a szempontból is – nagyobb élményt jelenthet egy-egy képernyőn megvalósuló esemény. Ezek a projektek nem hívják magukat színháznak, a színház helyett jöttek létre, mégis kialakul bennük a közös tér, részben az attól való megfosztottság – egyelőre igen intenzív – érzete hozza létre azt.

 

Nagyon mai

Az Andromakhé például dokumentumfilm-online-próba-videokonferenciaként határozza meg önmagát. Racine drámáját az Örkény Színház mutatta volna be március 20-án a stúdióban, Gáspár Ildikó rendezésében, a „helyette” készült videó március 25-én került fel a YouTube-ra. Azóta is folyamatosan látható – tehát nem élő anyag –, és a számláló a cikk írásának idején több mint 5800 nézőt mutat. Ez nagyságrendekkel több, mint amennyien a tervezett premier óta meg tudták volna nézni az előadást a stúdió talpalatnyi nézőterén. Bár egyfajta különös werkfilmet látunk, az mégis színházszerű: önmagában az, hogy egyáltalán választ ad arra, hogyan működhet a színház a Covid-19 idején, és megkísérel összezártságot teremteni a kizártságból. A veretes-zengzetes szöveg, a kötött, klasszikus forma egészen játékosan működik a négy fal közé zárt életek hátterében, és érdekesen visszhangzik a saját nappalinkban is.

A hétköznapiság ráadásul a szöveget is árnyalja, illusztrálja: Vajda Milán például mosogatás közben, a konyhaszekrényre helyezett telefon kamerája előtt játssza Főnixet, Pürrhosz király tanácsadóját és testőrét. Két anyaság kopírozódik egymásra: a nappali szőnyegén hasalós-játszós, Bogyó és Babócát nézős és a görög sorstragédia-anyaság – Hámori Gabriella alakítja Andromakhét. A hős Oresztész monológjait közelik kísérik kócos hajjal, torzra nagyított szájjal, orral, és a végén Patkós Márton rekedtes hangon kérdi, hogy most már kimehet-e cigizni. Horkay Barnabás Oresztész barátjaként, az események egyfajta mozgatójaként a Zoomot is kezeli. Amikor Pürrhosz Trója pusztulásáról beszél, földúlt földekről, vérszínű vízzel teli folyókról, Borsi-Balogh Máté egy társasház tavaszba fordult, üres udvarát mutatja a kamerájával. Talán így még erősebb kölcsönhatásba kerül a mai éle­tünkkel a görög sorstragédia, mint bármely tetszőleges színpadi verziója esetén.

 

Intenzív figyelem

A Független Színház Kosovo mon Amour című, „covidista színházi videósorozatában” filmesebb eszközökkel is élnek az alkotók. A társulat eredetileg felolvasó-színházi előadást tervezett az európai cigány drámairodalom egyik legjelentősebb alkotásából, Ruždija Sejdović és Jovan Nikolić darabjából. Helyette videósorozatot indítottak, és péntek esténként jelentkeznek az új részekkel a YouTube-on. Míg az Andromakban az osztott képernyők keltették azt az illúziót, hogy a szereplők egy térben tartózkodnak, addig itt a minden felvétel alá bejátszott, közös háttérzaj jelzi, hogy a szereplők az etnikai feszültségek epicentrumában, ugyanabban a kocsmában iszogatnak. A vágások is azt a benyomást keltik, hogy a szereplők egymásra néznek, egymáshoz beszélnek – de ennek az eszköznek elsősorban inkább a játékossága és nem a realitásra irányuló törekvése érvényesül. Tesó helyett a kamerát öleli a kocsmáros karja, sőt még azt is „eljátsszák” a szereplők, hogy az egyik meglovagolja a másikat. Az is érdekesen fanyar mozzanat, hogy a magába pálinkát döntő, lecsúszott roma értelmiségi mögött a háttérben történetesen épp egy hatalmas könyvespolc látható. A Független Színház előadásai esetében a hozzáférhetőség még sarkalatosabb kérdés: az első részt több mint 1300-an látták, de a második részre kíváncsi csaknem 600 látogató is messze túlszárnyalja az RS9 Színházban elérhető nézőszámot. Mindkét színházi videóban érezhető volt, hogy az alkotók szemében tétje van annak, hogy megosszanak valamit a csak közvetett eszközökkel elérhető közönségükkel. Talán ennek – és persze a közeliknek – köszönhető, hogy nézőként sokkal fokozottabban éreztem egyfajta személyes figyelmet, odafordulást, mint sok élőszínházi előadás esetében.

 

Élőben

Ennek az intenzív figyelemnek pedig egészen kivételes példája két kolozsvári alkotó, Adorjáni Panna és Láng Dániel Mai aproape / Közelebb című „zenés performansza videochaten”, melyet – és ez nagyon lényeges – élőben lehetett megnézni. Az érdeklődő három téma közül választva, a Doodle-n keresztül foglalhatott magának időpontot, egyszerre ugyanis csak egy háztartásból lehetett nézni a miniperformanszot. Anélkül, hogy részletezném, mi történik benne, állítom, hogy az elmúlt négy hétben e röpke 8 perc alatt éltem át a legélőbb színházi pillanatokat.

Még egyáltalán nem lehet tudni, mi lesz a színház jövője, és azt sem, hogy a közös válság és kizártság kovácsolta közösségi érzés meddig táplálja ezeket a videószínházi élményeket. Most még ömlik a kontent, mindenki jelen akar lenni. Kérdés, hogy ezekből mennyi a valóban értékes és nem halott tartalom, és hogy ez a krízislétezés meddig tartható fenn. Hosszú távon alighanem azok az új formák működhetnek, az olyan kísérletek, melyek a konzervek helyett a virtuális térbe próbálnak spontaneitást, játékosságot, kockázatot: életet lehelni.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.