Színház

Helyett

Andromakhé; Kosovo mon Amour; Mai aproape / Közelebb

Színház

A színházak bezárása és az előadásgyártásban beálló kényszerű szünet egyik fejleménye, hogy az alkotók és a szakemberek megpróbálják újradefiniálni, mi is az a színház.

Az egyik legizgalmasabb kérdés, hogy a virtuális terep válhat-e olyan közös térré, melyben létrejöhet a színházra jellemző interakció, játék és katarzis. Hogyan, milyen feltételek között teremthető meg és mit jelent a valódi jelenlét? Különösképp izgalmas felvetések ezek főleg annak a tapasztalatnak a fényében, hogy az „élőszínházak” üzemszerű működésekor létrejött előadások esetében is hiányérzetünk lehet, míg – akár ebből a szempontból is – nagyobb élményt jelenthet egy-egy képernyőn megvalósuló esemény. Ezek a projektek nem hívják magukat színháznak, a színház helyett jöttek létre, mégis kialakul bennük a közös tér, részben az attól való megfosztottság – egyelőre igen intenzív – érzete hozza létre azt.

 

Nagyon mai

Az Andromakhé például dokumentumfilm-online-próba-videokonferenciaként határozza meg önmagát. Racine drámáját az Örkény Színház mutatta volna be március 20-án a stúdióban, Gáspár Ildikó rendezésében, a „helyette” készült videó március 25-én került fel a YouTube-ra. Azóta is folyamatosan látható – tehát nem élő anyag –, és a számláló a cikk írásának idején több mint 5800 nézőt mutat. Ez nagyságrendekkel több, mint amennyien a tervezett premier óta meg tudták volna nézni az előadást a stúdió talpalatnyi nézőterén. Bár egyfajta különös werkfilmet látunk, az mégis színházszerű: önmagában az, hogy egyáltalán választ ad arra, hogyan működhet a színház a Covid-19 idején, és megkísérel összezártságot teremteni a kizártságból. A veretes-zengzetes szöveg, a kötött, klasszikus forma egészen játékosan működik a négy fal közé zárt életek hátterében, és érdekesen visszhangzik a saját nappalinkban is.

A hétköznapiság ráadásul a szöveget is árnyalja, illusztrálja: Vajda Milán például mosogatás közben, a konyhaszekrényre helyezett telefon kamerája előtt játssza Főnixet, Pürrhosz király tanácsadóját és testőrét. Két anyaság kopírozódik egymásra: a nappali szőnyegén hasalós-játszós, Bogyó és Babócát nézős és a görög sorstragédia-anyaság – Hámori Gabriella alakítja Andromakhét. A hős Oresztész monológjait közelik kísérik kócos hajjal, torzra nagyított szájjal, orral, és a végén Patkós Márton rekedtes hangon kérdi, hogy most már kimehet-e cigizni. Horkay Barnabás Oresztész barátjaként, az események egyfajta mozgatójaként a Zoomot is kezeli. Amikor Pürrhosz Trója pusztulásáról beszél, földúlt földekről, vérszínű vízzel teli folyókról, Borsi-Balogh Máté egy társasház tavaszba fordult, üres udvarát mutatja a kamerájával. Talán így még erősebb kölcsönhatásba kerül a mai éle­tünkkel a görög sorstragédia, mint bármely tetszőleges színpadi verziója esetén.

 

Intenzív figyelem

A Független Színház Kosovo mon Amour című, „covidista színházi videósorozatában” filmesebb eszközökkel is élnek az alkotók. A társulat eredetileg felolvasó-színházi előadást tervezett az európai cigány drámairodalom egyik legjelentősebb alkotásából, Ruždija Sejdović és Jovan Nikolić darabjából. Helyette videósorozatot indítottak, és péntek esténként jelentkeznek az új részekkel a YouTube-on. Míg az Andromakban az osztott képernyők keltették azt az illúziót, hogy a szereplők egy térben tartózkodnak, addig itt a minden felvétel alá bejátszott, közös háttérzaj jelzi, hogy a szereplők az etnikai feszültségek epicentrumában, ugyanabban a kocsmában iszogatnak. A vágások is azt a benyomást keltik, hogy a szereplők egymásra néznek, egymáshoz beszélnek – de ennek az eszköznek elsősorban inkább a játékossága és nem a realitásra irányuló törekvése érvényesül. Tesó helyett a kamerát öleli a kocsmáros karja, sőt még azt is „eljátsszák” a szereplők, hogy az egyik meglovagolja a másikat. Az is érdekesen fanyar mozzanat, hogy a magába pálinkát döntő, lecsúszott roma értelmiségi mögött a háttérben történetesen épp egy hatalmas könyvespolc látható. A Független Színház előadásai esetében a hozzáférhetőség még sarkalatosabb kérdés: az első részt több mint 1300-an látták, de a második részre kíváncsi csaknem 600 látogató is messze túlszárnyalja az RS9 Színházban elérhető nézőszámot. Mindkét színházi videóban érezhető volt, hogy az alkotók szemében tétje van annak, hogy megosszanak valamit a csak közvetett eszközökkel elérhető közönségükkel. Talán ennek – és persze a közeliknek – köszönhető, hogy nézőként sokkal fokozottabban éreztem egyfajta személyes figyelmet, odafordulást, mint sok élőszínházi előadás esetében.

 

Élőben

Ennek az intenzív figyelemnek pedig egészen kivételes példája két kolozsvári alkotó, Adorjáni Panna és Láng Dániel Mai aproape / Közelebb című „zenés performansza videochaten”, melyet – és ez nagyon lényeges – élőben lehetett megnézni. Az érdeklődő három téma közül választva, a Doodle-n keresztül foglalhatott magának időpontot, egyszerre ugyanis csak egy háztartásból lehetett nézni a miniperformanszot. Anélkül, hogy részletezném, mi történik benne, állítom, hogy az elmúlt négy hétben e röpke 8 perc alatt éltem át a legélőbb színházi pillanatokat.

Még egyáltalán nem lehet tudni, mi lesz a színház jövője, és azt sem, hogy a közös válság és kizártság kovácsolta közösségi érzés meddig táplálja ezeket a videószínházi élményeket. Most még ömlik a kontent, mindenki jelen akar lenni. Kérdés, hogy ezekből mennyi a valóban értékes és nem halott tartalom, és hogy ez a krízislétezés meddig tartható fenn. Hosszú távon alighanem azok az új formák működhetnek, az olyan kísérletek, melyek a konzervek helyett a virtuális térbe próbálnak spontaneitást, játékosságot, kockázatot: életet lehelni.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.