Operával búcsúznak a diákok a szétbarmolni próbált iskolától

Te kinek képzeled magad?

Belpol

Miután leérettségiztek, összehoztak egy zenés darabot a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatos diákjai arról, hogyan élték meg konfliktusaikat az igazgatónővel, aki fideszes önkormányzati képviselő. Az előadás kész, fesztiválon szerepelnek vele.

„Te velem ne üvöltözz! Te mit képzelsz magadról? Te kinek képzeld magad? Még egy ilyen, és igazgatói figyelmeztetést kapsz! Te mit képzelsz, hogy üvöltözöl velem? Te ki vagy? 8 osztállyal rendelkezel! Ebben az iskolában én vagyok a vezető, ezt el kell fogadnod, mindannyiótoknak el kell fogadni! Kiléptek innen és bekerültök egy olyan rendszerbe, ahol nem az lesz, amit ti mondtok, és itt sem az van, mert meg kell tanulni. És hiába hümmögsz, jelenleg én például tudok írni, te lehet, hogy nem. Én le tudom írni a jogszabályokat, tudom értelmezni, te nem! De van olyan órád, ahol meg tudod tanulni. Legyél ott, figyelj oda, mert lehet, hogy 15–20 év múlva kerülhetsz olyan pozícióba, ahol te mondod meg a gyerekeknek, hogy a tanítási órán a helyük, és nektek ott van a helyetek” – ez egy zord hang operai énekbeszéde egy felvételen, amelyet a Suno nevű program hozott létre.

A zenét is a mesterséges intelligencia írta, a szöveget azonban a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatos diákjai. Egy alkalommal Sipos Kitti Lídia igazgatónő behívta az egyik drámais osztályt, és beszédet intézett hozzájuk. Az egyik diák, Hunya Keve azt mondta, szeretnék ők is elmondani a véleményüket, erre kapta a fönt idézett választ. Játéknak indult, hogy zenét íratnak a párbeszédre az MI-vel. Huszonöt percnyi hanganyag született így, stílusában van metál is, dzsessz is. Az operai változat eljutott egy pedagógushoz, Szebeni Zoltánhoz, akire nagy hatással volt. Továbbküldte Keserű Imrének, aki 2008-ig tanított a gimnáziumban – eltávolítása miatt akkor diákok és tanárok együtt ülősztrájkoltak a folyosón –, most a Keleti István Művészeti Iskolában (KIMI) tanít Budapesten, Szebeni pedig Szentesen.

Mindkét drámatanár azt gondolta, ez a szöveg ellentmondásossága és a megszólaló karakterek miatt is jó drámai alapanyag. Megbeszélték a végzős diákokkal, hogy darabot írnak, előadást hoznak össze belőle együtt, de csak azután, hogy mindnyájan leérettségiztek. Ez megtörtént, a végzős dráma tagozatosok ballagási tablóján az „Azért, kisfiam, mert” szöveg olvasható.

Most próbálják a darabot, ott, ahol a nemrég véget ért tanévben a délutáni óráikat tartották. Ez a gimnázium épületének az a része, amelyet a szentesi önkormányzat egy jogi huzavona nyomán visszavett a tankerülettől.

Mindenki zárat cserél

Ezek a diákok sokkal többet tanultak az utóbbi néhány évben a felnőtt életről, mint amennyi a tantervben van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).