Operával búcsúznak a diákok a szétbarmolni próbált iskolától

Te kinek képzeled magad?

Belpol

Miután leérettségiztek, összehoztak egy zenés darabot a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatos diákjai arról, hogyan élték meg konfliktusaikat az igazgatónővel, aki fideszes önkormányzati képviselő. Az előadás kész, fesztiválon szerepelnek vele.

„Te velem ne üvöltözz! Te mit képzelsz magadról? Te kinek képzeld magad? Még egy ilyen, és igazgatói figyelmeztetést kapsz! Te mit képzelsz, hogy üvöltözöl velem? Te ki vagy? 8 osztállyal rendelkezel! Ebben az iskolában én vagyok a vezető, ezt el kell fogadnod, mindannyiótoknak el kell fogadni! Kiléptek innen és bekerültök egy olyan rendszerbe, ahol nem az lesz, amit ti mondtok, és itt sem az van, mert meg kell tanulni. És hiába hümmögsz, jelenleg én például tudok írni, te lehet, hogy nem. Én le tudom írni a jogszabályokat, tudom értelmezni, te nem! De van olyan órád, ahol meg tudod tanulni. Legyél ott, figyelj oda, mert lehet, hogy 15–20 év múlva kerülhetsz olyan pozícióba, ahol te mondod meg a gyerekeknek, hogy a tanítási órán a helyük, és nektek ott van a helyetek” – ez egy zord hang operai énekbeszéde egy felvételen, amelyet a Suno nevű program hozott létre.

A zenét is a mesterséges intelligencia írta, a szöveget azonban a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatos diákjai. Egy alkalommal Sipos Kitti Lídia igazgatónő behívta az egyik drámais osztályt, és beszédet intézett hozzájuk. Az egyik diák, Hunya Keve azt mondta, szeretnék ők is elmondani a véleményüket, erre kapta a fönt idézett választ. Játéknak indult, hogy zenét íratnak a párbeszédre az MI-vel. Huszonöt percnyi hanganyag született így, stílusában van metál is, dzsessz is. Az operai változat eljutott egy pedagógushoz, Szebeni Zoltánhoz, akire nagy hatással volt. Továbbküldte Keserű Imrének, aki 2008-ig tanított a gimnáziumban – eltávolítása miatt akkor diákok és tanárok együtt ülősztrájkoltak a folyosón –, most a Keleti István Művészeti Iskolában (KIMI) tanít Budapesten, Szebeni pedig Szentesen.

Mindkét drámatanár azt gondolta, ez a szöveg ellentmondásossága és a megszólaló karakterek miatt is jó drámai alapanyag. Megbeszélték a végzős diákokkal, hogy darabot írnak, előadást hoznak össze belőle együtt, de csak azután, hogy mindnyájan leérettségiztek. Ez megtörtént, a végzős dráma tagozatosok ballagási tablóján az „Azért, kisfiam, mert” szöveg olvasható.

Most próbálják a darabot, ott, ahol a nemrég véget ért tanévben a délutáni óráikat tartották. Ez a gimnázium épületének az a része, amelyet a szentesi önkormányzat egy jogi huzavona nyomán visszavett a tankerülettől.

Mindenki zárat cserél

Ezek a diákok sokkal többet tanultak az utóbbi néhány évben a felnőtt életről, mint amennyi a tantervben van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.