Operával búcsúznak a diákok a szétbarmolni próbált iskolától

Te kinek képzeled magad?

Belpol

Miután leérettségiztek, összehoztak egy zenés darabot a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatos diákjai arról, hogyan élték meg konfliktusaikat az igazgatónővel, aki fideszes önkormányzati képviselő. Az előadás kész, fesztiválon szerepelnek vele.

„Te velem ne üvöltözz! Te mit képzelsz magadról? Te kinek képzeld magad? Még egy ilyen, és igazgatói figyelmeztetést kapsz! Te mit képzelsz, hogy üvöltözöl velem? Te ki vagy? 8 osztállyal rendelkezel! Ebben az iskolában én vagyok a vezető, ezt el kell fogadnod, mindannyiótoknak el kell fogadni! Kiléptek innen és bekerültök egy olyan rendszerbe, ahol nem az lesz, amit ti mondtok, és itt sem az van, mert meg kell tanulni. És hiába hümmögsz, jelenleg én például tudok írni, te lehet, hogy nem. Én le tudom írni a jogszabályokat, tudom értelmezni, te nem! De van olyan órád, ahol meg tudod tanulni. Legyél ott, figyelj oda, mert lehet, hogy 15–20 év múlva kerülhetsz olyan pozícióba, ahol te mondod meg a gyerekeknek, hogy a tanítási órán a helyük, és nektek ott van a helyetek” – ez egy zord hang operai énekbeszéde egy felvételen, amelyet a Suno nevű program hozott létre.

A zenét is a mesterséges intelligencia írta, a szöveget azonban a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatos diákjai. Egy alkalommal Sipos Kitti Lídia igazgatónő behívta az egyik drámais osztályt, és beszédet intézett hozzájuk. Az egyik diák, Hunya Keve azt mondta, szeretnék ők is elmondani a véleményüket, erre kapta a fönt idézett választ. Játéknak indult, hogy zenét íratnak a párbeszédre az MI-vel. Huszonöt percnyi hanganyag született így, stílusában van metál is, dzsessz is. Az operai változat eljutott egy pedagógushoz, Szebeni Zoltánhoz, akire nagy hatással volt. Továbbküldte Keserű Imrének, aki 2008-ig tanított a gimnáziumban – eltávolítása miatt akkor diákok és tanárok együtt ülősztrájkoltak a folyosón –, most a Keleti István Művészeti Iskolában (KIMI) tanít Budapesten, Szebeni pedig Szentesen.

Mindkét drámatanár azt gondolta, ez a szöveg ellentmondásossága és a megszólaló karakterek miatt is jó drámai alapanyag. Megbeszélték a végzős diákokkal, hogy darabot írnak, előadást hoznak össze belőle együtt, de csak azután, hogy mindnyájan leérettségiztek. Ez megtörtént, a végzős dráma tagozatosok ballagási tablóján az „Azért, kisfiam, mert” szöveg olvasható.

Most próbálják a darabot, ott, ahol a nemrég véget ért tanévben a délutáni óráikat tartották. Ez a gimnázium épületének az a része, amelyet a szentesi önkormányzat egy jogi huzavona nyomán visszavett a tankerülettől.

Mindenki zárat cserél

Ezek a diákok sokkal többet tanultak az utóbbi néhány évben a felnőtt életről, mint amennyi a tantervben van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.