Tánc

Hodwork: Basse Danse

  • - sisso -
  • 2011. december 7.

Színház

A Hodwork Basse Danse című előadása a 15. századi Itália egyik fő táncstílusáról (bassa danza) kapta a nevét, amely szó szerint alacsony táncot jelent, vagyis nincsenek benne a kötelező elrugaszkodások és szökellések. Hód Adrienn koreográfus "alacsonyan szálló" táncosai roncsolt reneszánsz mozdulataikkal mégis meghullámvasutaztatják a nézőt, egy bénult világból a vágyott harmóniába és vissza, hogy beleálljon a földbe fejjel. A bál fő figurái, egy ártatlan, ördögi négyes a maga megejtő és időnként direkt suta módján, sok humorral tárlatvezet az emberiség 15. és 21. század közötti vidámparkjában. Társtalan és társas táncaik olyan játékot idéznek, amely valaha sok résztvevős csata volt, mostanra kvartett, amelynek tagjai vagy kilökik egymást a küzdőtérről, vagy együttműködnek és bennmaradnak. Végig nem dől el persze, mit választanak. Mizsei Zoltán korhű élő zenéjével szakrális jelleget kap a középkori, sötét meséket és egy metropolis utcai találkozásait egyformán idézni képes táncmű. A zene miatt a táncosok vakmerő improvizációi is kínos pontossággal betanultnak tűnnek, persze azért is, mert biztos a tánctudásuk, és pontos a koreográfia. Így képesek tartani a szigorú táncrendet, miközben a szétbontott mozdulatokból minduntalan új formákat hoznak létre, különböző, egyéniségükből hozott, túlzó gesztusokkal díszítve - és mindez feloldódik egy végtelenített, posztmodern fraktálkarneválban. Mindezt díszlet nélkül, kizárólag fénnyel. Hód Adrienn alapos, konstruktív, tiszta koreográfiája ez. A kísérleti tánc, ami sikerült.

 

MU Színház, november 8.

 


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."