Tánc

Hodwork: Basse Danse

  • - sisso -
  • 2011. december 7.

Színház

A Hodwork Basse Danse című előadása a 15. századi Itália egyik fő táncstílusáról (bassa danza) kapta a nevét, amely szó szerint alacsony táncot jelent, vagyis nincsenek benne a kötelező elrugaszkodások és szökellések. Hód Adrienn koreográfus "alacsonyan szálló" táncosai roncsolt reneszánsz mozdulataikkal mégis meghullámvasutaztatják a nézőt, egy bénult világból a vágyott harmóniába és vissza, hogy beleálljon a földbe fejjel. A bál fő figurái, egy ártatlan, ördögi négyes a maga megejtő és időnként direkt suta módján, sok humorral tárlatvezet az emberiség 15. és 21. század közötti vidámparkjában. Társtalan és társas táncaik olyan játékot idéznek, amely valaha sok résztvevős csata volt, mostanra kvartett, amelynek tagjai vagy kilökik egymást a küzdőtérről, vagy együttműködnek és bennmaradnak. Végig nem dől el persze, mit választanak. Mizsei Zoltán korhű élő zenéjével szakrális jelleget kap a középkori, sötét meséket és egy metropolis utcai találkozásait egyformán idézni képes táncmű. A zene miatt a táncosok vakmerő improvizációi is kínos pontossággal betanultnak tűnnek, persze azért is, mert biztos a tánctudásuk, és pontos a koreográfia. Így képesek tartani a szigorú táncrendet, miközben a szétbontott mozdulatokból minduntalan új formákat hoznak létre, különböző, egyéniségükből hozott, túlzó gesztusokkal díszítve - és mindez feloldódik egy végtelenített, posztmodern fraktálkarneválban. Mindezt díszlet nélkül, kizárólag fénnyel. Hód Adrienn alapos, konstruktív, tiszta koreográfiája ez. A kísérleti tánc, ami sikerült.

 

MU Színház, november 8.

 


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.