A profil elvileg marad

Kié lesz a Trafó?

  • - ngm -
  • 2011. december 6.

Színház

Tarlós István egy hónap múlva dönt a Trafó igazgatói kinevezésről. Két pályázat közül kell választania, a szakmai szervezeteket látványosan kihagyják az elbírálásból.

Bozsik Yvette is beadta péntekig a pályázatot a Trafó igazgatói posztjára – erősítette meg lapunk értesülését Szemán Bálint, a Bozsik Yvette Társulat művészeti menedzsere. A Fővárosi Önkormányzathoz december 2-ig kellett benyújtani a pályázati anyagokat, és a kiírás szerint a Trafót jövőbeni ügyvezető igazgatója 2012. július 1-jétől öt éven át irányíthatja. Szemán Bálint hozzátette: amennyiben megnyeri a pályázatot, Bozsik Yvette nem változtat majd a Trafó eddig kialakított profilján. „Azok a félelmek tehát, amelyek megfogalmazódtak az elmúlt hónapokban Bozsik Yvette személyével kapcsolatban, megalapozatlanok” – tette hozzá, leszögezve: a meghallgatásig nem akarnak a témában többet nyilatkozni. Utána viszont nyilvánosságra hozzák pályázati anyagukat.

 

A másik pályázó a Trafót 13 éven át vezető Szabó György, aki a távirati irodának tegnap elmondta, hogy elsősorban az eddigi munkát folytatná, saját pályázatát pedig nyilvánosságra hozza legkésőbb a meghallgatás után. Megjegyezte: Szőcs Gézától találkozót kért, amelyen a kulturális államtitkárral meg szeretné ismertetni a Trafót és az intézményben folyó munkát. Ez annyiban mindenképp érdekes, hogy a Trafó ügyében nem Szőcs dönt majd, igaz, az államtitkár tavasszal nagy vitát kiváltó nyilatkozatot tett arról, hogy a maga részéről Markó Ivánnak és Bozsik Yvette-nek adná a Trafót. A nyilatkozat kapcsán született nyílt levél miatt Markó Iván beperelte a szerzőt és az írást közlő Revizort a személyhez fűződő jogainak és a jó hírnév megsértése miatt, Bozsik Yvette pedig lapunknak fejtette ki véleményét az ügyről.

 

A pályázatokról harminc napon belül dönt a főpolgármester, aki álláspontját a szakmai bizottság véleményét meghallgatva alakíthatja ki. (Jóllehet, legutóbbi két alkalommal, azaz az Új Színház és a József Attila Színház esetében a szakmai bizottság ajánlása ellenében hozta meg döntését Tarlós István.) A szakmai bizottság ezúttal hétfős lesz: Réthelyi Miklós egy, a Városháza kettő, a minisztérium által felkért Színházművészeti Bizottság, Táncművészeti Bizottság és Zeneművészeti Bizottság pedig összesen négy főt delegál. Magyarra fordítva: a szakmai bizottságban a független szakmai szervezeteknek ezúttal nem osztanak lapot, annak minden tagját a közvetlen politikai felhatalmazás hozhatja véleményező szerepbe.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.