Interjú

„Hogy lemenjek a pincébe”

Bagó Bertalan rendező

Színház

Nyári Úri muri-rendezése kapcsán kérdeztük művészeti hitvallásáról, a szakma kettéosztottságáról, a béke lehetetlenségéről.

Magyar Narancs: Miért pont az Úri murit választottad?

Bagó Bertalan: A Komáromi Jókai Színházzal közös döntés volt. Szerettünk volna egy olyan előadást létrehozni, amely a fiataloknak is szól, hiszen Móricz műve kötelező olvasmány, és a magyar irodalom egyik meghatározó darabja.

MN: Miért érezted aktuálisnak?

BB: Móricz ezt a darabot az 1920-as években írta, mégis visszahelyezte a cselekményt az 1890-es évekbe, hogy megmutassa, mire volt lehetősége és mi mindennel küzdött ez az ország. A mostani előadást én az 1990-es évekbe, a rendszerváltás utáni időszakba helyeztem, amikor úgy látszott, hogy Magyarországnak esélye van csatlakozni a Nyugathoz, de mint mindig, most sem sikerült igazán, mert mindig vannak olyan alakok és ideológiák, akik és amelyek visszahúzzák.

MN: Annak idején sikeresen indult a színészi karriered. Miért hagytad abba?

BB: A Nemzetibe szerződtem, aztán Ruszt Józseffel megcsináltuk a Független Színpadot, és amikor vége lett, hat budapesti színházba is hívtak, de egyikbe se mentem el, mert rendezni akartam, ez izgatott és azt gondoltam, úgy tudok csak rendezni, ha kizárólag a rendezéssel foglalkozom. Azt éreztem, hogy az a fajta gondolkodásmód, ahogyan én a világhoz közelítek, nem tud másképpen megnyilvánulni. Érdekelt a térszerkezet, a vizualitás és a szöveg szerkezete is, utóbbiba néha bele is nyúltam. Ezt egy színész nem tudja megcsinálni, a színészre kiosztják a szerepet, amelyet jól-rosszul eljátszik, de ennyi. A képi világ, a zene, a ritmus, az egész komplexitása izgatott.

MN: Színészként el tudtad engedni ezt a gondolkodást?

BB: Nem szóltam bele semmibe, inkább belül járt a fejemben, hogy néhány rendező milyen baromságokat beszél. Akadnak, akik eléggé hiányos tudással bírnak, főleg a képi világot tekintve, és vannak a bölcsész típusú rendezők, akik a szöveget jól tudják elemezni ugyan, de ott meg is áll a tudományuk. Szövegértelmezésben és szerepelemzésben jók, de az, hogy hogyan álljon meg egy színész a kompozícióban, sokszor már nem megy nekik.

MN: Azért ennyire fontos számodra a vizualitás, mert az édesapád festőművész volt?

BB: Tulajdonképpen egy műteremben nőttem fel, úgyhogy ez természetesen hatott rám, és sokat is rajzoltam. Kicsin múlt, hogy nem lettem képzőművész vagy építész, de fiatalon valahogy sikeresebbnek tűntek a színészek, akikért rajongtak a csajok is. Az élet úgy hozta, hogy mégis lejöttem a színpadról, hiszen amiért felmentem rá, nem érdekel már. Az is hozzátartozik, hogy a 90-es években átalakulóban volt az egész színházi élet. A Független Színpad egy színházi struktúrából kivált színház volt, és akkoriban még nem nagyon voltak szabad színházak, mi voltunk az elsők. Egy realista alapokon nyugvó, erős színjátszás ment akkoriban, és persze voltak jó színészek, de a színészetben nem volt absztrakció, vagy nagyon kevés. Még a híres kaposvári színház is a realista színjátszást képviselte, bár addig tekerték, amíg abszurddá nem vált, de az alapja a realista színjátszás volt. A Független Színpadon metafizikus színházat csináltunk, ahol nemcsak realista fizikai cselekvések sorozatából épült fel egy-egy előadás. Megérintett Brook és Grotowski gondolkodásmódja, amely szerint a színész instrumentuma a saját teste, és hogy különböző eszközöket tud használni magából, minimális segédeszköz használatával. Ruszt is ezt a fajta kicsit könyörtelen, artaud-i, szegény színház elemeit használta, általában üres térben. Ezt a fajta világot szerettem volna képviselni, szemben a nagy kőszínházi, kicsit porosnak és realisztikusnak tűnő színjátszással.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.