Interjú

„Hogy lemenjek a pincébe”

Bagó Bertalan rendező

Színház

Nyári Úri muri-rendezése kapcsán kérdeztük művészeti hitvallásáról, a szakma kettéosztottságáról, a béke lehetetlenségéről.

Magyar Narancs: Miért pont az Úri murit választottad?

Bagó Bertalan: A Komáromi Jókai Színházzal közös döntés volt. Szerettünk volna egy olyan előadást létrehozni, amely a fiataloknak is szól, hiszen Móricz műve kötelező olvasmány, és a magyar irodalom egyik meghatározó darabja.

MN: Miért érezted aktuálisnak?

BB: Móricz ezt a darabot az 1920-as években írta, mégis visszahelyezte a cselekményt az 1890-es évekbe, hogy megmutassa, mire volt lehetősége és mi mindennel küzdött ez az ország. A mostani előadást én az 1990-es évekbe, a rendszerváltás utáni időszakba helyeztem, amikor úgy látszott, hogy Magyarországnak esélye van csatlakozni a Nyugathoz, de mint mindig, most sem sikerült igazán, mert mindig vannak olyan alakok és ideológiák, akik és amelyek visszahúzzák.

MN: Annak idején sikeresen indult a színészi karriered. Miért hagytad abba?

BB: A Nemzetibe szerződtem, aztán Ruszt Józseffel megcsináltuk a Független Színpadot, és amikor vége lett, hat budapesti színházba is hívtak, de egyikbe se mentem el, mert rendezni akartam, ez izgatott és azt gondoltam, úgy tudok csak rendezni, ha kizárólag a rendezéssel foglalkozom. Azt éreztem, hogy az a fajta gondolkodásmód, ahogyan én a világhoz közelítek, nem tud másképpen megnyilvánulni. Érdekelt a térszerkezet, a vizualitás és a szöveg szerkezete is, utóbbiba néha bele is nyúltam. Ezt egy színész nem tudja megcsinálni, a színészre kiosztják a szerepet, amelyet jól-rosszul eljátszik, de ennyi. A képi világ, a zene, a ritmus, az egész komplexitása izgatott.

MN: Színészként el tudtad engedni ezt a gondolkodást?

BB: Nem szóltam bele semmibe, inkább belül járt a fejemben, hogy néhány rendező milyen baromságokat beszél. Akadnak, akik eléggé hiányos tudással bírnak, főleg a képi világot tekintve, és vannak a bölcsész típusú rendezők, akik a szöveget jól tudják elemezni ugyan, de ott meg is áll a tudományuk. Szövegértelmezésben és szerepelemzésben jók, de az, hogy hogyan álljon meg egy színész a kompozícióban, sokszor már nem megy nekik.

MN: Azért ennyire fontos számodra a vizualitás, mert az édesapád festőművész volt?

BB: Tulajdonképpen egy műteremben nőttem fel, úgyhogy ez természetesen hatott rám, és sokat is rajzoltam. Kicsin múlt, hogy nem lettem képzőművész vagy építész, de fiatalon valahogy sikeresebbnek tűntek a színészek, akikért rajongtak a csajok is. Az élet úgy hozta, hogy mégis lejöttem a színpadról, hiszen amiért felmentem rá, nem érdekel már. Az is hozzátartozik, hogy a 90-es években átalakulóban volt az egész színházi élet. A Független Színpad egy színházi struktúrából kivált színház volt, és akkoriban még nem nagyon voltak szabad színházak, mi voltunk az elsők. Egy realista alapokon nyugvó, erős színjátszás ment akkoriban, és persze voltak jó színészek, de a színészetben nem volt absztrakció, vagy nagyon kevés. Még a híres kaposvári színház is a realista színjátszást képviselte, bár addig tekerték, amíg abszurddá nem vált, de az alapja a realista színjátszás volt. A Független Színpadon metafizikus színházat csináltunk, ahol nemcsak realista fizikai cselekvések sorozatából épült fel egy-egy előadás. Megérintett Brook és Grotowski gondolkodásmódja, amely szerint a színész instrumentuma a saját teste, és hogy különböző eszközöket tud használni magából, minimális segédeszköz használatával. Ruszt is ezt a fajta kicsit könyörtelen, artaud-i, szegény színház elemeit használta, általában üres térben. Ezt a fajta világot szerettem volna képviselni, szemben a nagy kőszínházi, kicsit porosnak és realisztikusnak tűnő színjátszással.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.