Színház

Hotel Láv

Színház

Kiadásra szánt ingatlan lerobbant falai között járunk, a helyszín az Ajtósi Dürer soron található Professzorok Háza, amelyről az a városi legenda járja, hogy az ide érkező külföldi professzorok egyike-másika a Városligetben lelt gyönyörre.

Akár az előadás által bejárt emeleten is szövődhettek hasonló kalandok, ahogy a fiktív keretként szolgáló ingatlanpiaci helyzet is valami ilyesmit sejtet, sőt, a promenád jellegű történetvezetésnek köszönhetően a hatodik emeleti séta során a különböző helyiségek megtekintése révén a hangulat egyre inkább fokozódik, sosem tudhatjuk, mit rejt a következő zug vagy szoba.

Az egyik térben egy férfi mesél, levelet írna, de a fogalmazás előtt inkább tisztázza a sztorit: online társkeresőn próbált meg ismerkedni, azonban a siker érdekében valaki másnak a személyiségét használta fel, itt kezdődtek a problémák. A másik szobában egy prostituált vendégszeretetét élvezzük, aki csokis puszedli és némi chips kínálása közben kissé zavarban arról szól, hogy ez a mai az ő napja, csak az övé, mert ha valaki eléri az ötszázat, akkor kivételesen megünnepelheti magát, legalább egy kicsit. De van itt spirituális energiákban hívő - és azokat át is adó nő -, na meg férfifogó praktikákat oktató, sokat megélt egyén, vagy épp két látássérült lány, akik mindennapjaik momentumait osztják meg egymással, amibe az ablakon véletlenül kipottyant férfi is belekeveredik, így Britney Spears Ooops! I Did It Again című száma egy szál szintetizátorral olyan szépen, értelemmel telten szól, mint még talán soha.

A rendező Simányi Zsuzsanna e. h., a szerző Baráthy György, illetve Kelemen Kristóf dramaturghallgató, aki egyben remek idegenvezetőként segít a barangolásban. Az előadás látássérült nézők számára is élvezhető, és mindenkinek ajánlható, hiszen a kacifántos szerelmi történetek mindegyike túlmutat a l'amouron.

Professzorok Háza, május 23.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.