Színház

Keserű Imre: Bodyssey - Testodüsszeia

  • Herczog Noémi
  • 2014. július 5.

Színház

Ha épp nyitottak vagyunk, mondják, az látszik a testtartásunkon is. Mi több, ha felvesszük ezt vagy azt a pozíciót, nyitottabbnak is fogjuk érezni magunkat. Szellemes gondolat, hogy erre a jelenségre egy teljes előadás épüljön.

Mert minek érezzük magunkat (bekötött szemmel!), ha valaki felemeli a karunkat, kinyújtja a mutatóujjunkat, és hadonászni kezd vele? Mérgesek leszünk tőle? És ha közben ez a valaki a haragos Poszeidón szövegét mondja hangosan a hátunk mögött? Egy kicsit Poszeidónná változunk? Keserű Imre projektjében ezzel játszik. Mert a bekötött szemű "néző" itt nem kívülre "néz", hanem belülre: és egy elképzelt, narrációval és testi kontaktus útján megidézett történetet "lát". Ami az érintést illeti: ahogy a rendező mondja, "azért ne aggódjunk, de ne is reménykedjünk": ez a testiség nem intenzívebb, mint egy közepes erősségű masszázs. Ez a színház arra kínál választ, hogy miként lehet egyforma színházi élményt nyújtani vakoknak és látóknak: mert most egyenlő esélyekkel indulunk.

Hogy miért épp az Odüsszeia? Hiszen a módszer, a színházi és terápiás nyelv itt jóval hangsúlyosabb, mint maga a történet. Persze kézenfekvő a lelki bolyongás, a belső utazás magyarázata. Az igazán erős élményt mégsem az Odüsszeia története jelenti, nem fogunk rögtön egyes szám első személyben azonosulni a ránk osztott, mitikus szerepekkel. A KIMI (Keleti István Művészeti Iskola) projektjének ereje a színházi tréningek energiáját idézi meg. És egyedül vagyunk a sötétben, mint Mohácsi János Dohány utcai seriffjében, a Tünet Együttes Beckett-bemutatóján vagy a TÁP Színház Egyperces színházában: itt is rendhagyó, egyszemélyes a befogadás. Keserű Imre említi például az élménycentrumokat és az Ability Parkot mint inspirációt. Értsd jól: ebben a színházban fogdosnak. Megfognak, megérintenek.

Láthatatlan Kiállítás, Millenáris, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.