Színház

Keserű Imre: Bodyssey - Testodüsszeia

  • Herczog Noémi
  • 2014. július 5.

Színház

Ha épp nyitottak vagyunk, mondják, az látszik a testtartásunkon is. Mi több, ha felvesszük ezt vagy azt a pozíciót, nyitottabbnak is fogjuk érezni magunkat. Szellemes gondolat, hogy erre a jelenségre egy teljes előadás épüljön.

Mert minek érezzük magunkat (bekötött szemmel!), ha valaki felemeli a karunkat, kinyújtja a mutatóujjunkat, és hadonászni kezd vele? Mérgesek leszünk tőle? És ha közben ez a valaki a haragos Poszeidón szövegét mondja hangosan a hátunk mögött? Egy kicsit Poszeidónná változunk? Keserű Imre projektjében ezzel játszik. Mert a bekötött szemű "néző" itt nem kívülre "néz", hanem belülre: és egy elképzelt, narrációval és testi kontaktus útján megidézett történetet "lát". Ami az érintést illeti: ahogy a rendező mondja, "azért ne aggódjunk, de ne is reménykedjünk": ez a testiség nem intenzívebb, mint egy közepes erősségű masszázs. Ez a színház arra kínál választ, hogy miként lehet egyforma színházi élményt nyújtani vakoknak és látóknak: mert most egyenlő esélyekkel indulunk.

Hogy miért épp az Odüsszeia? Hiszen a módszer, a színházi és terápiás nyelv itt jóval hangsúlyosabb, mint maga a történet. Persze kézenfekvő a lelki bolyongás, a belső utazás magyarázata. Az igazán erős élményt mégsem az Odüsszeia története jelenti, nem fogunk rögtön egyes szám első személyben azonosulni a ránk osztott, mitikus szerepekkel. A KIMI (Keleti István Művészeti Iskola) projektjének ereje a színházi tréningek energiáját idézi meg. És egyedül vagyunk a sötétben, mint Mohácsi János Dohány utcai seriffjében, a Tünet Együttes Beckett-bemutatóján vagy a TÁP Színház Egyperces színházában: itt is rendhagyó, egyszemélyes a befogadás. Keserű Imre említi például az élménycentrumokat és az Ability Parkot mint inspirációt. Értsd jól: ebben a színházban fogdosnak. Megfognak, megérintenek.

Láthatatlan Kiállítás, Millenáris, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.