Színház

Keserű Imre: Bodyssey - Testodüsszeia

  • Herczog Noémi
  • 2014. július 5.

Színház

Ha épp nyitottak vagyunk, mondják, az látszik a testtartásunkon is. Mi több, ha felvesszük ezt vagy azt a pozíciót, nyitottabbnak is fogjuk érezni magunkat. Szellemes gondolat, hogy erre a jelenségre egy teljes előadás épüljön.

Mert minek érezzük magunkat (bekötött szemmel!), ha valaki felemeli a karunkat, kinyújtja a mutatóujjunkat, és hadonászni kezd vele? Mérgesek leszünk tőle? És ha közben ez a valaki a haragos Poszeidón szövegét mondja hangosan a hátunk mögött? Egy kicsit Poszeidónná változunk? Keserű Imre projektjében ezzel játszik. Mert a bekötött szemű "néző" itt nem kívülre "néz", hanem belülre: és egy elképzelt, narrációval és testi kontaktus útján megidézett történetet "lát". Ami az érintést illeti: ahogy a rendező mondja, "azért ne aggódjunk, de ne is reménykedjünk": ez a testiség nem intenzívebb, mint egy közepes erősségű masszázs. Ez a színház arra kínál választ, hogy miként lehet egyforma színházi élményt nyújtani vakoknak és látóknak: mert most egyenlő esélyekkel indulunk.

Hogy miért épp az Odüsszeia? Hiszen a módszer, a színházi és terápiás nyelv itt jóval hangsúlyosabb, mint maga a történet. Persze kézenfekvő a lelki bolyongás, a belső utazás magyarázata. Az igazán erős élményt mégsem az Odüsszeia története jelenti, nem fogunk rögtön egyes szám első személyben azonosulni a ránk osztott, mitikus szerepekkel. A KIMI (Keleti István Művészeti Iskola) projektjének ereje a színházi tréningek energiáját idézi meg. És egyedül vagyunk a sötétben, mint Mohácsi János Dohány utcai seriffjében, a Tünet Együttes Beckett-bemutatóján vagy a TÁP Színház Egyperces színházában: itt is rendhagyó, egyszemélyes a befogadás. Keserű Imre említi például az élménycentrumokat és az Ability Parkot mint inspirációt. Értsd jól: ebben a színházban fogdosnak. Megfognak, megérintenek.

Láthatatlan Kiállítás, Millenáris, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.