ZSINÓRPADLÁS

Húzd meg, ereszd meg!

Elnyújtott mészárlás: politikai harc a színházakért

Színház

A vonatkozó törvény módosítása és a kormányzati nyomásgyakorlás miatt a főváros vezetése defenzívába szorulva tárgyal a színházak fenntartásáról. A tét nagy: megtarthatják-e a fenntartói jogköreiket, vagy jönnek a tisztán állami „jobbos” és fővárosi „ellenzéki-balos” színházak?

„Mégsem mészároltok le bennünket?” – kiabálta Pintér Béla szinte elmondásának pillanatában híressé vált beszédében a „színháztörvény” elleni és az autonóm kultúra melletti tüntetésen tavaly decemberben. A kiszivárgott törvénytervezetet a Független Előadó-művészeti Szövetség és három színház – Radnóti, Katona, Örkény – által szervezett tüntetés napján ugyanis felpuhították: az úgynevezett független társulatok ellehetetlenítése, a Nemzeti Kulturális Alap beszántása, Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter színházigazgatókat érintő vétójoga kikerült a tervezetből. Benne maradt viszont az, hogy a színházaknak adott állami adóforintok, vagyis a színházjegyek állami támogatása mellé a kormányzatnak valamiféle beleszólás jár az egyébként önkormányzati fenntartású színházak működtetésébe is, különös tekintettel az igazgatók kinevezésének folyamatára. Hogy ez pontosan mit jelent, ma sem tudja senki. A függetlenek aggódnak, bár úgy tűnik, a legrosszabbat elkerülték: február közepén a minisztérium kiírta a nekik járó működési támogatási pályázatot, az előző évekéhez hasonló keretösszeggel. Ám a Fővárosi Önkormányzathoz tartozó 12 fővárosi teátrum különösen bizonytalan helyzetben tervezi következő évadát. Információink szerint a teljes színházügyről zajlik az egyeztetés a kormány és a főváros között, többször tárgyalt Fekete Péter kulturális államtitkár és Gy. Német Erzsébet kultúráért felelős főpolgármester-helyettes, de úgy tudjuk, Gulyás Gergely és Karácsony Gergely is személyesen egyeztetett.

Több színházi szakember, köztük Spiró György szerint a helyzet, ha nem is azonnal, de színházbezárásokhoz vezethet, emellett az ellenzéki vezetésű főváros és a kormány politikai szembenállásának leképezéseként könnyedén kétpólusúvá, állami forrásból működő „jobbossá” vs. önkormányzati pénzből működő „ellenzéki-balossá” válhat a budapesti kőszínházi szcéna. Csak a fővárosban a következő egy évben öt színház igazgatójának mandátuma jár le, köztük például Máté Gáboré és Dörner Györgyé.

 

Húzd!

Tárgyalási pozícióba a kormány emelte magát a viharos sebességgel átvitt színházitörvény-módosítással, amellyel bevezették a vegyes fenntartású vagy közös működtetésű színház fogalmát: az állami színház a központi költségvetésből jut a pénzéhez (ez a Nemzeti Színház), a tisztán önkormányzati színház csak az adott önkormányzattól (ilyenre nem tudunk példát), a vegyes viszont innen is, onnan is. Ebbe a kategóriába tartozik a legtöbb magyar kőszínház: 2019-ben 30 önkormányzat 49 színháza kapott jelentős összegeket, összesen 10 milliárdos tételben az Emberi Erőforrások Minisztériumától (Emmi) „települési feladatok kulturális feladatainak támogatása” jogcímen. A nemzeti minősítésű színházaknál (Debrecen, Győr, Miskolc, Pécs, Szeged) ez színházakra bontva félmilliárd fölötti összeg, de például a Békéscsabai Jókai Színháznál is 283 millió forint.

Budapest önkormányzata külön kategória, hiszen 12 színházat tart fenn. Különböző arányban, de mindegyik kap központi állami támogatást, ez tavaly összesen mintegy 3 milliárd forint volt: 384 millió forintot kapott például a Katona, 262 milliót az Örkény, 237 milliót a Trafó, 250 milliót az Újszínház, 556 milliót a Vígszínház. A törvénymódosítás mostantól a támogatást megállapodáshoz köti: az önkormányzati színháznak kérvényeznie kell a közös működtetést, s annak szabályait a kormány és az önkormányzat közösen fekteti le. A fenntartó önkormányzatok tehát az Emmi vezetőjének szignója nélkül gyakorlatilag félig vagy egészen becsukhatják a boltot. A minisztérium megteheti, hogy az egyik önkormányzattól vétójogot kér az igazgatóválasztás folyamatában, a másiktól viszont csak éves szakmai beszámolókat. A törvény még arra sem utal, hogy a kormányzati felügyelet mértéke valamiképpen igazodna a központi forrás arányához a színházi költségvetésben (egy sajtóértesülés alapján csak 40 százalékos állami forrás fölött lenne tárgyalási kötelezettség az igazgató személyéről, de ezt azóta sem erősítette meg senki).

A törvény elleni tüntetésen nem véletlenül szólalt fel Karácsony Gergely, és beszélt arról, hogy még a magánmecenatúra beemelése mellett is küzdelmes évek jönnek. Bonyolult sakkjátszma kezdődik, amelyben az önkormányzat nyilvánvalóan defenzívába szorult már az óra indításakor: jelenleg mind a 12 színház esetében több a központi költségvetésből érkező állami pénz, mint az önkormányzati, a Bábszínház és a Kolibri költségvetéséből vállalják a legtöbbet, de még az is csak 35 százalék. (Kérdés, hogy a színházi költségvetések harmadik pillérét, a taopénzeket kiváltó, a minisztériumtól érkező ágazati támogatásra a felek hogyan tekintenek, és a minisztériumi lekérésnél biztosítják-e az összeget a tárgyalásoktól és az egyes megállapodásoktól függetlenül.)

Tavaly a 12 színház összesen közel 9 milliárdos összköltségvetésébe a főváros szűk 2 milliárdot tett bele, ezenfelül mintegy 200 milliós évközi támogatást osztott szét. A színházak költségvetésében változó mértékben van jelen: a Madáchéban 1 százalékkal (az állam 7 százalékéval szemben), a Vígében 22 százalékkal (állami: 30 százalék), a Katonáéban 18 százalékkal (állami: 45 százalék), az Örkényében 27 százalékkal (állami: 40 százalék), a Radnótiéban 30 százalékkal (állami: 47 százalék), a József Attiláéban 15 százalékkal (állami: 42 százalék), az Újszínházéban 25 százalékkal (állami: 53 százalék). Ha a fővárosnak az a célja, hogy mindegyik színháza a pénzénél maradjon, akkor valamilyen mértékben be kell engednie a működtetésbe a kormányt. Ha viszont azt akarja, hogy a színházai az eddigi struktúrában, a működtetést tekintve az államtól függetlenül működjenek – és biztosan a főváros döntsön továbbra is az igazgatókról –, akkor valahonnan máshonnan kell kipótolnia a 3 milliárdos állami tételt. Vagy a színházak között átcsoportosításba kezd: egyes színházakat „kimentenek”, másokat átadnak állami fenntartásba. Ezzel az önkormányzat megvédhetné egyes fővárosi színházak autonómiáját, és a kormány is meg tudná menteni a Tarlós idején kinevezett, számára kedves igazgatókat. Maga Gy. Németh Erzsébet is azt nyilatkozta korábban, hogy a főváros kész átvállalni bizonyos színházak fenntartását, és bár egy későbbi ATV-s beszélgetésben hárította a színházak elosztásának ötletét, egy megjegyzése mégis ebbe az irányba mutatott. „Nem mi vagyunk azok, akik fel akarnak címkézni egyes színházakat” – mondta.

 

Ereszd!

A sajtóban keringő „megoldás” a következő: a Katonát, a Radnótit és az Örkényt megmentené a főváros (ez a három színház szervezte a tüntetést), míg a Nemcsák Károly vezette József Attilát, a Kálomista Gábor vezette Tháliát és Dörner György Újszínházát (a három köztudottan kormányközeli igazgató vezette színház) átadná a minisztériumnak, a többi pedig maradna vegyes fenntartásban. Ha Karácsonyék kivonulnak a három „jobbos” színház fenntartásából, és az igazgatói kine­vezéseket átengedik a kormánynak, azzal a mai számok alapján mintegy 240 millió forintot tarthatnak meg. Mivel a Katona, a Radnóti és az Örkény fenntartásába majdnem
900 millió forint áramlik a központi költség­vetésből (a taót helyettesítő támogatást továbbra is külön kezeljük), akkor is mintegy 660 milliót kellene máshonnan átcsoportosítania a fővárosnak a 3 színház költségvetésébe, hogy biztosítsa autonóm és csorbítatlan működésüket. Három színház elengedése mellett is ennyibe kerül az, hogy a főváros az államtól függetlenül dönthessen Máté Gábor és Kováts Adél székéről. Egyébként könnyen elképzelhető, hogy a Népszava értesülése a hármas cseréről jobban tükrözi a kormányzati szándékot, mint a tárgyalások aktuális állapotát; a főváros pozíciója védelmében nem szivárogtat.

A szóban forgó hat színház közül háromban idén esedékes a pályáztatási és kiválasztási folyamat, ugyanis lejár az igazgató mandátuma 2021 februárjában: Nemcsák Károlyé a József Attilában, Kováts Adélé a Radnótiban és Máté Gáboré a Katonában. Máté Gábor és a Katona esete szimbolikus jelentőségű lehet, a kormányzati kommunikáció a Katonában kirobbant Gothár-ügyet használta fel a törvénymódosítás legitimálására, maga a törvényszöveg is utal erre. Arról persze senki sem beszélt még, hogy a vegyes fenntartás és az igazgató „közös” kinevezése pontosan hogyan és miért vezetne a zaklatásos esetek megelőzéséhez.

Úgy tudjuk, a főváros megosztott abban a kérdésben, hogy engedhetnek-e a kormányzati nyomásnak a színházcserével. Érdemes-e egyezkedni, vagy inkább a jelenlegi színház-finanszírozási struktúra mellett hitet téve a saját feltételeikhez ragaszkodjanak? Például ahhoz, hogy 50 százalék állami forrás alatt semmilyen beleszólás nem jár, az államnak kötelessége a színházjegyeket támogatni, és ha ezek után a kormány nem ad annyi pénzt, mint eddig, akkor az elmaradó előadásokért Orbánék lesznek a felelősek.

Jelenleg két színházban zajlik igazgatói pályáztatás: a 2002 óta Bán Teodóra vezette Városmajori és Margitszigeti Szabadtéri Színpadot működtető Szabad Tér Színház második fordulójában hárman vannak versenyben, miután a Fővárosi Közgyűlés tavaly visszadobta az akkor egyedüli jelentkező Bán pályázatát. Karácsonyék strukturális okokra hivatkoztak, mondván, túlságosan össze van nőve a Szabad Tér Színház és a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ, ezért új profil kell a színháznak, Bán és a kormánysajtó politikai szándékot emlegetett. A február végi közgyűlés választ a három jelentkező – Bán mellett Somogyi Szilárd rendező Hegedűs D. Gézával közösen, valamint egy neve elhallgatását kérő színházi ember – közül. A döntést szakmai bírálóbizottsági meghallgatás és véleményalkotás előzi meg, a kuratóriumban viszont többségben vannak a minisztériumi delegáltak – Gy. Németh megfogalmazásában: „fideszes kultúrharcosok” –, köztük Ókovács Szilveszter Operaház-igazgató, Fülöp Péter, az Emmi művészeti, közművelődési és közgyűjteményi ügyekért felelős helyettes államtitkára, egyben a kaposvári színház menedzser igazgatója, illetve Zalán János, a Pesti Magyar Színház igazgatója.

A Vígszínház vezetésére Eszenyi Enikő mellett Rudolf Péter színész-rendező és Csányi János, a hajdani Bárka alapítója pályázik, az igazgató személyéről ugyanúgy a Fővárosi Közgyűlés dönt majd, egy még ismeretlen összetételű szakmai bizottság véleményének megismerése után. Többeket éppen a politikai turbulencia tart vissza a pályázástól, Csáki Judit színikritikus azt írta egy cikkében, hogy „három emberről tudok, aki azért nem adja be a pályázatát a Vígszínház igazgatói posztjára, mert ilyen körülmények között épp az elbírálás szakmaiságát nem látja biztosítottnak”.

Forrásaink abban egyetértettek, hogy a törvény következményeként a fővárosi színházak sorsáról nem szakmai érvek alapján, hanem alkucsomagok részeként döntenek a politikusok. Abban március elejéig mindenképpen dűlőre kell jutni, hogy egyáltalán mely színházak kérvényeznek az államtól vegyes fenntartást.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.