ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

Kötés, kötődés, kötöttség

Kerkay Rita színész

  • rés a présen
  • 2020. március 20.

Színház

rés a présen: Amióta végeztél az egyetemen, szerződéses színész vagy Fehérváron. Így szeretted volna?

Kerkay Rita: Végzős koromban nem volt konkrét elképzelésem, hogy melyik színházban szeretnék dolgozni, vagy milyen színházat akarok csinálni. Csak azt tudtam, hogy dolgozni akarok, és minél többet megtanulni a szakmából. Az elmúlt években egyre több lehetőségem nyílt a színészi munkán túl más területeken is kipróbálni magam a székesfehérvári Vörösmarty Színházban, tervezhettem díszletet, csináltam kiállítást a festményeimből, dolgoztam rendezőként, és gyerekeket mentorálok egy színházi program keretein belül.

rap: Milyen előadásokban, milyen szerepekben vagy látható jelenleg?

KR: Margitot játszom a Régimódi történetben, Jósnőt és Nővért A Vágy nevű villamosban, valamint Cate-et Sarah Kane Szétbombázva című darabjában. Januárban mutattuk be Ljudmila Ulickaja Odaadó hívetek, Surik című regényének színpadi változatát, amelyet Selmeczi Bea írt és én rendeztem, valamint díszlet- és jelmeztervezőként is dolgoztam benne.

rap: Hogyan talált meg Ulickaja?

KR: Bagó Bertalan ajánlotta nekem ezt a szöveget. Ulickaja regényében nagyon megragadtak az állandóan kötő, kézimunkázó nőalakok. Kötés, kötődés, kötöttség, kötelesség… Rájöttem, hogy fonallal és kötőtűkkel mindezeket meg lehet mutatni. Ezért a díszlet több száz gomolyagból és befejezetlen kézimunkából áll. Ulickaja elképesztő humorral és pontossággal ábrázolja a női sorsokat. Például, hogy hányféleképpen lehet viszonyulni az anyasághoz. Van egy nő, aki lányt szeretett volna, de fia született, van, aki nem tudja megélni az anyaság örömét, hiába van gyermeke, és van, aki hiába szeretett volna gyereket, elvetélt. A darab és a regény is játszik a szereplők közötti külső-belső hasonlósággal. Perczel Enikővel ezeket akartuk felerősíteni azzal, hogy Varga Mária és Ballér Bianka több karaktert is megformál. Néha egy-egy szerelmünkben felismerjük a szüleink, nagyszüleink tulajdonságait. Verocskát Varga Lili, a fiát, Surikot Benkő-Kovács Gergő alakítja. Burján Gabriella hozta létre az előadás zenei világát. Január 10-én volt a bemutató a Pelikán Fészekben. Imádtam ezt a próbafolyamatot! Csodálatos embe­rekkel dolgoztam, akik minden kezdeti ügyetlenségemen átsegítettek, és bíztak bennem.

rap: Milyen bemutatókra készülsz még az évadban?

KR: Most próbáljuk Hadar Galron Megtisztulás – Mikve című darabját, amelyet Telihay Péter rendez a Pelikán Fészekben. Varga Mária, Váradi Eszter Sára, Varga Gabriella, Kiss Diána Magdolna, Varga Lili, Ballér Bianka és Koreny Réka játszanak még benne. Március 7-én lesz a premier. A darab nyolc nő történetét mutatja be. Intim térben, egy rituális fürdőben játszódik a cselekmény, de mégsem marad rétegtörténet. Nagyon pontosan beszél a nők elnyomott helyzetéről, családon belüli erőszakról, áldozathibáztatásról, sztereotípiákról, elvárásokról, amiket a társadalom a nők felé támaszt, arról, hogyan helyez nyomást a politika a magánéletre. Én egy hatgyerekes családanyát játszom, aki titokban elköttette magát, hogy ne essen többet teherbe. Számomra az a legfontosabb üzenete, hogy a hallgatással is lehet ölni. A tétlenség vagy a segítség megtagadása is bűnrészesség. Merjünk beszélni! Ezután Werner Swab Népirtás, avagy nem funkcionál a májam című darabjában fogok dolgozni, amelyet Zsótér Sándor rendez, aki az egyetemen osztályfőnököm volt.

rap: Milyen távolabbi terveid vannak?

KR: Tanulásban akadályozott fiataloknak szeretnék létrehozni olyan előadást, amelyben egy kötelező irodalmi művet dolgozunk fel. A nyáron ennek az előkészületeivel szeretnék foglalkozni.

rap: Színésznőnek vagy színésznek lenni jobb szerinted?

KR: Ha a drámairodalomból indulok ki, egyértelműen színésznek, sokkal több férfiszerep van.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.