ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

Kötés, kötődés, kötöttség

Kerkay Rita színész

  • rés a présen
  • 2020. március 20.

Színház

rés a présen: Amióta végeztél az egyetemen, szerződéses színész vagy Fehérváron. Így szeretted volna?

Kerkay Rita: Végzős koromban nem volt konkrét elképzelésem, hogy melyik színházban szeretnék dolgozni, vagy milyen színházat akarok csinálni. Csak azt tudtam, hogy dolgozni akarok, és minél többet megtanulni a szakmából. Az elmúlt években egyre több lehetőségem nyílt a színészi munkán túl más területeken is kipróbálni magam a székesfehérvári Vörösmarty Színházban, tervezhettem díszletet, csináltam kiállítást a festményeimből, dolgoztam rendezőként, és gyerekeket mentorálok egy színházi program keretein belül.

rap: Milyen előadásokban, milyen szerepekben vagy látható jelenleg?

KR: Margitot játszom a Régimódi történetben, Jósnőt és Nővért A Vágy nevű villamosban, valamint Cate-et Sarah Kane Szétbombázva című darabjában. Januárban mutattuk be Ljudmila Ulickaja Odaadó hívetek, Surik című regényének színpadi változatát, amelyet Selmeczi Bea írt és én rendeztem, valamint díszlet- és jelmeztervezőként is dolgoztam benne.

rap: Hogyan talált meg Ulickaja?

KR: Bagó Bertalan ajánlotta nekem ezt a szöveget. Ulickaja regényében nagyon megragadtak az állandóan kötő, kézimunkázó nőalakok. Kötés, kötődés, kötöttség, kötelesség… Rájöttem, hogy fonallal és kötőtűkkel mindezeket meg lehet mutatni. Ezért a díszlet több száz gomolyagból és befejezetlen kézimunkából áll. Ulickaja elképesztő humorral és pontossággal ábrázolja a női sorsokat. Például, hogy hányféleképpen lehet viszonyulni az anyasághoz. Van egy nő, aki lányt szeretett volna, de fia született, van, aki nem tudja megélni az anyaság örömét, hiába van gyermeke, és van, aki hiába szeretett volna gyereket, elvetélt. A darab és a regény is játszik a szereplők közötti külső-belső hasonlósággal. Perczel Enikővel ezeket akartuk felerősíteni azzal, hogy Varga Mária és Ballér Bianka több karaktert is megformál. Néha egy-egy szerelmünkben felismerjük a szüleink, nagyszüleink tulajdonságait. Verocskát Varga Lili, a fiát, Surikot Benkő-Kovács Gergő alakítja. Burján Gabriella hozta létre az előadás zenei világát. Január 10-én volt a bemutató a Pelikán Fészekben. Imádtam ezt a próbafolyamatot! Csodálatos embe­rekkel dolgoztam, akik minden kezdeti ügyetlenségemen átsegítettek, és bíztak bennem.

rap: Milyen bemutatókra készülsz még az évadban?

KR: Most próbáljuk Hadar Galron Megtisztulás – Mikve című darabját, amelyet Telihay Péter rendez a Pelikán Fészekben. Varga Mária, Váradi Eszter Sára, Varga Gabriella, Kiss Diána Magdolna, Varga Lili, Ballér Bianka és Koreny Réka játszanak még benne. Március 7-én lesz a premier. A darab nyolc nő történetét mutatja be. Intim térben, egy rituális fürdőben játszódik a cselekmény, de mégsem marad rétegtörténet. Nagyon pontosan beszél a nők elnyomott helyzetéről, családon belüli erőszakról, áldozathibáztatásról, sztereotípiákról, elvárásokról, amiket a társadalom a nők felé támaszt, arról, hogyan helyez nyomást a politika a magánéletre. Én egy hatgyerekes családanyát játszom, aki titokban elköttette magát, hogy ne essen többet teherbe. Számomra az a legfontosabb üzenete, hogy a hallgatással is lehet ölni. A tétlenség vagy a segítség megtagadása is bűnrészesség. Merjünk beszélni! Ezután Werner Swab Népirtás, avagy nem funkcionál a májam című darabjában fogok dolgozni, amelyet Zsótér Sándor rendez, aki az egyetemen osztályfőnököm volt.

rap: Milyen távolabbi terveid vannak?

KR: Tanulásban akadályozott fiataloknak szeretnék létrehozni olyan előadást, amelyben egy kötelező irodalmi művet dolgozunk fel. A nyáron ennek az előkészületeivel szeretnék foglalkozni.

rap: Színésznőnek vagy színésznek lenni jobb szerinted?

KR: Ha a drámairodalomból indulok ki, egyértelműen színésznek, sokkal több férfiszerep van.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."