Idézőjelben - Tasnádi István: Finito (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. február 8.

Színház

Rossz memóriájú ember lévén dühödten imádom az idézeteket, a szó szerintieket, a stilárisakat, a színházi palimpszesztet legkivált: semmi bajom tehát azzal a gesztussal, hogy Tasnádi István letörölte a nagy árkus papírról Erdman Öngyilkosát, és ráírta a maga Finitóját, "magyar zombi" alcímmel, versben; és önmagában azzal sincsen semmi bajom, hogy Mácsai Pál rendezése erősen izál: moliére-izál, barokkizál, örkényizál, stilizál, parodizál.

Tasnádi egy nekifutásra mindjárt két darabot versel (a vers néha jó, néha rémes): az első felvonásban az életkedvetlen (mert mellőzött, mert piszkált, mert frusztrált, mert még a budin se hagyják békén) Blondin Gáspár

öngyilkosságára licitál

a markáns típusokban megjelenített társadalom, a másodikban pedig a keresztnevű emberek tévéshow-jából csinál monstre paródiát, fölvonultatva benne az első rész figuráit. Ez utóbbiban beígéri a "halál élőben" szenzációját, minden nyomorultakkal, kiszolgáltatottakkal üzletelő tévéműsor elméleti csúcspontját.

Bagossy Levente díszletének központi eleme a budi - melynek színpadi és egyéb konnotációit most nem sorolom ide, csak megjegyezném, hogy ide gyűlik mindenki, aki élete föllendülését várja Blondin halálától, a budi itt a lépesméz maga. A második rész díszlete pedig a vonatkozó műsorok gagyi küllemét és Potemkin-gazdagságát imitálja.

Darab és látvány (Izsák Lili gondos "talpigszürkéi", leleményes apróságai is) elsősorban alakításoknak kedvez - ezt erősíti Mácsai Pál barokkos-ironikus dalbetétekkel pöttyözött, kidolgozott jelenetekben gördülő rendezése is (az énekesek, Bucsi Annamária m. v. és Gál Gabi m. v. ügyesen veszik át az előadás idézőjeleit). A színészek szabadon engedhetik játékos fantáziájukat a sablonokból épített figurák kiszínezésében, hiszen a nagyjában-egészében rugóra járó dramaturgia vezeti, súlyos üzenet viszont nem béklyózza őket.

Csuja Imre Blondin Gáspár szerepében a nép egyszerű, de jól megtermett fiát játssza, akiről sose derülne ki, hogy megvan a magához való esze, ha nem sodródna bele öngyilkossága kiárusításába. Csuja lomhának is jó (zombinak nem mondanám, mert ezt a szót én másra használom), csalafintának is jó - mindazonáltal nem fárad azzal, hogy holmi mélyebb értelmet tulajdonítson önnön üzleti megvilágosodásának. A felesége szerepében Für Anikót látjuk, aki úgy szépül és virul kifelé, ahogy távolodik addigi életétől: gyorsan. Szikkadt, blazírt, fáradt középkorú asszonyként ébred rá, hogy tán tartogat neki még valamit az élet - életet, például -, esetleg a Zorró-külsejű, üres szövegű, eléggé ismerős sztárpszichiáter mellett, akit Széles László domborít, finom poénokkal; ebbe a perspektívába Für Blondinnéja beleszépül. Pogány Judit a gonosz anyóst tetterővel és epés humorral "támasztja meg".

A polgármester a kisközösség anyagi gondjainak megoldását reméli Blondin öngyilkosságának ügyes felhasználásától - Anger Zsolt a megbízható helyi erő kliséjét az "érző ember" patentjaival ékesíti. Fölbukkan egy költő - eléggé idegen test a darabban -, Végvári Tamás játékában kicsit enervált és archaikus, de igyekszik remélni a költőtársadalom sorsának jobbra fordulását Blondin halálától.

Tigris Nikiben, a popdívában semmiféle közösségi érzelem nem hevül: ő kizárólag a saját pályáját szeretné föllendíteni, magát meg néhány pletykalap címoldalára katapultálni az öngyilkosság révén - már ha szegény Blondin érte és miatta döfné magába a kést. Bíró Kriszta nemcsak parádés számot

búg és vonaglik

el fekete loboncban és lila fűzőben - de bamba vigyora is sokkal jobb, mint a tévédomináké. Ráadásul a második részben a szerencsétlen kreatúra valódi kiszolgáltatottságát is megmutatja: úgy kapaszkodik Kerekes Viktória riporternőjének nyakába, mint egy majom, miközben hátul kivillan tangamunkaruhája.

A Czukor Balázs játszotta szomszédot, Misit alighanem a fővárosból száműzték Blondinék mellé: kicsit együgyű, kicsit tompa, de zsigerből érdekvezérelt. Kerekes Viktória Hajnalka riporternője ugyancsak frappáns paródia: rutinosan lavírozik ebben a "fogalmam-sincs-mit-keresek-én-itt" helyzetben, nagy szerencsétlenséghalmaz ő is.

Summa: a színpadon sokaknak van nyomósabb okuk az öngyilkosságra, mint a budin üldögélő Blondinnak. Aki a második részben a Pál Show díszletei közt végül is nem szúrja le magát, hiába nógatja őt Debreczeny Csaba Pálja. Debreczeny éppen ezerszer jobb a szerepben, mint üresfejű "valódi" kollégái, hiszen ő gondol is valamit erről a szánalmas alakról.

Blondin nem lesz öngyilkos, mert rájön, hogy élni jó. Mégis meghal, mert mások arra jönnek rá, hogy nélküle élni még jobb. A darabnak ez a csavarja azt sejteti, mintha súlyos opus lett volna előtte, pedig csak stíljáték az egész. Ebben a tónusban lép színre Mácsai Moliére-ből idecitált deus ex machinája, hogy egy bravúrvillanáson kívül persze ne csináljon semmit, az ilyen követek ezt szokták...

A színészek jók. Ezt nevezem én szórakoztatásnak.

Örkény Színház, január 20.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.