Színház

Illúzió a javából

Kiváló dolgozók – Igaz történetek a gondoskodásról

Színház

A Bürgerbühne egy Németországban elterjedt színházi gyakorlat. Maga a szó azt jelenti: polgárok színpada.

Vagyis ezek a polgárok nem a nézőtéren ülnek, hanem részt vesznek az alkotófolyamatban, sőt fel is lépnek: színházi szakemberek segítségével saját élettapasztalataikat, szakértelmüket építik be egy-egy előadásba, amely – leegyszerűsítve – nem egy már létező drámába szuszakolja bele a mai valóságot, hanem a valósághoz keresi meg a színházi anyagot. Ez a forma elér olyan embe­re­ket is, akik egyébként nem szoktak színházba járni, hiszen a klasszikus színházhoz képest egy sokkal nyitottabb és kevésbé hierarchikus rendszerként, közösségi fórumként működik, amelyben az alkotófolyamat, a műhelymunka és a közösségépítés legalább annyira fontos, mint maga a végtermék, a bemutató.

Az elnevezést először a drezdai Staatsschau­spiel használta 2009-ben, de a módszert – másfajta struktúrákban – már korábban és máshol is alkalmazták. Magyarországon is született számos ilyen előadás, de míg a Bürgerbühne alapvetően a kőszínházakban működik, nálunk elsősorban a fiatalokkal, színházi neveléssel is foglalkozó társulatok környékén, vagyis a függetleneknél kell keresnünk a példákat. Ilyen a XV. kerületben működő KOMA, a Trafó Gondolat Generátor, a Független Színház Magyarország Selejtesek című produkciója vagy a Sajátszínház nagy sikerű, a dunaPart Fesztiválra is beválogatott Éljen soká Regina! című előadása – abban a Borsod megyei Szomolyán élő roma nők álltak a színpadon –, és ilyenek a MU Színház közösségi programjai is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.