Ki a király? - kritika az Alföldi-féle István, a királyról

Színház

Jaj, de unom a politikát! - énekli Gizella királyné és Vecellin lovag az István, a király fanyar, de korántsem jelentékeny kettősét, amely most egyszerre különleges rendezői nyomatékot kap Alföldi Róbert Dóm téri produkciójában. A teljes kórus és statisztéria a színpad előteréhez ront, s vagy 50-szer belekiáltja a közönség arcába az "unom" szót, s hogy a sulykolás még érzékletesebb legyen, e kitartó szóismétlésre felgyulladnak a nézőtéri fények is. Márpedig ha egy rendező a villanykapcsolóval játszik, az mindenkor felemelt mutatóujjú, erős jelzésnek van szánva: szerelmetes nézőim, jól figyeljetek, mert most aztán már tényleg rólatok van szó. Mégis, bár kétségkívül unjuk a politikát, az így fölerősített fordulat akarva-akaratlanul többet árul el a harminc esztendeje és ma is hivatalosan szentesített sikerű rockoperáról, mint rólunk, hű nézőiről. Merthogy 1983-ban csakúgy, mint 2013-ban épp az ilyen ellenzékiesség számíthatott a legnagyobb, a rokonszenvvel egyenértékű felsőbb türelemre. A politika egész világára kiterjesztett, s ilyesformán passzív ellenérzés, a magyaros hangütés forszírozása, valamint a "haza és haladás" nagy nemzeti ellentmondásának István király korára való visszavetítése: mindez lényegét tekintve maga volt a veszélytelen mulatság, amely dacára ennek (vagy tán épp ezért) mindig sokatmondóan jelentőségteljesnek mutatkozhatott.

false

Harminc év nagy idő, felőröl birodalmakat és rendszereket, átalakít minket és a körülöttünk lévő világot, s persze lecseréli a korízléseket: az egykori sikert kínossá, sőt cikivé változtatja, majd sokszor visszahozza ugyanazt a nosztalgia vagy a retró örve alatt. Az István, a király szemre hullámvölgyek nélkül vészelte át az elmúlt harminc évet, s ma is ugyanaz az ismerős arculatú mű, mint egykor. Ne kerteljünk, változatlansága gyanút keltő, hiszen felveti a kérdést: miért tűnik ugyanolyannak, miközben minden megváltozott körülötte? Közhely, de a jelentős alkotások századok múltán is reagálnak az aktuális jelenre, újabb és újabb rétegeiket tárják fel előttünk, s nem mellesleg válaszolnak korábban nem is sejtett kérdéseinkre. Szörényi Levente és Bródy János közös zenés színházi csúcsteljesítménye a kritikusi gyanú szerint ilyesmikre nem képes, jóllehet a most bemutatott produkcióban Alföldi ügyes és sokszor egészen hatásos, tetszést arató gesztusok sorával próbálja elleplezni ezt a rendezői működésétől korántsem teljesen idegen helyzetet.

Igazán minden be van dobva a Dóm téren: a volt Nemzeti főerői, többértelműnek szánt tömegkoreográfia (koreográfus: Vári Bertalan), Szent Korona mint díszlet (Menczel Róbert munkája), koronára felültetett szimfonikus zenekar, Trabanton bekocsizó 1983-as vendégek (Nagy Feró és Varga Miklós), karikás ostor, keresztek és kommandósok. A jelmezek (jelmeztervező: Nagy Fruzsina) jelenkori áthallásokat mímelnek, Torda táltos, azaz az elmaradhatatlan Novák Péter pacsizik a vezénylő Kesselyák Gergellyel, mielőtt különszámba kezd, s persze látunk győzelmi partit is a harc után, egyszóval minden mozzanat, be-, ki- és összekacsintás a mű trendi voltát szuggerálja. A külsődleges érvényességet azonban csak olykor mélyíti el egy-egy szép és valódi színészi-énekesi pillanat. Ez részben szakmai probléma: az énekhang és a muzikalitás megléte a zenés színházban nem választható ráadás, hanem alapkövetelmény, vagy legalábbis annak kellene lennie. S ennek bizonyságául, aki jól énekel, színészként is diadalmaskodik, mint a Koppány lányát adó Tompos Kátya, aki az est legszebb és legérvényesebb perceit szerezte számunkra. Általánosságban is erősebb volt a női vonal: Radnay Csilla (Gizella), Udvaros Dorottya (Sarolt). A címszereplő Feke Pál sokszorosan ismerős szólamában most is tisztességgel megfelelt, hangjának Varga Miklós-i zamata váltig átütő, ám ugyanez szerepformálásáról már aligha mondható el. Az önmagánál valamelyest halványabb-feszültebb Stohl András komoly alázattal vette ki a részét az előadásból, ám hangja Koppány utolsó másfél számában többé-kevésbé felmondta a szolgálatot. Előre borítékolhatóan, de egyszersmind üdítően életteli, kirobbanóan energikus rockoperai alakítást nyújtott Szemenyei János (Laborc), s meglepően erős, énekszavában is színészi súlyt jelző figurává gyúrta össze szerepfoszlányait Blaskó Péter (Géza fejedelem, Krónikás).

A díszletet alkotó korona végül összezárul, egy nemzet börtönévé átalakulva - didaktikus, de gusztussal kivitelezett megoldás, amely korántsem oly kedvapasztó, mint az előadási hagyományba belekövesedett kötelező Himnusz-éneklés. Igaz, így legalább nem kell megfeszülni a közönség álló ovációjáért.

Szegedi Szabadtéri Játékok, Dóm tér, augusztus 18.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.