67. Avignoni Fesztivál

Elköteleződés vagy nyitottság?

  • Herczog Noémi és Kovács Bálint
  • 2013. szeptember 1.

Színház

Az erős program szükséges, de nem elégséges feltétele a valódi fesztiválnak. A világ egyik legjelentősebb színházi eseménye fontos tanulságokkal szolgálhat minden fesztiválszervező város számára.

Mert Avignonban a város hozza létre a fesztivált, nemcsak a színházi szakma vagy a kulturális minisztérium, hanem a legkülönfélébb pozíciókban lévők látszólag teljes együttműködése. Már az is sokatmondó, hogy a fesztivál három hetére átszervezik a teljes tömegközlekedési hálózatot: egyrészt több, csak ekkor közlekedő éjszakai buszjáratot ("Bustival") hoznak létre, másrészt átadják a belvárost a nézőknek és a színházaknak. A belváros gyakorlatilag teljes felülete színházi plakátokkal - jellemzően az ezerkétszáz OFF-program előadásaiéval - van borítva, legyen szó magánházakról, parkok kerítéseiről, bankok vagy akár templomok falairól - és tulajdonosaik beleegyezéséről. Hiszen - és ezt az utcákat, hoteleket és éttermeket zsúfolásig megtöltő közönség láttán nehéz is lenne megkérdőjelezni - a város jól felfogott érdeke a fesztivál minél nagyobb szabású lebonyolítása. Talán épp ezért nem merül fel az sem kérdésként, hogy hol lehet színházi előadást játszani:

mindenhol lehet

Vannak bemutatók iskolák tornatermében, kolostorok belső kertjeiben, de még a pápai palotában is. Az pedig már az egyébként a társművészeteknek is előkelő helyet biztosító szervezők józanságát jelzi, hogy minden egyes helyszínt a fesztivál zászlója jelöl, így egy másodpercig sem lehet kérdés, hogy például egy temető mellől induló programhoz pontosan melyik sarkon is kell gyülekezni. Ám a fesztiválhangulatért leglátványosabban maguk a színházak felelnek: három hétig olyan hihetetlen intenzitással és leleményességgel hirdetik az előadásaikat, ami Magyarországon nemhogy a kultúrában, de más szektorokban is abszolút szokatlan. Míg az ember végigmegy a főutcán, legalább hat-hét rendhagyó hirdetési formával találkozik: extrém módon beöltözött színészek (borostás, transzvesztita Evita és neccharisnyát viselő Kaszás) osztogatják szórólapjaikat és mosolyukat, rögtönzött táncelőadások, az egyes előadások hangulatát idéző, mozgó installációk lepik el a várost. Úgy tűnik, az itt fellépő színházak többet tudnak a marketingről annál, hogysem kis bódéban tíz százalékkal olcsóbb jegyeket árusító, unott jegyszedőkkel képviseltessék magukat, ráadásul nem tartják lealacsonyítónak, hogy el kell adniuk, amit létrehoztak. Köztük sétálva pedig az embernek ideje sem marad megkérdőjelezni, tényleg a színház-e a legfontosabb dolog a világon. Az önfeledt részvételt gátolhatja ugyanakkor, hogy Avignonban a legértékesebb valuta a francia nyelvtudás: hiába a nemzetközi érdeklődés, programfüzetet csak franciául készítenek, a francia nyelvű előadások megértését semmilyen módon nem könnyítik meg (nincs felirat vagy szinkrontolmács, angol szinopszis is csak ritkán), és a franciául amúgy is feliratozott előadásokhoz sem készítenek angol szövegfordítást.

Noha nem tették kötelezővé, hogy mindenki ezzel indítsa a maga fesztivállátogatását, a Rimini Protokollból ismert Stefan Kaegi Remote Avignon című sétaszínháza tökéletes átvezetés a turisták Avignonjából a színházi fővárosba. A "nézők" mindegyike egy fejhallgatót kap, és az abból szóló hang instrukcióit követve járja végig a város ismertebb és rejtett zugait. Kaegi nemcsak mindent kihoz a lehetőségből, hanem megmutatja, hogy az elképzelhetőnél sokszorta több van az ötletben. Az "előadásnak" csak egyik fele a hol szórakoztató, hol nagyon izgalmas szituációs játék, amelyet különlegessé tesz, hogy az ötvenből csak nyolc-tíz ember hallja pont ugyanazt; miközben új szemszögből figyeljük meg a városi tereket és a bennük létező embereket, az autókat feltartóztató áltüntetésről már nem is beszélve. A fülünkben szóló hang folyamatosan filozofál életről-halálról, gépről és emberről: egyáltalán normális totálisan rábízni magunkat egy géphangra a fejhallgatónkban? De az amúgy csontig rágott témát is új megvilágításba helyezi egy-egy olyan kínos és mellesleg odavetett kérdés, mint hogy édesanyánk vagy a számítógépünk nélkül tudnánk-e nehezebben tovább élni.

Nem egyedül a Rimini reagál konkrét értelemben is a fesztiválra: Jéroöme Bel előadása a fesztivál gyakorlatilag fétissé vált, legfontosabb helyszínét, az ikonikus avignoni pápai palotát választotta nemcsak helyszínéül, de tárgyául is. A palotában bemutatott legendás előadásokból készült kvázi-dokumentumszínház szimpatikusan és demokratikusan emlékezik. Bel nem erőlteti saját kedvenceit a nézőkre. E helyett alternatív színháztörténetet rendez, ami kellemesen és szokatlanul változatos. Megsokszorozva a színházi kánont, félkörívben ülteti le azt a néhány civilt, akiket megkért, hogy meséljenek a legemlékezetesebb vonatkozó élményeikről, arról, hogy mit jelent nekik a pápai palota. Gyerekek és idősek, franciatanárok és az avignoni fesztiválorvos egymás után emlékeznek. Bel meg is ismétel egy-egy legendás momentumot a fellépők kedvéért, például egy részletet Romeo Castellucci Infernójából: egy aprócska alak kapaszkodik fel a palota véget nem érő falán, kvázi kiszabadítva magát a Pokolból. De a mainstreamen kívül olyanok is szót kapnak, akik kizárólag az OFF-programot látogatják, mert sznob és elérhetetlenül drága kiváltságnak tekintik Avignont.

A másik feltűnő trend ezen a fontos nemzetközi fesztiválon, hogy nincsenek darabok. Nemhogy klasszikusok nincsenek, de még kortárs irodalmi drámák se, legfeljebb dramatikus szövegek, vagy a darabok "miatt" született vadulások.

És nem lehet nem észrevenni a táncféleségek dominanciáját sem. Avignon két kurátora, a programot már tíz éve válogató Hortense Archambault és Vincent Baudriller jól érzékeli, mennyire szétválaszthatatlan a kortárs előadóművészetben tánc és színház. Tegyük hozzá, nem volna rossz, ha ez a lassan kikerülhetetlen tendencia most már a POSZT vagy a hazai színházi szakma egyéb érvényesülési területein is visszatükröződne. Nagy József, Anouk van Dijk, Anna Teresa de Keersmaeker és Delavallet Bidiefono csak néhány név a fesztivál táncos vagy "táncszerű" programjából. Mert tánc és színház gyakran egy előadáson belül sem különíthető el, jó példa erre a Franciaországban sokat dolgozó Nagy József Woyzeckje, ez a most húszéves és még mindig az avignoni program színvonalába illő mozgó képzőművészeti alkotás. A hazai viszonyokra gondolva érdemes felidézni, amit Schilling Árpád, a másik magyar meghívott emelt ki nyilatkozatában: kizárólag függetleneket válogattak be Magyarországról. (Lásd Schillinggel készült avignoni interjúnkat: "Akkor nekik már jó", magyarnarancs.hu - a szerk.)

Tánc és színház egybeolvadása egyébként a Rausch (Bódulat) példáján is szépen követhető, aminek egyenrangú alkotója volt a rendező (a német Falk Richter) és a koreográfus (a holland Anouk van Dijk). A fesztivál egyik legerősebb része volt ez az agitprop vagy ha tetszik: aktivista előadás, amit erősen inspirált az Occupy mozgalom. Richter a válságot választotta tárgyául, mint nemrég a Krétakör (Krízis) vagy a Trafóban is bemutatkozott brüsszeli koprodukció (Bizalmi tőke). A Rausch nem egyszerűen a gazdasági válságról beszél erős kapitalizmuskritikával, hanem abból indul ki, hogy a jelenlegi világrend a munka és a társkeresés terén egyaránt a nyitottság megőrzésére rendezkedett be az elköteleződésekkel szemben. Az előadás az ebből adódó

magány és szorongás táncát

járja; a fiatal táncosok egy jelenetben Occupy-tábort is alapítanak, érezhetően szimpatizálva a mozgalommal, ugyanakkor ironizálva is rajta. Ez a tábor egyszerre nyári tábor, ahonnan a fiatalok anyunak írogathatnak új élményeikről, ugyanakkor közösség és rendszerkritikus tömeg is, amelynek tagjai kevéssé konkrét rendszerbírálatukban talán axiómának tekintik, hogy létezik a jelenleginél demokratikusabb és igazságosabb világrend. Az előadás alkotói érezhetően úgy vélték: akárhogy is, muszáj meghallani a sok fiatal mozgalmár hangját, akik bár nem tudnak alternatívát nyújtani, a kapitalizmus hibáinak kritikai vizsgálatától nem akarnak eltekinteni.

Aztán még azért is jó ez a nemzetközi fesztivál - muszáj ezt megismételni, mert egyszerűen irigyeljük, hogy a "vidéki" Avignonnak nemzetközi fesztiválja van, amikor az egyetlen magyar nemzetközi színházi fesztivál a Trafó éves programja -, mert olyan távoli országok is képviseltetik magukat, mint Kongó. Egy ország, ami akkora, mint Belgium, Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, Portugália és Görögország együttvéve, mégsem tudunk róla semmit. Egy ország, aminek ásványkincsei alig összehasonlíthatók más országokéival, csak ezeknek más országok látják hasznát. A felfoghatatlan mértékű szegénység, a ruandai mészárlás utáni menekülttáborok képei a fesztivál egy eldugott kiállításán is szerepelnek az alagsorban. Bidiefono koreográfiájában pedig kilenc fekete táncos és énekes vibrál, táncol és olykor beszél is a Kongóban oly gyakori erőszakos halálról, tömeges mészárlásokról és a halál költészetéről. Egyszerre keservesen és vigadva. Ahogy a kongói nép üli a halotti tort.

 

Herczog Noémi fesztiválrészvételét és utazását a TÁMOP pályázata támogatta.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.