„Káromkodni se szokott” – külügyesek a Radnóti Színházban

  • Iványi Zsófia
  • 2012. december 4.

Színház

Meglehetősen ritka tünemény, hogy több tucat minisztériumi dolgozó – az alkotóknak szánt ajándékokkal megpakolva – vonuljon ki egy színházba. Politika és művészet, valóság és fikció egyéjszakás kalandja a Protokoll tematikus közönségtalálkozóján.

Két protokollfőnök ül egymás mellett a Radnóti színpadán: az egyik a külügyminisztérium munkatársa, Nagy Zoltán, a másik a Térey János verses regénye nyomán írt színdarab (kritikánk a darabról itt olvasható) főszereplője, Mátrai Ágoston, illetve az őt játszó Fekete Ernő. Körülöttük a szereplőgárda apraja-nagyja, Bálint András igazgató, Térey és a regényt vele közösen színpadra író Kovács Krisztina. Velük szemben a Fiatal Diplomaták Klubja által kulturálódásra sarkallt külügyesek, továbbá az egyszeri nézők, és végül mi, akiket legnagyobb meglepetésünkre „sajtókíséret” címszó alatt feltüntettek a jeles alkalomból készített, full autentikus – dombornyomásos címerrel és minden részletre kiterjedő programleírással operáló – protokollfüzetkében.


Fotó: Németh Dániel

Hamar kiderül, hogy a diplomaták nem maradéktalanul elégedettek a látottakkal: többen elmondják, hogy az igazi protokollfőnök sokkal kedvesebb, barátságosabb és nyitottabb ember, mint Mátrai, ráadásul káromkodni se szokott. Néhányan a munkájuk ábrázolását is sérelmezik. Egy fiatal külügyes lánnyal az előadás és a közönségtalálkozó közti kis szünetben volt alkalmunk beszélgetni: ő sztereotípiák gyűjteményének titulálta az előadást, és hangsúlyozta, hogy a protokollfőnök nem lát el olyan feladatokat, mint a darabban, például a látogatásokat nem ő szervezi le.

Annak viszont örült, hogy a Protokoll rávilágít az ő egyedi problémáikra, például, hogy a többéves kiküldetések tönkrevágják a kapcsolatokat, és rengeteg stresszel járnak. Azt sajnos senki sem tudta megmondani, hogy mi történt a külügyben Sólyom László ominózus komáromi hídjárásakor, mivel az általunk megkérdezett diplomaták egyike sem dolgozott azon a területen, de többek szerint hasonló lehetett a helyzet, mint az előadásban: pánikszerűen elhajított diplomáciai iratok szálltak szerteszét, és mindenki idegesen rohangált fel-alá. „Pár kritikus témánál végigfutott a hideg a hátamon. Örülök, hogy van, aki nem látta az előadást, de nem venném ki ezeket a jeleneteket” – fogalmazott Nagy Zoltán a regény írása idején aktuálpolitikai, ma már félig-meddig történelmi jelenetek kapcsán. „A külügyminisztérium nagyon kicsi intézmény, és az ilyen élmény egy életre beivódik a nézők emlékeibe – fejtegette a valódi protokollfőnök. – Ezért örültem, hogy annyira különbözött a darabban ábrázolt hivatali és magánéleti szál az én saját munkámtól és magánéletemtől, mert így senki sem fog párhuzamot keresgélni.”

A morózus diplomata lelki nyomorát versbe öntő előadás közönségtalálkozóján többségben voltak a külügyesek: úgy tűnt, őket leginkább a főnökük és a munkájuk ábrázolása izgatta. Miután sikerült tisztázni, hogy Mátrai figuráját nem Nagyról mintázták (főleg, hogy a mű megírásakor még nem is volt pozícióban), és az alkotóknak nem állt szándékukban dokumentálni a minisztériumi munkát, megnyugodtak a kedélyek, és kevés érdemi kérdés hangzott el. Fekete Ernőtől például megtudakolták, felmerült-e benne, hogy protokollfőnök legyen, illetve Nagy Zoltán gondolt-e már színészi pályára – előbbire határozott nem, utóbbira félénk „fiatalkoromban igen” volt a válasz. Egy középkorú úr a színésznőktől szerette volna megtudni, mit találnak vonzónak egy külügyesben, amire zavart csend, majd Csomós Mari és Wéber Kata a kérdést lényegében megkerülő, nagyon píszí pár mondata volt a válasz.

„Nagyon kedves este volt, de hozzám közelebb áll az olyan közönségtalálkozó, ahol mélyebb kérdésekkel foglalkozunk, például amikor a Cigányok után roma értelmiségiekkel és középiskolásokkal beszélgettünk a darabban is megjelenített problémákról” – mondta Fekete Ernő. Hozzátette: a Protokoll találkozóján egyetlen olyan kritika hangzott el, amit nagyon megjegyzett: egy úr mondta, hogy nem tud azonosulni Mátraival, és nem érti, miért mennek sorra tönkre a kapcsolatai. Bár az író akkor elmondta, hogy ez szándékos, ő színészként azon dolgozik, hogy ez a figura valamennyire közel kerüljön az emberekhez. Térey Jánost is megkérdeztük erről: „Azonosulni nem kell. Figyelni érdemes. Én nem vagyok pszichiáter, nem megoldani óhajtom a problémát, hanem megjeleníteni.”

A találkozó végén a külügy munkatársai meglepően ötletes ajándékokkal kedveskedtek az alkotóknak: az írók többek közt („nem célzásnak szánt”) protokollkalauzt, a főszereplő egy párkapcsolati tanácsadó könyvet és egy rakás eredeti külügyes mütyürt, például protokollfőnök-kitűzőt és névjegykártyákat kapott. Utóbbi nagyon tetszett Téreynek: szerinte kifejezetten megtisztelő, ha egy irodalmi figura, ráadásul az ő szereplője saját névjegyet kap – ez az el- és befogadás jele. „Szeretem, amikor nem a művészet utánozza az életet, hanem az élet a művészetet” – tette hozzá. Fekete Ernőben ugyanakkor azonnal felmerült a kérdés, hogy vajon mindez legális-e. Hiszen tulajdonképpen nagyon is hiteles hamisítványokat kapott, amikkel akár vissza is élhetne. Mi most mindenesetre dokumentáltuk az esetet, így ha a jövőben bárki találkozik a „Mátrai Ágoston – protokollfőnök; Külügyminisztérium; 1027 Budapest, Bem rakpart 45–47.” feliratú névjegykártyával, az tudja, hogy azt nem a színész, hanem egy kormányszerv gyártotta – e furcsa és aranyos, de nem túl maradandó este emlékére.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.