Kiállítás

Katona 30 - Emlékképek

  • - krusovszky -
  • 2013. április 7.

Színház

Katona 30 - Emlékképek - címmel nyílt kamarakiállítás a FUGA hátsó fertályában, amely egyfelől teljesen hagyományos fotótárlat, ami akár a színház előterében vagy büféjében is helyet kaphatott volna, másfelől pedig termékenyen kaotikus kelléktár, intimebb tér, melyben a színészek (illetve szereplők) levetett ruhái és apró használati tárgyai között sétálhatunk, mintegy a színfalak mögé jutva. E két komponens szépen kiegészíti egymást, bár nem áll egészen össze - amin talán segített volna, ha kicsit kevertebb a tárgyak és képek elhelyezése.

Nem lehetett irigylésre méltó helyzetben a képeket válogató Schiller Kata és B. Nagy Anikó, amikor Koncz Zsuzsa hatalmas anyagából kellett választaniuk - már az arányok (óriási életmű vs. kicsi tér) miatt is szükségszerűen önkényes lett a szelekció. Ha portré, miért éppen Major, Cserhalmi vagy Gobbi Hilda, vagy miért éppen az a színpadi fotó? Hiányérzetünk mégsem lehet: Konczot bevallottan nem a színpadi történések, hanem az előadás hangulata, a rendezői felfogás megörökítése érdekelte elsősorban - ugyanígy a kiállítás szervezői is inkább a sajátos Katona-fílinget próbálták elkapni a tárgyakon és Koncz képein keresztül. Ebben nincs is hiba. Nagyszerű Haumann portréerejű fotója a Hedda Gablerből, Szirtes Ági és Fekete Ernő kontrasztos képe a Közellenségből, vagy Takátsy Péter szenvedő alakja a Kazamaták sajnos elég kevésszer játszott előadásából. Közben jóleső "kirándulás" átlépni a terem túlsó felébe és felemelni (merthogy itt minden kézbe vehető) mondjuk Ivanov bögréjét, vagy a szíven szúrt babát a Mesél a bécsi erdőből. Csupa olyan tárgy, ami előadás közben talán fel sem tűnt, de most nyilvánvalóvá válik, hogy az ilyen apró részleteknek is micsoda jelentőségük lehet a színpadon. Az már csak hab a tortán, hogy a finisszázs árveréséről ezeket majd akár haza is vihetjük.

FUGA Budapesti Építészeti Központ, Bp. V., Petőfi Sándor u. 5., nyitva: március 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.