Kiállítás

Katona 30 - Emlékképek

  • - krusovszky -
  • 2013. április 7.

Színház

Katona 30 - Emlékképek - címmel nyílt kamarakiállítás a FUGA hátsó fertályában, amely egyfelől teljesen hagyományos fotótárlat, ami akár a színház előterében vagy büféjében is helyet kaphatott volna, másfelől pedig termékenyen kaotikus kelléktár, intimebb tér, melyben a színészek (illetve szereplők) levetett ruhái és apró használati tárgyai között sétálhatunk, mintegy a színfalak mögé jutva. E két komponens szépen kiegészíti egymást, bár nem áll egészen össze - amin talán segített volna, ha kicsit kevertebb a tárgyak és képek elhelyezése.

Nem lehetett irigylésre méltó helyzetben a képeket válogató Schiller Kata és B. Nagy Anikó, amikor Koncz Zsuzsa hatalmas anyagából kellett választaniuk - már az arányok (óriási életmű vs. kicsi tér) miatt is szükségszerűen önkényes lett a szelekció. Ha portré, miért éppen Major, Cserhalmi vagy Gobbi Hilda, vagy miért éppen az a színpadi fotó? Hiányérzetünk mégsem lehet: Konczot bevallottan nem a színpadi történések, hanem az előadás hangulata, a rendezői felfogás megörökítése érdekelte elsősorban - ugyanígy a kiállítás szervezői is inkább a sajátos Katona-fílinget próbálták elkapni a tárgyakon és Koncz képein keresztül. Ebben nincs is hiba. Nagyszerű Haumann portréerejű fotója a Hedda Gablerből, Szirtes Ági és Fekete Ernő kontrasztos képe a Közellenségből, vagy Takátsy Péter szenvedő alakja a Kazamaták sajnos elég kevésszer játszott előadásából. Közben jóleső "kirándulás" átlépni a terem túlsó felébe és felemelni (merthogy itt minden kézbe vehető) mondjuk Ivanov bögréjét, vagy a szíven szúrt babát a Mesél a bécsi erdőből. Csupa olyan tárgy, ami előadás közben talán fel sem tűnt, de most nyilvánvalóvá válik, hogy az ilyen apró részleteknek is micsoda jelentőségük lehet a színpadon. Az már csak hab a tortán, hogy a finisszázs árveréséről ezeket majd akár haza is vihetjük.

FUGA Budapesti Építészeti Központ, Bp. V., Petőfi Sándor u. 5., nyitva: március 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.