Kiállítás

Katona 30 - Emlékképek

  • - krusovszky -
  • 2013. április 7.

Színház

Katona 30 - Emlékképek - címmel nyílt kamarakiállítás a FUGA hátsó fertályában, amely egyfelől teljesen hagyományos fotótárlat, ami akár a színház előterében vagy büféjében is helyet kaphatott volna, másfelől pedig termékenyen kaotikus kelléktár, intimebb tér, melyben a színészek (illetve szereplők) levetett ruhái és apró használati tárgyai között sétálhatunk, mintegy a színfalak mögé jutva. E két komponens szépen kiegészíti egymást, bár nem áll egészen össze - amin talán segített volna, ha kicsit kevertebb a tárgyak és képek elhelyezése.

Nem lehetett irigylésre méltó helyzetben a képeket válogató Schiller Kata és B. Nagy Anikó, amikor Koncz Zsuzsa hatalmas anyagából kellett választaniuk - már az arányok (óriási életmű vs. kicsi tér) miatt is szükségszerűen önkényes lett a szelekció. Ha portré, miért éppen Major, Cserhalmi vagy Gobbi Hilda, vagy miért éppen az a színpadi fotó? Hiányérzetünk mégsem lehet: Konczot bevallottan nem a színpadi történések, hanem az előadás hangulata, a rendezői felfogás megörökítése érdekelte elsősorban - ugyanígy a kiállítás szervezői is inkább a sajátos Katona-fílinget próbálták elkapni a tárgyakon és Koncz képein keresztül. Ebben nincs is hiba. Nagyszerű Haumann portréerejű fotója a Hedda Gablerből, Szirtes Ági és Fekete Ernő kontrasztos képe a Közellenségből, vagy Takátsy Péter szenvedő alakja a Kazamaták sajnos elég kevésszer játszott előadásából. Közben jóleső "kirándulás" átlépni a terem túlsó felébe és felemelni (merthogy itt minden kézbe vehető) mondjuk Ivanov bögréjét, vagy a szíven szúrt babát a Mesél a bécsi erdőből. Csupa olyan tárgy, ami előadás közben talán fel sem tűnt, de most nyilvánvalóvá válik, hogy az ilyen apró részleteknek is micsoda jelentőségük lehet a színpadon. Az már csak hab a tortán, hogy a finisszázs árveréséről ezeket majd akár haza is vihetjük.

FUGA Budapesti Építészeti Központ, Bp. V., Petőfi Sándor u. 5., nyitva: március 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”