Kiállítás

Katona 30 - Emlékképek

  • - krusovszky -
  • 2013. április 7.

Színház

Katona 30 - Emlékképek - címmel nyílt kamarakiállítás a FUGA hátsó fertályában, amely egyfelől teljesen hagyományos fotótárlat, ami akár a színház előterében vagy büféjében is helyet kaphatott volna, másfelől pedig termékenyen kaotikus kelléktár, intimebb tér, melyben a színészek (illetve szereplők) levetett ruhái és apró használati tárgyai között sétálhatunk, mintegy a színfalak mögé jutva. E két komponens szépen kiegészíti egymást, bár nem áll egészen össze - amin talán segített volna, ha kicsit kevertebb a tárgyak és képek elhelyezése.

Nem lehetett irigylésre méltó helyzetben a képeket válogató Schiller Kata és B. Nagy Anikó, amikor Koncz Zsuzsa hatalmas anyagából kellett választaniuk - már az arányok (óriási életmű vs. kicsi tér) miatt is szükségszerűen önkényes lett a szelekció. Ha portré, miért éppen Major, Cserhalmi vagy Gobbi Hilda, vagy miért éppen az a színpadi fotó? Hiányérzetünk mégsem lehet: Konczot bevallottan nem a színpadi történések, hanem az előadás hangulata, a rendezői felfogás megörökítése érdekelte elsősorban - ugyanígy a kiállítás szervezői is inkább a sajátos Katona-fílinget próbálták elkapni a tárgyakon és Koncz képein keresztül. Ebben nincs is hiba. Nagyszerű Haumann portréerejű fotója a Hedda Gablerből, Szirtes Ági és Fekete Ernő kontrasztos képe a Közellenségből, vagy Takátsy Péter szenvedő alakja a Kazamaták sajnos elég kevésszer játszott előadásából. Közben jóleső "kirándulás" átlépni a terem túlsó felébe és felemelni (merthogy itt minden kézbe vehető) mondjuk Ivanov bögréjét, vagy a szíven szúrt babát a Mesél a bécsi erdőből. Csupa olyan tárgy, ami előadás közben talán fel sem tűnt, de most nyilvánvalóvá válik, hogy az ilyen apró részleteknek is micsoda jelentőségük lehet a színpadon. Az már csak hab a tortán, hogy a finisszázs árveréséről ezeket majd akár haza is vihetjük.

FUGA Budapesti Építészeti Központ, Bp. V., Petőfi Sándor u. 5., nyitva: március 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."